Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van God geleerd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van God geleerd

‘Deze (Apollos) was in de weg van de Heere onderwezen.’ Handelingen 18: 24-26

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Vergeet niet wat God geeft aan verdiepend en beleefd onderwijs door kinderen van God’

Beginnend onderwijs

Hoe komt iemand als Apollos ertoe om in het Koninkrijk van God te gaan werken? Hij woonde in Alexandrië, een bekende havenstad in Egypte met veel cultuur en een grote bibliotheek. Apollos behoorde tot de grote Joodse gemeente in Alexandrië. Maar daar bleef het niet bij.

Christus is in zijn leven gekomen. Hoe dat gegaan is? Hij heeft onderwijs gehad in weg van Christus.

Zo is hij christen geworden. Het blijkt dat Johannes de Doper een middel in Gods hand voor hem geweest is (vs. 25). Het blijkt dat hij nog niet alles van Christus wist, maar wel zoveel dat hij ingewonnen is voor het Evangelie.

Als Gods Geest in ons leven gaat werken, leren we ook niet alles in één keer, maar wel zoveel dat we niet meer zonder de Heere kunnen leven. Er is een begin van het evangeliezaad, maar dat is wel kiemkrachtig.

Voordat iemand verkondiger van het Evangelie wordt, is hij zelf eerst geroepen uit de duisternis tot het wonder bare licht. Dat kende Apollos en hij verlangt ernaar om het Evangelie van Christus te gaan verkondigen. Hij is er geheel van vervuld. En door studie heeft hij veel kennis van de Schriften verworven.

Gemist onderwijs

Apollos verlaat zijn woonplaats en komt in Efeze. Op de sabbat verkondigt hij daar de Schriften. Hij was wat men noemt een echte Schriftgeleerde, wat in zijn prediking merkbaar was. Daarbij was hij ook een vurig spreker en wel ter tale. Je merkte aan hem dat Christus zijn lust en zijn leven was. Je kunt begrijpen dat velen onder de indruk waren.

Maar er was een echtpaar aanwezig in de synagoge dat met vragen bleef zitten. Ze hadden wat gemist in de preek. Het waren geen critici die altijd wel wat misten, maar het ging echt om geestelijke zaken.

Wat was dat dan? We lezen dat Apollos bij de doop van Johannes bleef staan. Johannes de Doper had een rijke verkondiging gehad en had ook gedoopt, de doop tot vergeving van de zonden. Waarschijnlijk had Apollos die doop ook ontvangen. De Doper had ook gepreekt over de wan die in de hand van Christus was om te oordelen en hij riep op tot bekering en vergeving der zonden. Zo ook Apollos. Maar wat werd gemist? Het werk van Christus dat na de tijd van Johannes heeft plaats gevonden. Daarin gaat het over kruis en opstanding. Dan mis je heel wat. Eigenlijk de grond van de zaligheid.

Aanvullend onderwijs

Het echtpaar gaat niet aan groepsvorming doen. Nee, Aquila en Priscilla vroegen hem na de dienst even met hen mee te gaan. Ze zullen begonnen zijn met te zeggen dat er mooie dingen gezegd waren. Maar, zeiden ze, we hebben het kruiswerk van Christus gemist. En vervolgens legden zij hem de weg van Christus nauwkeuriger uit. Wat hebben die mensen met grote liefde van Jezus verteld. Hoe Jezus hun juist zo rijk geworden was in Zijn kruislijden. Dat daar hun zonden waren weggedaan. Het zal een heel gesprek geworden zijn, en reken maar dat Christus door Zijn majesteit en Geest bij hen was. Ze mochten vertellen dat Hij opgestaan was en júist daardoor hun Zijn gerechtigheid kon en wilde toer ekenen. Van toen af kon Apollos niet meer bij Johannes de Doper blijven staan, maar de volle Christus verkondigen. De Heere ging door met Zijn onderwijs, ook door middel van dit echtpaar.

Ook onze jonge predikanten (en zij niet alleen) hebben geestelijk onder wijs nodig. Wat een zegen als een kerkenraad broeders kent die van God geleerd zijn en weten dat zij de gerechtigheid van Christus deelachtig zijn.

Het is rijk als een zuster der gemeente mag vertellen van de opwas in de genade en dat zij met al haar werk aan het einde gekomen is, maar nu alles in Christus gevonden heeft.

Veel krijgt men als Apollos in de opleiding mee, maar vergeet niet wat God geeft aan verdiepend en beleefd onderwijs door kinderen van God in de gemeente.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 2020

De Wekker | 24 Pagina's

Van God geleerd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 2020

De Wekker | 24 Pagina's