Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kinderen van het Licht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kinderen van het Licht

Meditatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want gij zijt allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. 1 Thessalonicenzen 5:5

Achtergrond
In 1 Thessalonicenzen 5 worden we herinnerd aan de wederkomst van de Here Jezus. Plotseling zal Hij komen: "als een dief in de nacht". Of beter: "de dag van de Here komt, als een dief in de nacht".
De dag van de Here ... dat is de dag waarop de Here Jezus terugkomt naar de aarde. De apostel Paulus heeft daar in de vorige hoofdstukken uitvoerig over geschreven. Die komst van de Here zal worden aangekondigd door een aartsengel. Een bazuin zal klinken. Zij die in Christus zijn gestorven zullen opstaan uit de doden en zij die dan nog leven zullen in een oogwenk veranderd worden. Samen zullen zij dan de Here Jezus tegemoet gaan op de wolken en Hem op een nieuwe aarde als Koning binnenhalen (4:13-18).
De dag van de Here: dat is de dag van het komen van de Here Jezus als Koning naar de aarde. De dag waarop zijn Koninkrijk van vrede op aarde zal aanbreken.
Maar dat is ook de dag van het oordeel. De dag waarop de schapen gescheiden zullen worden van de bokken. De kinderen van het Licht van de kinderen van de duisternis.

Kinderen van het Licht
Er zijn - zegt de Bijbel - twee soorten kinderen: kinderen van het Licht en kinderen van de duisternis. Of je bent een kind van het Licht, óf je bent een kind van de duisternis. De Bijbel denkt heel zwart - wit; er zijn geen grijze kinderen. Er zijn bij de wederkomst van de Here Jezus geen kinderen van de schemering. Je bent óf het één, óf het ander.
Wie zijn dan die kinderen van het Licht? Dat zijn in de eerste plaats de gemeenteleden in Thessalonica: zij, die de Here Jezus spoedig uit de hemel verwachtten. Ze zagen daar naar Zijn komst met gespannen aandacht en vol verwachting uit. Daarbij lieten ze zich in hun levenswandel bepalen door Zijn woorden en Zijn daden. Geloof, hoop en liefde waren de kenmerken van hun christen-zijn en hun gemeente-zijn (vgl. 1:3).
Kinderen van het Licht, waakzaam, nuchter, toegerust met het harnas van geloof en liefde en met de helm van de hoop van de zaligheid (5:8).

Taak en roeping
Kinderen van het Licht. Hun taak hun roeping, hun opdracht is: waken! Actief, inspannend. Vechtend tegen de slaap. Want wie waken moet, moet voldoende kracht inzamelen op de dag om wakker te kunnen blijven in de nacht.
Kinderen van het Licht zijn daarom aangesloten op de bron van het Licht. Jezus sprak eens: "Ik ben het Licht der wereld." (Johannes 8:12) De kracht om te waken en de energie om in de duisternis je 'licht' te laten schijnen ontvang je alleen van Hem.
Waken: als vuurtorens, als wegwijzers naar de veilige Haven. Als heldere lichten en brandende kaarsen. Kinderen van het Licht. Met een roeping tegenover anderen om het Licht door te geven.

Wapens
Maar ook met een roeping om zichzelf te beschermen en te verdedigen als het moet. Tegen de aanvallen van het rijk van de duisternis.
Drie 'wapens' noemt Paulus in dit verband: geloof, liefde en hoop (5:8).
Geloof - het eerste wapen: vertrouwen op God. Het met Hem wagen. Er van uitgaan, dat Hij betrouwbaar is en dat Hij Zijn Woord wáár maakt. Hem gehoorzamen en Hem de leiding van je leven in handen geven.
Liefde - het tweede wapen. Liefde tot God en tot je medemensen. Niet afgunstig, niet het kwade toerekenend. Liefde, die niet zichzelf zoekt maar het belang van de ander.
Hoop - het derde wapen. Hoop als een vaste zekerheid voor de Toekomst. Hoop over de grenzen van dit aardse bestaan, over dood en graf heen.
Geen vernietigingswapens. Geen aanvalswapens. Maar wapens om te redden. Jezelf en ook de ander.

Nog een korte tijd
U begrijpt dat het er op de dag van de Here om zal gaan wie je bent. Het is bepalend of je een kind van het Licht bent óf een kind van de duisternis, wanneer Jezus Christus als Zoon van God vanuit de hemel op de aarde terugkomt.
Twee dingen worden ons in 1 Thessalonicenzen over die dag geopenbaard.
Het tijdstip zal aanbreken ... "in de nacht". In de nacht van geestelijke duisternis en zedelijk verval. Wanneer mensen geen interesse meer hebben voor de levende God en Zijn Woord, voor bijbelse waarden en normen. Die dag van de Here zal ook komen "als een dief". Plotseling, helemaal onverwacht is Zijn komst. Net als de geboorteweeën een vrouw die zwanger is haar plotseling kunnen overvallen.
Kinderen van het Licht slapen niet. Voor hen komt de Here Jezus niet onverwacht. Zij rekenen met Zijn komst. Ze staan klaar, wakker, waakzaam, verwachtend en gelovend!

J.K.C. Kronenberg
(ds. J.K.C. Kronenberg is emerituspredikant van Haarlem)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2003

De Wekker | 16 Pagina's

Kinderen van het Licht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2003

De Wekker | 16 Pagina's