De duivel aan de ketting
Lezen: Openbaring 20: 1-3; 7-10
In drukke gebieden is het vaak verplicht honden aan de lijn te houden. Voor de veiligheid en het gemak van anderen wordt de hond daardoor beperkt in zijn vrijheid. Kom je in een losloopgebied dan mag de lijn eraf en kan de hond vrij rondrennen.
Houd dat beeld voor ogen als je Openbaring 20 leest, want naar mijn overtuiging is dat het beeld dat Johannes ons voorhoudt. Satan loopt niet los rond, maar is aangelijnd. De duivel ligt aan de ketting! Duizend jaar? De duivel wordt voor duizend jaar aan de ketting gelegd. Het woordje ‘duizend’ is in het Grieks chilia, waar ons woord chiliasme van is afgeleid: de leer van het duizendjarig rijk. De verschillende visies over het duizendjarig rijk zijn grofweg onder te verdelen in drie groepen. Die drie zijn ook weer onder te verdelen in allerlei subgroepen, maar laten we het voor het overzicht bij deze drie houden. Je hebt in de eerste plaats het pre-chiliasme. Het woordje ‘pre’ betekent ‘voor’. Volgens deze visie komt Christus terug vóór het duizendjarig vrederijk. Het idee is dat Christus’ wederkomst plaatsvindt en voordat het laatste oordeel aanvangt er eerst nog een periode is van duizend jaar, waarin de heiligen met Hem heersen. Toch stuit deze uitleg wel op een aantal problemen. Steeds vallen in Openbaring de wederkomst van Christus en het laatste oordeel samen. Moet er volgens deze visie dan nog een extra wederkomst plaatsvinden aan het einde van het vrederijk?
In de tweede plaats heb je het post-chiliasme. Het woordje ‘post’ betekent ‘na’. Volgens deze visie komt Christus terug na het duizendjarig vrederijk. Er moet eerst een periode van bloei zijn geweest voor kerk en Israël van duizend jaar met als climax de wederkomst van Christus. Hoewel deze visie ook best wat moois in zich heeft, is ze ook best problematisch en geeft ze meer vragen dan antwoorden. Want moeten we dan nu eerst met elkaar een duizendjarige bloeiperiode van de kerk afwachten en dan pas de wederkomst verwachten?
A-chiliasme
Er is nog een derde visie waar ik wat langer bij stil wil staan: het a-chiliasme. Het woordje ‘a’ staat voor ‘zonder’ of ‘niet’. Volgens deze visie is er geen apart duizendjarig vrederijk.
In deze visie zijn de duizend jaar niet letterlijk, maar symbolisch. Het is ook geen toekomstig gebeuren, maar iets van deze tijd.
We hebben in deze serie al eerder gehoord dat Openbaring niet chronologisch gelezen moet worden, maar de structuur veel meer lijkt op een spiraalvorm. Dat geldt ook over de hoofdstukken 17, 18, 19 en 20. Het gaat niet om een stappenplan dat eens in de toekomst ontvouwd wordt, maar deze hoofdstukken geven vanuit verschillende invalshoeken een kijkje op dat ene laatste oordeel. Het gaat dus telkens om hetzelfde, maar dan vanuit een andere invalshoek, niet zozeer iets dat in tijd op elkaar volgt. Een verklaring zei: het is niet chronologisch, maar architectonisch. Het gaat om het hele bouwwerk, om het schilderij vol symboliek, waarbij het niet gaat om een letterlijke toekomstvoorspelling maar om de betekenis.
Sleutel
Vers 1 vertelt ons over een engel die de sleutel heeft van de afgrond. Dit beeld doet sterk denken aan Openbaring 9 vers 1 waar ook iemand de sleutel van de put van de afgrond wordt gegeven. De sleutel staat in Openbaring steeds symbool voor macht. Iemand die de sleutel heeft, heeft bevoegdheid en zeggenschap. Zo wordt de Here Jezus steeds getekend in Openbaring als Hij Die de sleutel heeft van de dood en het dodenrijk. Dat is niet letterlijk, maar betekent dat Jezus door kruis en opstanding de macht heeft gekregen, zeggenschap, over dood en dodenrijk. De onderaardse diepte die in hoofdstuk 9 geopend werd, stond symbool voor de ruimte die God geeft aan het kwaad. Dat nu de duivel gegrepen wordt en geketend in de diepte gegooid wordt, staat dan voor beperking van het kwaad. De duivel wordt aan de ketting gelegd! Zijn macht en invloed worden ingeperkt. Dit betekent niet dat zijn macht hem ontnomen wordt en hij niets meer kan uithalen. Het gaat om beperken van macht en niet om ontnemen van macht. Denk maar aan de hond aan de lijn. De vrijheid wordt ingeperkt tot veiligheid van anderen.
Dit is niet iets dat nog in de toekomst plaats zal vinden, maar dat al gebeurd is. Het binden van de satan, het inperken van zijn macht, is gebeurd bij kruis en opstanding van Jezus Christus! Zo schrijft Paulus in Kolossenzen 2: 15: ‘Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt en daardoor over hen getriomfeerd.’
Dat vers 3 zegt dat de duivel de volken niet meer kan misleiden, betekent dus niet dat hij niets meer kan doen, maar dat hij beperkt is in zijn misleidende macht. Dat is trouwens geen nieuw gegeven in Openbaring, maar kwam ook al in hoofdstuk 7 aan de orde. Daar worden de kinderen van God verzegeld, zodat het kwaad hen niet kan raken. Ook daar gaat het om de macht van het kwaad die beperkt wordt. De misleidende macht van satan wordt dusdanig ingeperkt dat hij niet langer de volken massaal kan misleiden om zich tegen Gods volk te richten. Ja, de kerk krijgt te maken met vervolging en verdrukking, dat zie je wereldwijd. Israël blijft mikpunt van spot en hoon door velen. De duivel heeft nog macht, maar ligt wel aan de ketting. Hij kan niet iedereen mobiliseren zich tegen Gods volk te richten in het verlangen hen uit te roeien.
Nog niet ...
Althans, nog niet. Eens wordt hij losgelaten en dan zal hij rondgaan om alle volken te verzamelen, staat er in de verzen 7-10. Alle volken op aarde zullen gemobiliseerd worden, zich samenvoegen met één doel voor ogen: Gods volk, jood en christen, kapot maken.
Het is een menigte zo talrijk als de zandkorrels van de zee en wordt getypeerd als Gog en Magog. In Ezechiël 38 en 39 zijn Gog en Magog bestaande volken die tegen Israël opstonden, maar al snel werden Gog en Magog symbool voor volken die het volk van God willen vernietigen. Alle volken op aarde worden samengevoegd en trekken ten strijde. De gelovigen worden beschreven met het beeld van een kamp, dat doet denken aan de woestijnreis van Israël toen het volk van God in een legerkamp woonde. Vooruitgrijpend op het volgende hoofdstuk over het Nieuwe Jeruzalem worden de gelovigen al genoemd ‘de geliefde stad’.
Net als in de voorgaande hoofdstukken komt het niet tot een daadwerkelijke strijd, omdat God ingrijpt. De ketting gaat los en het kwaad krijgt alle ruimte. Maar het kwaad blijkt zo vernietigend te zijn, dat het zichzelf naar de vernieling helpt. God grijpt in en maakt een einde aan het kwaad. De duivel wordt, evenals het beest en de valse profeet, in de poel van vuur en zwavel gegooid, beeld van eeuwig oordeel.
Eindtijd = onze tijd
Het duizendjarig rijk is niet iets van de toekomst. Het is nu! De eindtijd is niet iets voor aan het einde, we zitten er middenin! Het is de tijd tussen Hemelvaart en wederkomst. Duizend staat namelijk symbool voor compleetheid, voor volheid. Wij zitten vandaag de dag in de cyclus die Openbaring ons tekent. De cyclus die elders een tijd, twee tijden en een halve tijd wordt genoemd, maar hier duizend jaar. Een cyclus die doorgaat, maar ook heviger wordt. Ja, nu nog ligt de duivel aan de ketting, en eens wordt hij losgelaten. Maar in de ruimte die het kwaad zal grijpen, zal het oordeel plaatsvinden.
Veilig ben je bij Jezus Christus, Overwinnaar! Die alle machten van het kwaad verslagen heeft. Die de duivel aan de ketting heeft gelegd. Veilig ben je bij Hem Die de sleutels in handen heeft. In Wie je een koning en priester mag zijn. Daarover de volgende keer meer.
Gespreksvragen
Over de ‘duizend jaar’ is veel gesproken en gediscussieerd. Wat vind jij van de uitleg dat duizend symbool staat voor compleetheid of volheid?
De structuur van het Bijbelboek Openbaring heeft iets weg van een spiraalvorm. Wat zijn thema’s of beelden die je vaak in het boek ziet terugkomen?
Openbaring lijkt te zeggen dat het kwaad, zodra het te veel ruimte krijgt, zichzelf naar de vernieling helpt. Als je kijkt naar de wereld en naar de geschiedenis, kun je daar dan ook voorbeelden van noemen?
Jezus heeft de sleutels van dood en dodenrijk in handen. Laat dat beeld eens op je inwerken. Welke bemoediging haal je daar voor jezelf uit?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 2022
De Wekker | 28 Pagina's