Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Liturgie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liturgie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Wilt u de liturgie doorsturen voor vrijdagavond?’ Het kan zomaar een vraag zijn van een preekvoorziener of van iemand die de nieuwsbrief moet maken en de liturgie erin wil opnemen. Het gaat dan vooral om wat we lezen en zingen. Soms wordt dat ‘orde van dienst’ genoemd, maar soms ook liturgie. Het is dan eerder een kerkelijk woord dan een Bijbelwoord.

Het woord liturgie staat niet in jouw Bijbel, dat wil zeggen: niet in jouw vertaling van de Bijbel. Maar het staat er wel, maar dan in het Grieks: leiturgia, vaak vertaald met ‘dienst’. Waar kon je God dienen? In de tempel, waar priesters dienst deden. In Lukas 1: 23 lezen we bijvoorbeeld dat Zacharias zijn dienst verrichtte in de tempel.

Het christelijke geloof is echter breder dan de liturgie in de eredienst. Heel ons leven is dienst aan God (of moet het zijn). Daarom wordt het Griekse woord leiturgia ook gebruik voor het dienen van God en de naaste. Het gaat dan over de ‘dienst’ van het geloof (Fil. 2: 17, zie ook vers 30), en over gelovigen die met hun ingezamelde gaven anderen een ‘dienst’ bewijzen (2 Kor. 9: 12).

De liturgie is dus niet een lijstje met wat we gaan zingen, een soort ‘programma’ van de kerkdienst, of een blaadje dat bij de ingang van de kerk uitgedeeld wordt met de liederen er op. Het is de dienst aan God zelf. De liturgie is daarom ook niet klaar als we de kerk uitgaan, maar krijgt een andere vorm, namelijk in het dagelijkse leven. Dat is echte liturgie: de Heere dienen, elke dag. Naar de kerk gaan is dienst hebben tot eer van God. Daar wordt ook de liturgie van heel ons leven gevoed.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 2020

De Wekker | 28 Pagina's

Liturgie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 2020

De Wekker | 28 Pagina's