Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Scheidslijn in de bijbel en de belijdenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Scheidslijn in de bijbel en de belijdenis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer alle kerkgangers behandeld worden als ware gelovigen, is dat in strijd met de bijbel en de belijdenis. Er loopt een scheidslijn door de kerk en dat wordt in de bijbel e.a. ook gezegd.

Het Oude Testament: Kaïn en Abel.

Tussen Kaïn en Abel loopt een duidelijke scheidslijn. Dat komt openbaar in de praktijk. Van uit Hebreeën 11 wordt de scheidslijn toegelicht: Abel offerde door het geloof en Kaïn niet.

Tussen Izaak en Ismaël, tussen Jacob en

Ezau loopt een scheidslijn. Dat zien we het duidelijkste in hun daden. „Die daden van Ismaël en Ezau worden later uit de bijbel in hun betekenis doorlicht en ter waarschuwende ontdekking ons voorgehouden."

Het Nieuwe Testament: atth. 8 : 12: , De kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in cle buitenste duisternis."

„Voor Hem had zijn heraut Johannes cle Doper, reeds in diep ontdekkende prediking de scheidslijn laten zien die dwars door het Israël van zijn dagen liep.

door het Israël van zijn dagen liep. Denk aan het slot van Romeinen 2 waar duidelijk gesteld wordt dat Jood-zijn en besneden-zijn geen uiterlijke zaak is en als het dat slechts is, dat het dan niet baat. Aan het slot van de brief aan de Korinthiërs schrijft Paulus: „Indien iemand de Heere niet liefheeft, die zij vervloekt. Maranatha."

De zeven brieven, die Johannes geschreven heeft aan de gemeenten van Klein-Azië, laten zien dat het niveau gedaald is.

„Op stoffige wegen heeft de kerk gewandeld en het is haar aan te zien. Daarom blijkt dat Christus de mogelijkheid stelt dat men de naam kan hebben dat men leeft maar in werkelijkheid dood is; dat men zelf kan menen rijk en verrijkt te zijn en nergens gebrek aan te hebben terwijl men niet weet dat men in feite ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt is."

De belijdenis. „De Catechismus heeft in zondag 31 op prachtige wijze de betekenis van de bediening des Woords aangegeven als de bediening van de sleutelen van het koninkrijk der hemelen. De Catechismus gaat er duidelijk van uit dat er onder de prediking van het Evangelie gelovigen en ongelovigen zijn, zelfs mensen die zich niet van harte bekeren hoewel ze doen alsof."

In de N.G.B. in art. 28 waarin gehandeld wordt over het onderscheid en cle merktekenen van de ware en valse kerk, wordt in het begin gezegd: „We spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten welke in de kerk onder de goeden vermengd zijn en intussen van de kerk niet zijn, hoewel ze naar het lichaam in haar zijn."

Weer een duidelijke aanwijzing dat er in cle kerk volgens de belijdenis een scheidslijn loopt.

Uit de Dordtse Leerregels noemen we alleen de plaats waar duidelijk sprake is van een scheidslijn, n.1. III—IV, 15.

In de kerkelijke praktijk. „Er is niet alleen onderscheid in de leden van de kerk.

van de kerk. Evengoed moeten we er oog voor hebben dat er onderscheid is in levensleiding en geestelijke stand en groei. Iemand die geestelijke leiding moet geven verknoeit veel als hij alle hem toebetrouwde leden aan eenzelfde patroon wil doen beantwoorden of wanneer als eis wordt gesteld dat ailen dezelfde „weg" moeten hebben gehad, willen zij werkelijk als gelovigen worden geaccepteerd.

Maar we bedoelen met de scheidslijn dit: telkens blijkt dat er kerkleden zijn, wier hart niet is bij de dienst van de Heere, maar uitgaat naar de dingen van deze wereld. Deze kerkleden zijn niet van harte gegrepen en worden niet beheerst door de vreze des Heeren. Dat blijkt uit hun instelling tegenover Gods Woord en dienst, die vooral niet teveel van hen moet vragen en geen offers van hen mag eisen, dat zien we uit hun onbewogenheid en hun gebrek aan ernst.

In Laodicea worden ze lauwen genoemd. Ze laten alles over zich heengaan. Ze doen mee aan de verwereldlijking van de kerk en hollen de gemeente des Heeren uit. In Openbaringen. 11 wordt er scheiding gemaakt tussen altaar-en voorhofmensen. De scheiding loopt tussen deze twee.

De scheiding loopt tussen deze twee. Beslissend is niet of we in de voorhof staan en verbonden zijn met het kerkelijk bedrijf, maar of we het altaar, het kruis, het verzoenend werk van Christus kennen."

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1968

Daniel | 16 Pagina's

Scheidslijn in de bijbel en de belijdenis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1968

Daniel | 16 Pagina's