Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jan Meijer en de Rabobank vieren veertigjarige verbintenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jan Meijer en de Rabobank vieren veertigjarige verbintenis

4 minuten leestijd

OUDDORP ­ Tijdens een receptie in het restaurant van Keukencentrum Tieleman werd woensdag uitgebreid stil gestaan bij het jubileum van Jan Meijer uit Ouddorp. De Rabobank Goeree­Overflakkee bood hem een receptie aan omdat hij al veertig jaar aan de Rabobank is verbonden. Met een limousine werden Jan en zijn vrouw Ina thuis in Ouddorp opgehaald, waarna vervolgens veel (oud­)collega's, familie en vrienden hem de hand kwamen schudden.

Nu zal het doorgaans niet veel voorkomen dal het van een kind een 'jongensdroom' is om bij een bank te gaan werken. Dit was hel dan ook niet \'oor Jan Meijer. Hij legt uil dat hij aanvankelijk ervoor koos om als vrachlwagencliaulfeur bij zijn aanstaande schoonvader, de heer Poorivliet, te gaan werken. Maar op aandrang van zijn ouders solliciteerde hij toch op een personeelsadvertentie van de 'Boerenleenbank' in Ouddorp, en werd vervolgens aangenomen. In 1968 vormde Jan, samen

In 1968 vormde Jan, samen met Leen Dorsman en enkele medewerksters hel complete personeelsbestand van het bankkantoor aan de Hofdijksweg in Ouddorp. Hij herinnert zich nog dat hel wel een hele overstap was van achter het vrachtwagenstuur naar het bureau. "De eerste dagen dacht ik nog: wal ben ik begonnen", zo geeft hij aan. Zijn werk bestond toen voornamelijk uit 'kleine klusjes'. Maar al heel vlug kreeg hij plezier in het vak en hij heeft de ontwikkeling van de bank in de regio tot op heden meegemaakt.

Fusies

De groei \an de Rabobank, die Jan meemaakte, is ook onlosmakelijk verbonden aan de \erschillende fusies van de bank, die Jan natuurlijk ook zelf heeft meegemaakt. Hij maakte de fusie van de Rabobanken van Slelleiidam &; Goedereede en Ouddorp mee, waarbij de Rabobank West­Hakkee ontstond. Vervolgens koos hij \oor een andere werkkring op het kantoor in Oude­longe, waar hij de fusie meemaakte die leidde tot de Rabobank Flakkee­Oost. Om vervolgens de 'laatste' fusie, \an twee jaar geleden mee te maken die leidde tol één Rabobank Goeree­Overtlakkee. "Men vraagt wel eens: hoe hou je dal vol, veertig jaar bij één bank werken?" Jan geeft aan dat juist de fusies en de vele veranderingen bij de Rabobank hel werk aftvisselend hebben gemaakt en steeds weer nieuwe uildagingen boden. Inmiddels werkt hij als 'accountmanager bijzonder beheer bedrijven , op het kantoor aan de Langexx eg in Middelharnis.

Toen hij in 1968 bij de bank in Ouddorp begon xvareii er nog niet zoveel acuviteiten voor de banken. 'Je kon toen sparen en geld uitlenen, en dan had je hel wel gehad", zo schetst Jan Meijer zijn werkzaamheden. \\'ant het 'over de bank' betalen was toen nog nauwelijks aan de orde. Vrijwel iedereen (jntving zijn salaris nog contant in het bekende loonzakje."Geld \oor het ziekenfonds, water en licht werd nog aan huis opgehaald. Dit veranderde pas toen in de jaren zeventig ook voor de banken de automatisering en de massaxenverking van betalingen begon".

Contacten

De contacten met de klanten xvaren vroeger xeel intensiexer dan nu. Jan Meijer vertelt dat hij, gezeten achter de balie, xeel verhalen xan de klanten heeft aangehoord als hij bijxoorbeeld bezig xvas met het legen van de spaarpotten xan de kinderen met behulp van de 'telzeef'. Hij weet er nog xan dat bij in het begin met de kroontjespen staten en formulieren moest iiixiillen.

Ms baliemedexverker xvas bij in latere tijd allround, xvanl de bank breidde haar diensten uit en men kon er ook terecht xoor verzekeringen en het boeken van reizen. Actixileiten, die Jan Meijer ook tijdens zijn xverk bij de bank heeft xerricht. Zonder de lijd \an xroeger te idealiseren geeft hij xxel aan dat het toen xxel xxat gemoedelijker en afw isselender was, xaiiwege de persoonlijke contacten en de dixersileit aan handelingen die op de bank werden verricht, maar ook hij weet dat die tijd niet meer terugkomt. Door de steeds verder gaande automatisering en digitalisering van het geldverkeer is een bezoek aan de bank nog maar nauxvelijks meer nodig. Allerlei andere zaken gaan nu op afspraak zoxvel op de bank als bij de klanl thuis.

In zijn huidige functie vertegenwoordigt hij een wat minder prettige kant van de bank. Als 'kredietbewaker' wordt hij ingeschakeld als bedrijven of particulieren moeilijkheden ondervinden met het betalen van hun hypotheek. Samen met de klant wordt dan bekeken of er een oplossing mogelijk is of dat een andere weg moet worden ingeslagen. Soms zijn dal pijnlijke beslissingen. Gelukkig komt het laatste niet zo x'aak voor.

Me^ automatisch

Jan Meijer wijst erop dat iemand die een hypotlieek of andere financiële diensten nodig heeft, legenxvoordig niet meer 'automatisch' bij de Rabobank terechtkomt. "De klanten zijn mondiger gexvorden en xveten zelf best wel xvat ze willen, daarom is het juist op hypotheekgebied wel eens vechten om de klant. Toch onderscheidt de Rabobank zich hier van andere banken door haar persoonlijke aandacht voor de klant. Ook wij zijn zakelijker geworden maar bij ons is de klant nog geen nummer"

Na de feestelijkheden gaat Jan weer 'gexvoon' aan het werk bij de Rabobank want hij 'moet' nog een aantal jaren, voor hij xan zijn pensioen kan gaan genieten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 september 2008

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

Jan Meijer en de Rabobank vieren veertigjarige verbintenis

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 september 2008

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's