Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Xenofobie, voorbode van racisme

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Xenofobie, voorbode van racisme

‘… want hij had een Cuschitische tot vrouw genomen.’ Numeri 12: 1c

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Xenofobie, vrees voor het vreemde en de vreemdeling, kan leiden tot racisme. Het is duidelijk dat Gods Woord daar geen goed woord voor over heeft. De Heere roept juist op om open te staan voor de vreemdeling. Hem of haar gastvrijheid en bescherming te bieden. We zingen: ‘’t Is de Heer’ Die vreemdelingen met een wakend oog beschouwt.’ Het gebod om de naaste lief te hebben als onszelf is ook hierop van toepassing. Door de zondeval is het hart van een mens vol van zelfverheffing en neerzien op een ander. Dat dit ook bij een bekeerd mens terug kan komen vanuit de oude mens, zien we duidelijk in de geschiedenis van Mirjam. Zij is inmiddels op 93-jarige leeftijd. Toch krijgt ze van de Heere een duidelijke les.

Mirjams verzet

Mirjam is het niet eens met Gods beleid inzake het leiderschap van Mozes. Zij vindt dat zij en haar broer Aäron toch ook wel mee mogen besturen. Zij heeft ook recht op medezeggenschap. Zij is toch profetes? Hoe komt het dat ze nu tegen het leiderschap van haar eigen broer in de oppositie gaat? Het is vanwege het feit dat Mozes getrouwd is met Zippora. Mirjam blijkt heel duidelijk tegen Mozes’ keuze voor Zippora te zijn. Omdat Zippora een Cuschitische is. Haar afkomst ligt toch in Midian? Wellicht is het ook nog versterkt door het feit dat Mozes Hobab, de broer van Zippora, had genodigd om te blijven en mee te gaan met het volk van het verbond (Numeri 10: 32). Is Mirjam bang dat Mozes onder invloed van zijn schoonfamilie gaat vervreemden van zijn eigen familie?

Mirjams verzet is in feite opstand tegen de Heere. Hij riep Mozes en stelde hem aan om het volk uit het diensthuis van Egypte te leiden door de woestijn naar het beloofde land. Mozes’ leiderschap moet een profetie zijn van Christus. Van Numeri 12 loopt de lijn naar Hebreeën 3, waar Mozes een type van Christus is. De Heere neemt het daarom op voor Mozes en wijst op de bijzondere positie van Mozes met wie de Heere ‘van mond tot mond’ spreekt. Zo vindt dat vervulling in Christus. Hij, de Zoon van God, kent de wil des Heeren volmaakt. Hij ziet van eeuwigheid het aangezicht van God, Zijn Vader. Niets is voor Hem verborgen en alles is in Zijn handen gegeven. Hij, de hemelse Bruidegom, kwam om Zijn bruid te werven en te verlossen. Wie is die bruid, wat is haar afkomst? Kinderen des toorns; zwart zijn ze vanwege de zonden en de ongerechtigheden. Mozes, die een Cuschitische tot vrouw genomen heeft, moet ook hierin een profetie zijn van de hemelse Bruidegom. Jezus Christus, Die Zich in ontfermende verkiezing een bruidskerk neemt uit het verachtelijke, het ellendige en arme, uit hetgeen niets is. Mirjams verzet is verzet tegen vrije genade. Had Mirjam ook inbreng gekregen dan was Gods heilsplan doorkruist.

Herkennen wij iets in het verzet van Mirjam tegen Gods leiding? Wat willen wij ook graag iets meebrengen. Wat denken we vaak een streepje voor te hebben bij de Heere omdat we gebeden hebben of omdat we naar Zijn Woord luisteren. Wat willen we vaak de Heere de weg voorschrijven. Wat woelt er een opstand en vijandschap tegen Gods beleid en Zijn dienst.

Straf en vergeving

Mirjams tegenspreken wordt door de Heere gehoord. ‘Waarom hebt gij niet gevreesd tegen Mijn knecht, tegen Mozes te spreken?’ zegt de Heere. Mirjam wordt gestraft met melaatsheid. Aäron belijdt ook namens Mirjam hun zonde en opstand. Eerlijk bekent hij dat ze dwaas en zot gehandeld hebben. Mozes bidt voor Mirjam: O, God, heel haar toch. Zo wordt Mirjam genezen. Zo is er op de voorbede van de meerdere Mozes vergeving. Zijn bloed reinigt van alle zonden! Als de tijdelijke afdwaling van een kind van God al zo zwaar gestraft moet worden, wat zal het dan zijn voor hen die onbekeerd en onverzoend voor God verschijnen. Gods liefde voor Zijn kerk komt op Golgotha in het licht. Zonder Mirjams en Aärons inbreng heeft Christus alles volbracht. Daardoor zal er eenmaal een schare zijn, uit alle geslachten, talen, rassen en natiën die erkennen: door U, door U alleen om het eeuwig welbehagen. Zult u, zul jij daarbij zijn? Staak dan nu het verzet, verhard je niet, maar laat je leiden. Buig voor Christus de Middelaar en Borg. Door Zijn striemen is er genezing en redding.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 oktober 2020

De Wekker | 24 Pagina's

Xenofobie, voorbode van racisme

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 oktober 2020

De Wekker | 24 Pagina's