Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Abstracts

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Abstracts

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Fysicalisme en het probleem van mentale causaliteit

Leon de Bruin

Het fysicalisme, een sterk aan invloed winnende stroming in de filosofie en de geesteswetenschappen, verwoordt de opvatting dat alles wat bestaat, inclusief de mens en de menselijke geest, fundamenteel fysisch is. In dit artikel wordt een globaal overzicht gegeven van enkele basisbegrippen en principes van het fysicalisme. Dit gebeurt aan de hand van een typisch fysicalistisch vraagstuk, namelijk het probleem van mentale causaliteit, oftewel de vraag hoe de menselijke geest causaal actief kan zijn in een fundamenteel fysische wereld. De auteur betoogt dat het fysicalisme er niet in slaagt het probleem van mentale causaliteit op te lossen, omdat dit probleem symptomatisch is voor enkele diep gewortelde, problematische vooronderstellingen die ten grondslag liggen aan het fysicalisme.

Weg uit de verwarring. De identiteitscrisis onder de vrijgemaakt-gereformeerden

Martijn Horsman

De vrijgemaakt-gereformeerden zijn in een identiteitscrisis. Identiteit komt tot uiting in de manier waarop men aankijkt tegen heden, verleden en toekomst. Hierin is de afgelopen jaren veel veranderd onder vrijgemaakt-gereformeerden en men weet niet goed meer waar men staat. De oorzaak voor de crisis moet gezocht worden in het failliet van de vrijgemaakt-gereformeerde theologie. Lange tijd weigerden velen te erkennen dat het denken in de kerken is veranderd. Een uitweg ligt in een hernieuwde theologische bezinning. Gods genade betekent dat de identiteit van christen en kerk niet gezocht hoeft te worden in het feit dat men een beter kerkelijk heden of verleden heeft dan anderen. Gods genade betekent dat wij onze identiteit vinden in wat God doet en aan ons geeft.

Geloof geeft te denken. Introductie in de theologie van Johannes Duns Scotus

Dolf te Velde

De verhouding van geloof en rede is een steeds terugkerend, vaak problematisch thema in de bezinning op christelijke wetenschap. Naar aanleiding van een bundel opstellen over Johannes Duns Scotus wordt in dit essay nagegaan welke impulsen van het christelijk geloof uitgaan op het denken. Duns Scotus werkt enkele cruciale geloofsinzichten uit in zijn filosofie/theologie: 1)God is het hoogste goed, en verdient boven alles bemind te worden; 2) de mens is wezenlijk aangelegd op de gemeenschap met God; 3) de geschapen werkelijkheid wordt gedragen door op de wil van God, en is daarom fundamenteel open en contingent; 4) de mens is een individueel en relationeel persoonlijk wezen, met vrijheid om te kiezen. Van het denken van Duns Scotus gaan waardevolle stimulansen uit, niet alleen rond specifiek theologische thema’s, maar ook voor het vinden van een juiste verhouding tussen geloof en denken. Kortom, geloof geeft te denken!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.forumc.nl/radix

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2006

Radix | 57 Pagina's

Abstracts

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2006

Radix | 57 Pagina's