Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het eerste gebod

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het eerste gebod

De tien geboden voor toeners (2)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen de zendeling J. H. Bavinek eens een hooggeplaatste Javaan bezocht, zette zijn mohammedaanse gastheer uiteen dat we toch eigenlijk allemaal hetzelfde bedoelen. Jullie, Hollanders, zei hij, noemen het hoogste wezen met dc naam God, wij noemen hem Allah, dc hindoes spreken van Diva. de Chinezen vereren hem als Shang-ti, en we bedoelen toch allen hetzelfde. Het is precies als met water. Jullie, Hollanders, noemen het water, wij spreken van hanjoe. de Xkdeiers betitelen het als ajer, de hindoes als tirta, en we bedoelen allen hetzelfde ding. Zo is het ook met God. De woorden en namen zijn wel verschillend, maar we hebben allen hetzelfde opperwezen op het oog. Maar met deze redenering kunnen en mogen wij het niet eens zijn! Het eerste gebod zegt immers: Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

Afgoden vroeger

Plechtig klinkt het ..Gij zult...."". Zo spreekt de Heere ons hoofd voor hoofd aan in dit eerste gebod: e zult naast Mij geen andere goden hebben. Andere goden, zijn die cr dan? Als je de Bijbel leest, dan kom je daarin tal van andere goden tegen. We horen van Baal. Astarte. Milkom en Kamos. Niet alleen de heidenen dienden deze goden, zelfs het volk Israël maakte zich aan afgodendienst schuldig. In dc plaats van dc enige ware God. of naast de enige ware God. stelden ze Baal of Astarte tot een god. Eigenlijk waren dat goden zonder realiteit. Ze heten goden, maar zc zijn als hun beelden: erk van mensenhanden, van hout en steen, die niet zien. niet horen. niet ruiken, niet eten en dus eigenlijk niets zijn (zie Jes.2:6 e.v.).

Afgoden nu

Misschien heb je ook wel eens een afgodsbeeld gezien cn werd je lachlust er door opgewekt. Maar.... pas op want al hebben wij met Baal en Astarte afgerekend, daarmee is bij ons de afgoderij niet dood. Gods Woord laat ons horen dal afgoderij ook bedreven kan worden zonder godennaam. Wij kunnen van onze kracht, van ons geld. en ook van onze buik een god maken. , !a. mei zo ongeveer alles kan afgoderij bedreven worden. Met wal we in huis hebben vanaf de kelder lol dc zolder, met wat we in kasten cn kisten hebben, met wat we aan kleren dragen of waarmee wc ons van A naar B vervoeren. We hebben allemaal wel iets! Dc sport, koning voetbal, een goede naam onder de vriendenkring. de mode. een vakantie, de muziek, een verzameling, de toekomstplannen, er is geen einde van.

Alleen op God vertrouwen

Dil eerste gebod wil ten diepste van ons dal God op dc eerste, de middelste en dc laatste plaats van ons leven staal. Hij moet alles zijn. Ongedeeld. Absoluut. In Zijn plaats mag cr niets anders zijn. Naasl de Heere mag er niets anders zijn waarop wc ons vertrouwen zeilen (zie H.C. antw. 95). De Heere alleen cn geheel, zo eist het eerste gebod. Zeg dan eens eerlijk, voor wie is de liefde van jc hart. waar leef je voor. voor wie zet je alles in en alles op het spel? Zeg nu eens eerlijk, is er naast God helemaal niets, totaal niets waar je op vertrouwt? Vertrouwen wij eigenlijk niet vaak op dc mensen, op onszelf. Maar al te dikwijls doen wi j aan kansberekening, of hopen op een beetje geluk. Als een moeilijke repetitie moet worden gemaakt, als tentamens er aan komen, als een baan moet gezocht worden: van wie verwacht je het dan? Je voelt hopelijk dat er nogal heel wat is waar wij op vertrouwen buiten God of naast God. Weet jc hoe de Heere dat noemt? Afgoderij! Een ander woord is daar niet voor.

Zeven woorden

Er zijn zeven woorden die positief aangeven waar het nu om gaat in dil eerste woord van dc tien: kennen, vertrouwen, onderwerpen, verwachten, liefhebben. vrezen, eren. En iedere keer moet erbij gezegd: Hem alleen! Want de Heere duldt geen mede-minnaars. Dit vraagt om een besliste en radikalc keus. Ook een allesbeslissende keus. Want als de zaligheid van je ziel je lief is. wal dweep je dan nog met de afgoden, mei je eigen ik. wat helpt je clan je vertrouwen op mensen?

Een keus

Ons kiezen wordt bepaald door wal er in het paradijs is gebeurd. Daar hebben we legen God en voorde afgoden gekozen. Die keus herhaalt zichzelf honderden keren in ons leven. Nee. de liefde van ons hart, het vertrouwen van ons hart is niet voor God. Hoe los van God zijn we toch ten diepste! Aan de buitenkant kan het nog voor heel wat doorgaan, maar in ons hart hangen we zo aan de afgoden. Aan al onze boze begeerten willen we niet toegeven en aan alle afgoden van de wereld niet mee doen. maar in ons hart zoeken en begeren wij ze wel. Ons hart buigt zo gewillig voor dc afgoden terwijl het zou moeten branden van liefde tot God cn Zijn eer. Heeft jou dat weieens veroor-

deeld? Slaat dit gebod je niet als een vlam in het gezicht? Moeten we allemaal niet beschaamd ons hoofd buigen? Trek dc cis van dit gebod eens naar je toe! Vraag of de Heere je bekeren wil. Of Hij de goede keus in je hart wil werken.

Er is nog genade, ook voor jou. ook al moet jc bekennen het nooit goed tc kunnen maken met dil gebod van dc Heere. In Christus is er genade. In de woestijn der verzoeking heeft Jezus die genade verdiend. Een helse verzoeking tot afgoderij vuurde dc satan op Hem af: „Al deze dingen zal ik U geven, indien Gij. nedcrvallcnde, mij zuil aanbidden".

Maar Jezus maakte dc verzoeking krachteloos cn bevestigde de eis van Gods wet toen Hij zei: „Ga weg. satan! want er staat geschreven: de Heere. uw God. zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 februari 1993

Daniel | 32 Pagina's

Het eerste gebod

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 februari 1993

Daniel | 32 Pagina's