Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

(On)volwassen Bijbelgebruik

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

(On)volwassen Bijbelgebruik

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hebreeën 5: 11-6: 2 “Hoe we kinderen weer aan het lezen krijgen”, kopte het NRC eind januari. Nederlandse kinderen zijn slechter en minder gaan lezen, zo blijkt uit onderzoek. Een van de genoemde hulpmiddelen is het bevorderen van zogenaamd ‘diep lezen’. Dat betekent je concentreren, je geheugen trainen, verbanden leggen, de verbeelding prikkelen.

“Hoe we volwassenen meer aan het Bijbel lezen krijgen”, ‘kopt’ de schrijver van de Hebreeënbrief. Hij maakt zich ernstig zorgen over het kinderlijke niveau van het Bijbellezen van de gelovigen.

Ze wisten wat lijden was. De zwaar op de proef gestelde gelovigen aan wie dit is gericht, liepen het gevaar los te raken van het evangelie (2: 1) en afvallig te worden (3: 12). Deze brief roept daarom op allerlei manieren op om vol te houden, bij Christus te blijven en ondanks alle tegenstand de moed niet op te geven. De kern van deze oproep is een uitgebreide uiteenzetting van wie Jezus Christus is.

De schrijver legde intussen al veel geweldigs over Christus uit. Hij was daar graag mee verdergegaan, maar in plaats daarvan, houdt hij in deze verzen plots wat in. Teleurgesteld, bezorgd.

Melk

Het heeft geen zin om hun nu meer te laten weten. Ze zijn namelijk ‘traag in het horen’. Ze zijn intussen al zolang christen, dat je zou mogen verwachten dat zij anderen onderwijs over Christus konden geven. Maar helaas. Ze hebben zelf weer onderwijs nodig over het abc van het geloof. Deze gelovigen gedragen zich als baby’s, kinderen. Het betekent dat ze hebben nagelaten om het Woord van God echt tot zich te nemen, te verwerken. Ze zetten zich er niet toe om ‘diep te lezen’, het Woord van God te proeven, te herkauwen en al lezend echte leerlingen van Jezus te zijn. Ze zijn blijven steken bij de eerste beginselen.

Die eerste beginselen (6: 1-2) zijn belang rijk. En nodig ook om te kennen. Maar als je daarbij blijft hangen, mis je de ervaring en het inzicht wat ‘bekering van dode werken en geloof in God’ en ‘opstanding van de doden en eeuwig oordeel’ betekent.

De Heere Jezus zegt herhaaldelijk dat we moeten worden als een kind, maar dan gaat het over ontvankelijk zijn of over de minste zijn. Nergens staat in de Bijbel dat we Gods Woord moeten lezen op een kinderlijke manier. Integendeel, als we kinderlijk blijven Bijbellezen en niet groeien in de kennis van Gods Woord, verzwakt ons dat. En de dreiging om afvallig te worden en los te raken van het evangelie wordt daardoor alleen maar groter.

De schrijver van de brief is pastoraal bewogen met zijn lezers. Dat hij direct hierna schrijft over alsnog afvallig worden en voor zichzelf ‘de Zoon van God opnieuw kruisigen’, laat zijn grote zorg zien. Geen gelovige mag deze waarschuwing negeren.

Vast voedsel

Volwassenen gebruiken vast voedsel en zijn niet meer afhankelijk van melk. Om vol te houden in het geloof, om dichtbij de Heere te (blijven) leven, is vol wassen Bijbel lezen onmisbaar. Volwassen Bijbellezen gaat verder dan het abc van geloven alleen. Het betekent Gods Woord, Oude en Nieuwe Testament, lezen en herlezen. Elke dag, als dagelijks voedsel. Al lezend leren ze zo God hoe langer hoe meer kennen en met Hem leven in vertrouwen en met vrijmoedigheid. Een gezonde volwassene kan niet zon der vast voedsel. Een gezonde gelovige kan niet zonder dagelijkse gezonde maaltijden van Bijbellezen en gebed.

Gezonde groei

Het doel van Gods bevrijding is ons als gelovigen te laten leven met Hem en tot eer van Hem. Dat leert Hij ons door zijn Heilige Geest. Tegelijk is het iets dat geleerd en geoefend moet worden. Leven met God vereist dus training. En het vaste voedsel van Bijbellezen is onmisbaar bij deze geestelijke training. Dat heeft zeker effect: we leren erdoor het goede van het kwade te onderscheiden (5: 14).

Hoog tijd voor volwassen Bijbelgebruik! Kinderen aan het lezen krijgen kan naast ‘diep lezen’ ook gestimuleerd worden door te zorgen voor een leescultuur en voorlezers. Die dingen zullen ook helpen de Bijbel volwassen te gebruiken.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 februari 2020

De Wekker | 24 Pagina's

(On)volwassen Bijbelgebruik

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 februari 2020

De Wekker | 24 Pagina's