Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gastvrijheid als kernwaarde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gastvrijheid als kernwaarde

Je openstellen voor de ander

2 minuten leestijd

We weten dat we soms engelen kunnen herbergen als we gastvrij zijn. Gastvrijheid is ook een van de dingen waar we als organisatie goed in willen zijn. Nu is gastvrijheid in de werksituatie toch weer heel wat anders dan in de thuissituatie. In de werksituatie is dat je werkdag, in de thuissituatie komen ze aan je privéomstandigheden.

Maar goed, ook in het ziekenhuis is gastvrijheid enorm belangrijk. En dan vooral dat je je openstelt voor de ander. Ik zie dat veel collega’s dat geweldig doen. Ik hoor dat ook terug van patiënten. Met name nu ik weer bijna dagelijks op de covid- afdeling ben. Ons ziekenhuis heeft een protestants-christelijke signatuur, maar de identiteit wordt gevormd door die kernwaarden en die gastvrijheid is wel heel sterk.

En wat doe je met gasten: die geef je de ruimte, die geef je aandacht, die mogen hun verhaal kwijt. Dat is best lastig soms. Want ik denk soms wel dat ik het beter weet en beter moet zeggen. Gastvrijheid vraagt geduld.

Ik denk aan die drie gasten die bij Abraham komen. Abraham zal razend nieuwsgierig geweest zijn, maar het gesprek komt pas nadat ze de maaltijd gehad hebben, waarvan de voorbereiding ook wel meer dan een uur geduurd zal hebben.

Gastvrijheid is dat ook in ons pcziekenhuis, ook in je eigen huis, die ander het recht heeft zijn verhaal te vertellen, ook al is die ander boeddhist, moslim, ex-cgk, gergem of atheïst. Een mens met een verhaal.

Gastvrijheid is dan pas spreken als je die ander echt hebt gehoord. Het simpele feit dat een geestelijk verzorger uit een christelijk ziekenhuis je verhaal hoort en dat u/jij als christen naar een ander luistert, geef een diep gevoel van er-mogen-zijn.

En we weten dat God alleen dat kan gebruiken om een mens bij Hem Thuis te brengen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 2022

De Wekker | 28 Pagina's

Gastvrijheid als kernwaarde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 2022

De Wekker | 28 Pagina's