Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GLOBAAL BEKEKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GLOBAAL BEKEKEN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hieronder volgen twee fragmenten uit een recent verschenen boek van Klaas Tippe, Bevochten bestaan. Strijd om de reformatie van kerk en samenleving in Staphorst en Rouveen, 1560-1700 (De Banier, Apeldoorn):

• Batenburgers en moordbranders

Tussen 1529 en 1566 maakten verschillende bendes het Overijsselse platteland onveilig. Ze maakten zich schuldig aan moord, brandstichting, diefstal uit kerken en afpersing. De bendes konden bestaan uit opgejaagde wederdopers, maar ook uit ontslagen soldaten of gewonde criminelen. Een van deze groepen werd aangeduid als ‘batenburgers’. Deze radicale en gewelddadige wederdopers waren genoemd naar hun aanvoerder Jan van Batenburg, oud-burgemeester van Steenwijk, die in 1538 in Vilvoorde op de brandstapel stierf. Zijn volgelingen zetten onder verschillende namen hun praktijken voort. Met moordbranders wordt bedoeld dat ze door brandstichting mensen de dood injoegen.

• Pinksterlied voor boeren?

Voor de gemeentezang waren in de zeventiende eeuw alleen de psalmen van Datheen en de daarbij gevoegde gezangen toegestaan. Voor Overijssel werd echter een uitzondering gemaakt. Voor het eerst op de synode van Middelburg in 1581, maar ook daarna. In delen van Overijssel waren rond 1600 een aantal gezangen van lutherse afkomst al aardig ingeburgerd. Het is zeer wel mogelijk dat ds. Fockingius van Rouveen en ds. Hanecamp van Staphorst hun gemeenteleden een Nederlandse versie van het lutherse pinksterlied Nun bitten wir den Heiligen Geist op de lippen legden. Waarschijnlijk verdween deze gewoonte rond het midden van de zeventiende eeuw. Ruim anderhalve eeuw later zou de gezangenkwestie ook in de twee dorpen weer oplaaien. Toen kozen de kerkgangers ervoor hun mond stijf dicht te houden.

***

‘Struikelen over het Oude Testament’, staat er boven een impressie in De Wekker (het blad van de Christelijke Gereformeerde Kerken), die ds. A. Versluis geeft van een symposium, dat aan de TU Apeldoorn werd gehouden ter gelegenheid van het 25-jarig hoogleraarschap Oude Testament van prof. dr. H.G.L. Peels. Proficiat! Een fragment volgt hieronder:

In het licht van een toenemende moeite met het Oude Testament is het des te meer van belang om eerlijk te luisteren naar de Schriften. Prof. Peels is velen van dienst geweest met zijn zorgvuldige onderzoek naar de wraak van God (zijn dissertatie) en met zijn publicaties over de ‘schaduwzijden van Godsopenbaring’ in het Oude Testament. (Wie is als Gij?; Heilig is Zijn Naam; God en geweldig in het Oude Testament). Ook in de gemeente mogen we lastige vragen niet uit de weg gaan; laten die eerlijk benoemd, onderzocht én beantwoord worden. Preken uit het Oude Testament is des te meer nodig. Je kunt onderwaardering (of erger) van het Oude Testament ook voeden door bijna altijd uit het Nieuwe Testament te preken. Een paar jaar geleden hoorde ik van een collega die een serie preken hield over struikelteksten, die gemeenteleden aandroegen. Preken over zulke teksten kost ongetwijfeld meer moeite en voorbereiding dan een serie over bekende stof. Het zou ook met een paar collega’s kunnen, waarbij je de preken in elkaars gemeente houdt. Zulke stof vraagt ook van een gemeente inspanning. Maar het is wel van belang om te leren luisteren naar de hele Schrift, zoals de Heilige Geest ons die gegeven heeft.

Daarbij zal de fundamentele eenheid van Oude en Nieuwe Testament naar voren komen. Die laten zich niet tegenover elkaar stellen als een boodschap van wraak versus liefde, vergelding versus vergeving. Ook in het Oude Testament blijkt Gods grote liefde en Zijn bijna eindeloze geduld met een hardnekkig volk.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 februari 2018

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

GLOBAAL BEKEKEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 februari 2018

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's