Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een vreemd verschijnsel 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een vreemd verschijnsel 5

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is hun uitzien om statelijk en standelijk zichzelf in God kwijt te worden, om Hem al de eer en heerlijkheid te geven.

Het zijn maar enkele gedachten die ik hier neerschreef, hoe het is, en hoe het gaat.

Dus mijn vrienden, wanneer er nu van dat alles wat opgenoemd en neergeschreven werd, geen kennis is, en geen betrekking er op is, dan is het Avondmaal niet voor ons. We kunnen en wij mogen hd Avondmaal nid plaatsen vóór Christus. Het Avondmaal is door Christus Zdf ingestdd, en Hij heeft hd Zijn kerk verordend: , , Doe dat tot Mijn gedachtenis". De gedachtenis van Zijn Persoon, maar ook de gedachtenis van Zijn Borgtochtelijk werk, waardoor Hij Zijn Vader verheerlijkt, en Zijn kerk verlost en gezaligd hedt. Die gezegende Midddaar is voor ed Zijn volk tot een oorzaak der eeuwige zaligheid geworden. Wij weten wel dat alles niet op één dag geleerd wordt. De Heere kan het wel doen, en dat het in sommige gevallen hedt plaats gehad, is ons bekend, ook uit hd Woord van God.

Denk maar aan de moordenaar aan hd kruis, die in een enkel uur zondaar voor God werd, en ook de verzekering van zijn komen in het hemdse Paradijs. Wij weten ook wd, dat de Heere in Zijn vrijmachtige en soeverdne genade een Saulus van Tarsen arresteerde, neervdde, en na drie dagen oprichtte en aanstonds Christus verkondigde Doch dat is niet Gods gewone weg. '. den moeten voor jaren in bekomraering voortleven. Er zijn er die al hun leven md vreze des doods, de dienstbaarheid onderworpen zijn. Sommigen missen zdfs op hun sterfbed nog de zekerhdd des gdoofs, en weten nid hoe het vallen zal.

Er zijn mensen, zo schred eens één onzer oudvaders, die met een schrik in de hemd zullen vallen. Met is een moeilijk leven, dat is wel te begrijpen, maar toch, het zal gelukkiger zijn, om je leven lang naar de het te moeten en dan in de laatste ure nog toegeroepen te worden: Kom in, gij gezegende Mijns Vaders, en beërf dat Koninkrijk dat voor u bereid is van voor de grondlegging der wereld, dan je leven lang jezelf verzekerd te hebben van de hemd, en in de hd terecht te komen.

Vaak wordt ons voor de voeten geworpen, dat wij het Avondmaal voorstellen als iets verschrikkelijks, en dat we in de voorbereiding veel meer de mensen bang maken dan opwekken om dat sakrament te gebruiken. Ja, daar komt een geest op, meer en meer ook onder ons, die zich vijandig betoont tegen het éénzijdige werk Gods. De mens mod moed ingesproken worden, er moet ved meer troost gegeven worden enz. Maar mijn vrienden, t^en wie hedt de Heere in Zijn Woord gezegd: Heb goede moed? En wie zijn het, die getroost worden? Immers toch aUeen degenen die treuren? Zoals Christus daarvan sprak in Zijn bekende bergrede, Matth. 5-7. Ik heb ook wel eens gehoord van sommigen, die zeiden: Je wilt zeker liever maar enkele. mensen aan de tafel hebben. Of: Er wordt een voorstelling gegeven alsof deelnemen aan het Avondmaal een onoverkomelijke berg is, enz. enz. Ik zal er maar niet verder over schrijven, want er is toch geen einde aan al de dwaasheid, die te dien opzichte wordt uitgebracht Och, dat het eens meer verstaan werd, dat hd een heilig Avondmaal is. De Insteller heüig, de maaltijd zdf heilig, de bdékende zaak heUig, het oogmerk heüig, en die genodigd worden, zijn de geroepen heiligen in Christus Jezus. De Heere Jezus hedt het sakrament gevierd md Zijn discipelen, niet md farizeërs en schriftgdeerden. Hd is hier geen volmaakte kerkstaat. Het is er ver vandaan, maar toch zal, wanneer dit sakrament recht bediend wordt, iets worden aanschouwd van de scheiding, die eenmaal volkomen zal vallen bij de dood en in hd laatste oordeel. De hypocriet mod ontdekt, en de naamchristen gewaarschuwd, zowd als Gods ware volk gedrongen om de dood des Heeren te verkondigen totdat Hij komt, 1 Cor. 11. Meer en meer lezen wij van gemeenschappelijk Avondmaal houden in kerken, met predikanten van verschillende richtingen. Een mens zou er wel koud van moeten worden, schrikken en beven van zulk een onheilig gedoe Het zakt hoe langer hoe meer tot het heidendom terug, en waar zal het einde zijn? Het kan ons niet anders dan bedroeven en diep bedroeven, dat de moderne tijdgeest zo'n veld wint en zdfs de historische kennis van de waarheid niet meer gekend wordt. Wat een droeve verblinding! Doch het is hdaas niet alleen buiten ons, maar zelfs ook onder ons wordt meer en meer een doorvloeien openbaar, dat ons hart md vrees moet vervullen voor de toekomst. Er komt ook een geest op, die begeert dat meer over de lidde dan over hd recht zal worden gepredikt, meer Evangdie dan wet.

Niet zo lang gdeden kwam tot mij een schriftdijk verzoek — neen, geen verzoek — maar meer een bevd om de uitverkiezing alleen te laten. Meer en meer ontbrandt de vijandschap tegen de leer van de predestinatie, tegen de leer van vrije genade, tegen de leer, dat de mens geestdijk dood is, of met andere woorden: tegen de leer van de totale verdorvenheid, tegen de leer dat Christus alleen hd enige fundament der zaligheid is, tegen de leer van de onwederstandelijke bediening des Heiligen Geestes. En dan die bevinding, en die toepassingen, en dan altijd maar dat aandringen op zelfonderzoek, enz. Dring toch meer aan om te gdoven en om ten Avondmaal te gaan. Zo wordt meer en meer gehoord, ook van degenen, die gd)oren en opgevoed zijn onder de oude beproddewaarheid.

Mijn jaren gaan klimmen en misschien zal hd ook niet zo lang meer zijn, dat wij nog mogen arbeiden in de hof van Gods kerk. Vaak denk ik aan zovde medebroeders, ja zelfs verschillenden, die na mij in het ambt zijn bevestigd, en die nu reeds enkde jaren zijn afgdost en mogen rusten van hun arbeid. Tochhoopikdetijd, die de'Heere mij nog gunt om werkzaam te mogen zijn, door de genade Gods nid te mogen afwijken, noch ter rechter- noch ter linkerzijde van die waarheid, die ons overgeleverd en toebetrouwd is, waarvan ik met mijn ganse hart geloof dat het de waarheid is en de enige waarheid, die in leven en sterven stand zal houden. Wij liggen ook overal voor open en zijn ook vatbaar om de waarheid te ver­krachten, haar geweld aan te doen, en om naar de mond van Jeruzalem te spreken, inplaats van naar hun hart. Wij zijn van nature ook meer mensenbehagers, dan zoekers en ijveraars van de eer Gods. Het zij verre van ons om ons te verheffen. God geve ons maar in de laagte te blijven, als wij er ooit in waarheid gebracht mogen zijn. En gedurig md verse olie overgoten en de jeugd vernieuwd als eens arends, om de waarheid recht te snijden, en het kostelijke van het snode uit te trekken.

En om nog even terug te komen op wat ik schreef in dit artikel, er worden vanwege de weinige kennis van de waarheid en het weinige gevoel van de ernst der zaak zulke verkeerde gevolgtrekkingen gemaakt.

Grand-Rapids

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 1966

De Saambinder | 6 Pagina's

Een vreemd verschijnsel 5

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 1966

De Saambinder | 6 Pagina's