Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen maaltijd voor vanavond

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen maaltijd voor vanavond

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als wethouder kreeg ik een inkijkje van een medewerker. Het geanonimiseerde bericht vindt u hieronder. Misschien motiveert het u om ook de telefoon te pakken.

Medewerkers nemen contact op met 60-plussers en alleenstaanden, in de bijstand met afstand tot de arbeidsmarkt, om te kijken hoe het met ze gaat. Het betreft een 62-jarige alleenstaande meneer en het is ’s middags.

“Meneer nam op. Als eerste heb ik hem uitgelegd dat wij, Bijstand-Prestatie010, alle 60-plussers bellen i.v.m. het coronavirus.

Vervolgens vroeg ik of wij iets voor hem kunnen betekenen en/of een luisterend oor kunnen bieden.

Meneer antwoordde hierop dat hij angstig is. Hij durft ook niet meer naar buiten te gaan om boodschappen te halen.

Daarnaast heeft hij het financieel moeilijk. Hij ontvangt wekelijks € 50,00 leefgeld.

Wat ik hierna hoorde, bevestigde dat wij een essentiële actie aan het ondernemen zijn. Meneer zei dat hij geen eten meer in huis heeft en vanavond niets kan eten ...

Ik reageerde hierop door te zeggen: “Nou, dan bel ik u op het juiste moment!”. Ik heb meneer geïnformeerd over de crisiscatering en het telefoonnummer hiervan gegeven.

De crisiscatering is een initiatief van een aantal mensen die in een professionele afgesloten keuken bezorgmaaltijden maken.

Bovendien heb ik meneer geïnformeerd over het belteam van welzijn. Zij zijn actief voor een praatje, praktische hulp of een luisterend oor.

Het ontroerde mij om meneer in zo’n lastige situatie en tijd te mogen helpen. Meneer was mij en de gemeente erg dankbaar voor de betrokkenheid en belangstelling.

Tijdens het avondeten moest ik aan meneer denken. Was het nog gelukt om te bellen naar de crisiscatering? Had hij ook zijn maag kunnen vullen met een warme maaltijd?

Ik moest hem toch even terugbellen om deze vragen beantwoord te krijgen. ’s Avonds nam hij niet op. De volgende dag kreeg ik hem aan de lijn.

Het was gelukt. De crisiscatering was langsgekomen met een warme maaltijd en een magnetron! Immers, zijn eigen magnetron was stuk.

Meneer toonde nogmaals zijn waardering. Hij heeft mij zelfs uitgenodigd om een bakkie koffie te doen. Ik heb hem beloofd dat ik mijn best ga doen. Uiteraard als het Coronavirus weg is ...”

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 april 2020

De Wekker | 24 Pagina's

Geen maaltijd voor vanavond

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 april 2020

De Wekker | 24 Pagina's