Het moeten van sterven, opstaan en verkondigen
‘Aldus staat er geschreven, dat de Christus moest lijden en ten derde dage opstaan uit de doden, en dat in zijn naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken, te beginnen bij Jeruzalem’, Lukas 24: 46-47
Goede Vrijdag en Pasen horen bij elkaar. Ze zijn niet los van elkaar te verkrijgen.
De opgestane Heiland maakt dat op de avond van de eerste paasdag aan zijn discipelen heel duidelijk. Als zij met elkaar spreken over het verslag dat de Emmaüsgangers doen over de ontmoeting met, het onderwijs door en het herkennen van Jezus, staat Hijzelf in hun midden.
Je ziet in dit hoofdstuk twee lijnen: van de Schriften naar de herkenning van de opgestane Christus en van de ontmoeting met Hem naar de Schriften.
Sterven
Wanneer Hijzelf in die ontmoeting hun verstand opent, zodat zij de Schriften gaan begrijpen, grijpt de Heiland eerst terug op zijn sterven.
De discipelen zitten met hun gedachten nog bij het kruis als het faillissement van Jezus’ leven en het einde van hun dromen. Ze zien de heilsbetekenis van het kruis nog niet. De Opgestane onderwijst: de Christus moest lijden – zo alleen kon Hij de Christus zijn, de Gezalfde, de Messias.
Daar hadden de discipelen geen oor voor, toen Jezus zijn lijden aankondigde; daar hadden ze geen oog voor toen Hij aan dat vervloekte hout hing. Hun verstand moet geopend worden. Hij moest lijden. Hij was het lam dat ter slachting geleid werd (Jesaja 53); hij was de steen die door de bouwlieden verworpen werd (Psalm 118); Hij werd als de slang in de woestijn verhoogd (Johannes 3). Hij moest zijn leven geven. Zonder bloedstorting geen verzoening.
Opstaan
Omdat de Christus moest lijden, daarom moest Hij ook opstaan uit de doden. Het hangt onlosmakelijk met elkaar samen. Hij moest lijden om de straf te dragen, maar als Hij dan de straf gedragen heeft, is Hij ook de Overwinnaar die volkomen betaald heeft.
Wie Goede Vrijdag losmaakt van Pasen of Pasen van Goede Vrijdag, houdt geen van beide, geen Evangelie, over.
De Christus moest opstaan, omdat anders de Goede Vrijdag in de lucht zou blijven hangen. Dan zou het laatste woord toch zijn aan de dood, de zonde en de schuld. Hij moest opstaan en daarom is het laatste woord aan het leven, de vergeving en de verzoening. De Christus moest lijden – oorzaak: mijn zonde.
De Christus moest opstaan – effect: mijn vergeving.
Zo leren we Hem kennen uit de Schriften als de volkomen Heiland, die stierf om onze overtredingen en opgewekt werd om onze rechtvaardiging.
Verkondigen
Omdat Jezus de Christus is die moest lijden en moest opstaan, moet in zijn naam gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden.
Kruis en opstanding zijn niet de ingrediënten van een vrijblijvend verhaaltje. Ze zijn de verkondiging van de Christus en daarom klinkt het: u, jij moet je bekeren. Wat is dat? Het is de innerlijke omkeer tot God; het is de belijdenis van mijn schuld; het is het berouw hebben over het kiezen van onze eigen weg; het is het verdriet over het los van God leven; het is het erkennen dat mijn zonden Hem aan het kruis brachten; het is het verlangen om met Hem en voor Hem te leven.
We hebben geen deel aan Christus als we na Goede Vrijdag en Pasen dezelfde mensen blijven. Bekering is de hemelse weg – niet de voorwaarde! –, waarin mensenkinderen verbonden worden aan Christus en zo vergeving van zonden ontvangen.
Daarom is het in zijn naam - dat is: op zijn gezag en met zijn volmacht – verkondigd.
Zou er ooit een mens zijn die het beleed: ‘het zijn mijn zonden, die U, Here Jezus, aan het kruis brachten’, zonder zijn opstandingskracht?
Zou er ooit een mens zin die het verlangen uitte: ‘deze Koning wil ik dienen’, zonder zijn opstandingskracht? In zijn Woord dat verkondigd moet worden, ontmoeten we de Christus, de Gekruisigde en de Opgestane.
In heel de wereld is gehoord dit blijde evangeliewoord en waar de tijding werd geloofd, is Hij erkend als Heer en Hoofd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 april 2020
De Wekker | 24 Pagina's