Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wedergeboorte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wedergeboorte

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

God leren kennen grijpt zo diep in in mensenlevens dat je van een totaal nieuw begin moet spreken: opnieuw geboren worden. De Heere Jezus Zelf sprak over wedergeboorte. Hij paste deze term overigens ook toe op de voleinding van de wereld. Hij had het over ’de wedergeboorte, als de Zoon des mensen zal zitten op de troon van zijn heerlijkheid’ (Mattheüs 19:28). Met ’wedergeboorte’ bedoelde Jezus hier zijn grote toekomst en de herschepping van de wereld.

Het Johannesevangelie vertelt ons dat Jezus ook over wedergeboorte gesproken heeft als de levens ver nieuwen de verandering die plaats vindt als iemand tot geloof komt. Dan ben je, zo zegt Hij, niet alleen meer uit vlees, uit de wil van een man, maar uit God geboren (Johannes 1: 13). Je móet ook echt opnieuw geboren worden, omdat je anders het koninkrijk van God niet zult kunnen binnengaan (Johannes 3: 3, 7). Tot geloof komen betekent niet een beetje anders gaan denken, vinden en voelen, maar grijpt veel dieper in. Je komt zo fundamenteel anders in het leven te staan, dat je het kunt omschrijven als ’opnieuw geboren worden’. Je wordt echt een ander mens. Hoe dit plaatsvindt in het leven van mensen, blijft een geheim. Tot geloof komen is in de praktijk vaak een lange weg. Je kunt niet eenvoudig zeggen wat het moment van wedergeboorte is. Dat mag en moet Gods geheim blijven.

De apostel Johannes zegt dat wie uit God geboren is, niet zondigt, maar zich bewaart en de wereld overwint (1 Johannes 3: 9, 5: 4, 18). Prachtige omschrijving van wedergeboorte: ’uit God geboren’. Uit God geboren ben je, als je gelooft dat Jezus de Christus is, en leeft in de liefde (1 Johannes 4: 7, 5: 1).

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 april 2020

De Wekker | 24 Pagina's

Wedergeboorte

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 april 2020

De Wekker | 24 Pagina's