Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is de Orde van het Heil (6)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is de Orde van het Heil (6)

Rechtvaardiging: De rechtvaardiging door het geloof alleen

6 minuten leestijd

In de kerk en daarbuiten zijn het de situatievragen die de boventoon voeren. En die kunnen indringend zijn en zwaar wegen. Maar de levensvraag is toch van groter belang: hoe ben ik rechtvaardig voor God? Wanneer dit geloofsartikel staat, staat de kerk. Wanneer het ten ondergaat, gaat de kerk ten onder. Zonder dit artikel is de wereld vol van dood en duisternis (Luther). Het is absoluut noodzakelijk dat wij daar het rechte Bijbelse zicht op hebben. Want de rechtvaardiging door het geloof alleen is de basis van alle heil.

Geloof

In de Bijbel wordt ons maar één weg gewezen tot het rechtvaardig zijn voor God. Het is de weg dat de Heere de volkomen gerechtigheid van Christus ons toerekent. De gerechtigheid van Christus die bestaat in Zijn volkomen gehoorzaamheid aan de wet van God en in het dragen van de straf van God op de zonde. Dat wat Christus heeft verworven en aangebracht wordt op rekening van de zondaar gezet. En dat worden we door het geloof deelachtig. De rechtvaardiging van de goddeloze is een daad van Gods vrije genade aan zondaren. En dat heeft alles te maken met het hart van het Evangelie. En omdat dit het kern- en sleuteldogma is, is het van het grootste belang voor een gezond geestelijk leven en voor een gezonde geloofspraktijk. Wanneer dit niet meer functioneert of wordt verzwegen dan wordt het een zogenaamd slapend leerstuk. Paulus heeft er in zijn leven het nodige mee te stellen gehad. Zowel in de brief aan de Romeinen als in die aan de Galaten gebruikt hij op dit punt vlijmscherpe taal. Hij stond in vuur en vlam als het ging om de waarheid van God en van Zijn Woord. Dat was het geval omdat het hem ging om de volle troost van het Evangelie. En in zijn spoor hebben dan ook veel mensen in de loop van de eeuwen ervoor gestreden en hun leven ervoor over gehad.

De eerste adam

Het gaat dan ook om de grondvraag inzake onze verhouding tot God. Hoe kan een zondig mens voor God bestaan? Daar komt nog bij de vraag: hoe kan God Die rechtvaardig is vergeving schenken aan een zondig mens? Wij moeten - hoe dan ook - overtuigd worden van de onverdiende vrijspraak. Want we verkeren van nature onder de toorn van God. Er is de laatste decennia een klimaat ontstaan waarin dit begrip is wegverklaard. Met alle gevolgen van dien. Want waarom hebben we de Zaligmaker nodig? Vanwege de toorn van God. Die gedachte is voor de moderne mens – ook de godsdienstige mens – bijkans niet te verdragen. Toch is het een realiteit dat God de zonde haat en dat Hij in Zijn recht en gerechtigheid de zonde straft. Er zijn mensen die zich hier nooit druk om maken. Die zich de gedachte aan Gods rechtvaardigheid niet indenken. Maar we hebben ons wel te stellen voor de majesteit van God. Het gaat niet om een rechtvaardigheid die stand kan houden voor een aardse rechtbank, maar over één die standhoudt voor de hemelse rechtbank. Een rechtvaardigheid die helemaal in overeenstemming is met Gods wet en die nergens door is bezoedeld. En dit heeft men nooit en dit zal men nooit in een mens kunnen vinden.

Wanneer we ons leven leggen naast de wet van God, als we staan in het licht van Gods heiligheid, hebben we onszelf te verfoeien in stof en as. Want dan komen we openbaar als aanranders van de hemelse Majesteit, als overtreders van Gods wet. Zowel wat betreft de eerste als de tweede tafel van de wet zijn er overstelpend veel punten van aanklacht.

De tweede adam

Maar God rekent niet alleen over de lijn van de eerste Adam. God rekent toe wat Jezus Christus, de tweede Adam, heeft gedaan. Wat Hij heeft aangebracht en verworven. God rekent vanuit Christus al de Zijnen rechtvaardig. Want God rekent toe de volmaakte gehoorzaamheid en gerechtigheid van Christus. Daar is de Bijbel vol van. Denk aan het magistrale hoofdstuk Jesaja 53, geschreven als aan de voet van het kruis. Voordat Paulus er in zijn brieven over schreef, had Jezus Zelf er al het nodige over gezegd in die wel heel dringende (en actuele!) gelijkenis van de farizeeër en de tollenaar (Lukas 18). Er moet een volmaakte gerechtigheid zijn. Een rechtvaardigheid die helemaal in overeenstemming is met de wet van God. Er moet betaald worden en dat kunnen wij niet. Dat kan niemand. Maar wat is nu het Evangelie, als werkelijk goede en blijde boodschap? Dat Christus heeft voldaan en dat er betaald is! Het is het wondere geheim van de verzoening. Een niet te peilen mysterie. Hij heeft de prijs betaald die er stond op onze afval van de levende God. De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem. De Heere Jezus heeft voor Zijn volk een volmaakte gehoorzaamheid verworven.

En dat nu rekent de Vader toe. Zo werkelijk, dat de Heidelberger zegt: als had ik nooit zonde gekend noch gedaan, ja als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht die Christus voor mij (in mijn plaats) volbracht heeft (Zondag 23). Heldere, door en door Bijbelse taal. Er is dan ook maar één grond waarop God de zondaar kan vrijspreken; en dat ook doet. Het is het hart van het Evangelie: Christus’ offer, Christus’ verdienste, Christus’ gerechtigheid.

En die gerechtigheid wordt door het geloof ontvangen. Door het geloof alleen. Het geloof dat de Heilige Geest ontsteekt in onze harten. Het oprecht geloof dat Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst (art. 22 NGB). In ditzelfde artikel wordt het geloof als voornaamste werk van de Heilige Geest een instrument genoemd. En als het daar dan heet: máár een instrument, dan is dat omdat, hoezeer het geloof noodzakelijk is, in het geloof geen waardigheid zit en het niets verdienstelijks heeft. Anders gezegd: het geloof is een leeg vat. Maar dat vat wordt helemaal gevuld met Christus.

Troost

Wat is nu het nut van deze hemelse leer? Die dient allereerst en allermeest tot heerlijkheid en glorie van God. Hij alleen krijgt de eer van alles. Hij deelt die eer niet met de mens, ook niet met de mens die gelooft. En dat betekent vervolgens dat deze leer dient tot vernedering en verootmoediging van de zondaar. Want die wordt alle roem ontnomen. En hoe pijnlijk dat ook is, niets is zo bevrijdend als om vrijgesproken te worden van de verdiende straf. Aangenomen tot kind en erfgenaam in de Geliefde. En ook niets is zo vertroostend voor hen die een heilzame droefheid kennen. Wat een onvoorstelbare rijkdom: Geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn. Verzoening met God, vrede met God, dat de Geest met onze geest getuigt een kind van God te zijn. 'En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden' (Rom. 8).

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 december 2023

Zicht op de kerk | 32 Pagina's

Wat is de Orde van het Heil (6)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 december 2023

Zicht op de kerk | 32 Pagina's