Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Groei

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Groei

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het gewone leven lijkt groeien vanzelf te gaan. Na de vakantie kun je zomaar uit je nette kleren gegroeid zijn. In de kerk is groeien voor ons gevoel moeilijker. Een ouderling die op huisbezoek vraagt naar geloofsgroei, krijgt soms stilte als antwoord. Kleine gemeenten groeien in vakantietijd zelden vanzelf naar een maatje groter. Toch lezen we in de Bijbel telkens over beloofde groei. Dat geldt niet alleen voor de gelovigen persoonlijk (Psalm 92:13). Dat betreft ook de vermeerdering van Gods volk als geheel (Genesis 35:11). In de Bijbel is vaak op onverwachte momenten sprake van groei. Een verdrukt slavenvolk wordt talrijk en machtig (Exodus 1:7). Een vervolgde gemeente groeit in aantal en in vervulling met de Heilige Geest (Handelingen 11:21). Deze groei is aan God te danken. Hij gebruikt daarvoor Zijn Woord. In het Bijbelboek Handelingen staat letterlijk dat het Woord groeit. Dit is duidelijk Gods eigen werk. Jezus geeft hierover in gelijkenissen onderwijs aan Zijn discipelen. Een tarwekorrel kan zelfs tot honderdvoudig vrucht dragen. Een mosterdzaadje kan uitgroeien tot het grootste van de tuingewassen. Let op wat God doen kan!

Voor het opmerken van groei kunnen we in de kerk beter geen weegschaal gebruiken. Zomaar zorg je er met jouw idee van groei voor dat een ander stil wordt. Wie groei wil zien, moet vooral met verwondering naar God leren kijken. In de kerk mogen we elkaar wijzen op groei, die van God is. We hebben een God, die een verdrukt slavenvolk en een vervolgde gemeente heeft laten groeien. Dat waren beslist geen menselijke succesverhalen. De kern van Bijbelse groei is de groei van Jezus en van Zijn Woord. Dat Woord blijft tot in eeuwigheid. Wie in dat Woord proeft dat de Heere goed is, groeit naar Hem toe.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 2020

De Wekker | 24 Pagina's

Groei

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 2020

De Wekker | 24 Pagina's