Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Kijkvenster

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Kijkvenster

3 minuten leestijd

Blik op kerk ^^ en samenleving

­ De Betuwelijn

­ De kosten en de baat

­ DePKN

De Betuwelijn... Iedereen zal onmiddellijk weten wat ermee bedoeld wordt. Ieder die de krant leest en naar de radio luistert kan ook weten hoe er op dit ogenblik over gesteggeld wordt. Daarom zal ik er niet veel nieuws over naar voren brengen.

Er moest in ieder geval een treinverbinding tot stand komen, grofweg gezegd, van het Rotterdamse havengebied naar Duitsland. Een treinverbinding met het oog op het goederenvervoer van de grootste haven ter wereld naar het Roergebied. Dat besluit heeft de regering enkele jaren geleden genomen en inmiddels zijn de werkzaamheden in volle gang. * * *

* * *

Ik ben op dit gebied totaal niet deskundig, geef dus mijn mening als buitenstaander. Maar ik moet wel zeggen, wanneer ik af en toe door de Betuwe rijd, dat mijn hart schreit over een dergelijke aantasting van het landschap. Ik laat dan nog rusten het oponthoud doordat het verkeer herhaaldelijk over één baan wordt geleid, dat hier en daar de snelheid wordt beperkt, enzovoorts. Maar overal zijn graafmachines aan het werk, overal zijn bruggen en mnnels te zien. Het heeft er de schijn van dat het hele landschap 'op de schop' moet. En voortdurend zit je je af te vragen waar dat voor nodig is en wat dat allemaal gaat kosten...

Dat laatste wordt nu ook hardop gezegd. Want in het begin mocht je daar helemaal niet over praten. Natuurlijk zou het behoorlijk wat geld kosten, maar onze vaderen wisten het al: "De kost gaat voor de baat uit". De Betuwelijn zou zichzelf wel terugverdienen! Nu is al minstens twee keer gebleken dat de Betuwelijn veel en veel duurder zal worden dan aanvankelijk was geraamd. Een reden te meer om de verantwoordelijke mensen van voorheen te ondervragen. Zij die toen al tegen waren, onder andere op grond van het 'prijskaartje' dat eraan hing, krijgen alsnog gelijk. Maar het valt namurlijk niet mee om dat te erkennen. Het is dan ook zielig om te zien hoe men zich in allerlei bochten wringt om de zwarte piet niet toegespeeld te krijgen! Dan herirmert men zich niet meer woordeljik hoe het gezegd is, of aan de woorden is meer gewicht toegekend dan bedoeld was... En dergelijke verontschuldigingen méér... Maar ja, die Betuwelijn móest er komen ­

Maar ja, die Betuwelijn móest er komen ­ van wie is niet helemaal duidelijk... En nu de werkzaamheden al zo ver gevorderd zijn is het óók wat om alsnog te stoppen. Dat zou weggegooid geld betekenen. Dus... doorgaan, letterlijk koste wat het kost! * * *

* * *

Van verschillende kanten is de vergelijking gemaakt met de PKN. Er is vele malen gewaarschuwd: een fusie zal fianeste gevolgen hebben. Maar over federatie mocht niet meer worden gesproken, dat was een gepasseerd station. Want de PKN moest er komen, koste wat het kost...

Waarnemer

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 september 2004

Eilanden-Nieuws | 1 Pagina's

Het Kijkvenster

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 september 2004

Eilanden-Nieuws | 1 Pagina's