Goed zakendoen met Israëlische ondernemers heeft zin
Welk doel dient de boycot van Israëlische producten?
Van 9 tot 14 januari 2017 vond er een ondernemersreis naar Israël plaats die georganiseerd was door de SGP in samenwerking met het ondernemersplatform van Christenen voor Israël. Het werd een schitterende reis waarin naast zakelijke contacten ook de onderlinge band, mede door de goede gesprekken en het zingen van mooie liederen, heel sterk was.
Waarom naar Israël? Is dit land dan zo interessant om zaken mee te doen? Het antwoord op deze vragen is volmondig: ja! Er is al heel lang een levendige zakenrelatie tussen Nederland en Israël. Ondanks de oproepen tot een boycot van producten uit Israël vanwege de zgn. nederzettingenpolitiek, blijft de handel toenemen. In 2016 bedroeg de invoerwaarde vanuit Israël naar Nederland € 1,8 miljard en in dat jaar werd door Nederland voor € 2 miljard naar Israël geëxporteerd. Het gaat dus om aanzienlijke bedragen.
SECTOREN
Israëls industriële producten komen voornamelijk uit de sectoren hightech, metaal, elektronica, landbouw, voedingsmiddelen en de chemie. Nederland beweegt zich veel in de sectoren voed-selverwerking, chemie, olieraffinage en elektrische apparatuur. Opmerkelijk is dat slechts tien procent van de export naar Nederland uit hightech-producten bestaat, terwijl dat voor de andere EU-lidstaten gemiddeld twintig procent is. Dit duidt erop dat sommige belangrijke Israëlische multinationals zich niet bezighouden met de Nederlandse markt. Toch is Nederland zeer populair bij de Israëliërs, alhoewel er op dit punt veel aan het veranderen is.
Op wetenschappelijk gebied zijn er contacten met instellingen als het Technion in Haifa en de universiteiten van Jeruzalem en Beersheva.
STARTUPS
De Israëlische regering steekt veel geld in riskante, innovatieve startups die anders niet van de grond zouden komen. Tijdens de ondernemersreis bezochten wij ook organisaties die beginnende ondernemers helpen bij het opstarten van een onderneming. Het aantal startups is in Israël zeer hoog. Het zijn er ieder jaar meer dan 7000. De aanpak van de startende ondernemers is over het algemeen zeer efficiënt. Men denkt in oplossingen en het is geen schande als men toch onverhoopt het gestelde doel niet kan bereiken. Uiteraard wordt er alles aangedaan om dit te voorkomen. De Israëlische ondernemers zijn gewend om door te gaan en om te overleven onder vaak moeilijke omstandigheden. Zij gaan ervoor!
ZAKENDOEN
Het zakendoen met Israëliërs vindt over het algemeen op een informele manier plaats. Men moet zich wel realiseren dat de Joden goede onderhandelaars zijn en dat het sluiten van een deal wel eens met wat emoties gepaard kan gaan. Als de deal eenmaal is gesloten komt alles weer tot rust. Het zakendoen, of dat nu import, of export naar Israël is, kan om economische redenen erg interessant zijn. Uiteindelijk vinden hier naast ontwikkelingen op het gebied van landbouw en vele andere gebieden ook de meest vooruitstrevende hightech-ontwikkelingen plaats, denk aan de chips voor computers, de smartphone, navigatie-software etc. etc.
Toch, en ik spreek uit eigen ervaring, is dit niet de belangrijkste drijfveer om zaken te willen doen met bedrijven in Israël. Ik heb persoonlijk ervaren dat het waar is wat in de Bijbel staat: ‘Wie Israël zegent, zal gezegend worden’. Als wij dit uitgangspunt vasthouden, moeten wij overigens niet denken dat de Israëliërs ons dan met open armen staan op te wachten om met ons zaken te willen gaan doen. Nee, er moet eerst een vertrouwensband ontstaan, pas dan kan er op een goede manier worden gehandeld.
BDS (BOYCOTT, DIVESTMENT AND SANCTIONS)
Wat begon als een oproep om Israël, waar mogelijk te boycotten, is inmiddels uitgegroeid tot een zeer effectieve internationale campagne die de Joodse staat veel schade toebrengt. Deze BDS-beweging is een netwerk van plaatselijke organisaties, waar inmiddels ook veel kerken bij zijn betrokken. De beweging stelt zich ten doel om Israël buiten te sluiten – in het zakenleven, op de universiteit, bij de plaatselijke supermarkt etc. De BDS-beweging is opgericht op 9 juli 2005 en is een initiatief van 170 Palestijnse civiele organisaties. Als oprichters worden de namen van twee activisten genoemd: Adnan Ramadan en Omar Barghouti. Zij verzetten zich fel tegen het idee van een Joodse staat en tegen het recht dat Joden hebben op het beloofde land. Bedrijven, overheidsinstellingen, organisaties en ook kerken worden actief benaderd om ‘te voldoen’ aan de regels van het internationaal recht. Daarmee bedoelt BDS de ‘bezetting’ van het gebied dat ooit de Palestijnse staat moet gaan worden.
WAAROM BESTAAT BDS?
De BDS-beweging heeft als officieel doel het beëindigen van, wat zij noemen, de Israëlische ‘bezetting’ van de Gazastrook, de Westoever en Oost-Jeruzalem. Die gebieden worden gezien als de toekomstige staat voor de Palestijnen. In interviews blijkt echter dat het de organisatoren om meer gaat: ze wijzen stelselmatig het bestaansrecht van Israël als Joodse staat af.
BDS IN HET BELANG VAN PALESTIJNSE (GAST)ARBEIDERS)?
Dat de BDS-beweging meer dan eens contraproductieve acties ontplooit, ontgaat nogal wat mensen. Daarom een voorbeeld.
Twee jaar geleden had de SodaStream fabriek in het industriegebied Mishor Adumim op de Westbank (Judea & Samaria) 1.300 mensen aan het werk. Onder die werknemers bevonden zich 350 Israëlische Joden, 450 Israëlische Arabieren en ruim 500 Palestijnen afkomstig uit de omringende Palestijnse dorpen en steden op de Westbank. Het management en de staf benadrukte dat lonen en arbeidsvoorwaarden identiek waren voor alle werknemers in vergelijkbare jobs, ongeacht hun burgerschap of etnische afkomst. Onder druk van de antisemitische BDS boycot-Israël actiegroep, die een felle campagne voerde tegen SodaStream, zag de fabriek in Mishor Adumim zich verplicht de deuren van de fabriek te sluiten. De boycotters eisten de sluiting van SodaStream op de Westbank. Het lot van de Palestijnse arbeiders interesseerde hen niet. Werkloze Palestijnen die hun gezinnen niet meer kunnen voeden, zijn voor de boycotters enkel een bijkomende randschade. De Israëlische journalist David Horovitz schreef hierover: ‘Honderden Palestijnen die gelijk werden behandeld [èn verloond] door een eerlijk, fatsoenlijk Israëlisch bedrijf zijn thans werkloos geworden. Het bedrijf sloot de deuren. Al haar Palestijnse medewerkers staan weer op straat. De laatste 75 Palestijnse stafmedewerkers werden ontslagen. Viva Palestina!
Wat wordt het voor hen weer een haast onmogelijke opgave om een baan te vinden zodat zij hun gezinnen kunnen kleden en voeden, en aldus hun kinderen kunnen verhinderen dat zij zich overgeven aan haat en geweld. Goed gedaan BDS-campagne! Een grote overwinning voor Palestina.’
TENSLOTTE
Er valt nog veel meer te zeggen en te schrijven over dit onderwerp. Ik wil dit artikel besluiten door te zeggen dat wij in profetische tijden leven waarin de voorzeggingen in Gods Woord in vervulling gaan. Laten wij met elkaar letten op de tekenen der tijden en bidden voor de vrede van Jeruzalem!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2018
Zicht | 112 Pagina's