Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Vergeving druist tegen het gevoel in’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Vergeving druist tegen het gevoel in’

2 minuten leestijd

Vergeving raakt aan de gevoelige snaren van de gemeente. Gevoelens van onrecht, afwijzing of zelfs wraak kunnen zo sturend worden dat het ons een leven lang bezighoudt. Hoe vaak kom je in het pastoraat niet die gedachte tegen: ‘Nou heeft hij/zij me dit aangedaan; nu moet ik ook nog vergeven?’

Jezus zet in Mattheüs 18 de vraag naar vergeving in het evangelie onder hoogspanning als de slaaf die niet vergeeft aan pijnigers wordt overgeleverd. Hij zegt: ‘Zo zal ook Mijn hemelse Vader met u doen, als niet ieder van u van harte de misdaden van zijn broeder vergeeft’ (Matth. 18: 35). Wordt vergeving daarmee iets voorwaardelijks?

Misschien dat het woord ‘vergeven’ in het Nederlands ook wel te veel de klank heeft van ‘iets weggeven’, alsof ik de dader nog een cadeau moet doen. De studies die we hier bespreken wijzen een andere weg. Vergeving is immers niet eerst een cadeau aan de ander, maar een gift die ik van hemelswege ontvang.

Vergeving richt zich op de hoogste Rechter en zegt: ‘Heere, U kunt naar Uw belofte recht doen en ik geef de wraak uit handen.’ Met die beweging bevrijdt de gekwetste ziel zich uit de gevangenis van ongebreidelde wraakzucht.

De twee studies vormen elk een eigen bijdrage op die beweging. Hervormd predikant dr. De Koeijer schrijft over God als ‘Redder in nood’. Wie de vergevende God vertrouwt, die ziet dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoent aan het kruis. De Koeijer zet daarbij een knip tussen geloof en gevoel. Vergeving druist tegen het gevoel in. Het vraagt een door de Heilige Geest bewerkte nederigheid om werkelijk tot vergeving te komen.

Het is jammer dat De Koeijer uiteindelijk niet uit de vraag komt of vergeving afhankelijk is van de schuldbelijdenis van de dader. Hij trekt vergeving in de categorie van verzoening (en herstel van de relatie). Wie vergeving daar niet van losmaakt, komt in het moeras terecht van voorwaardelijke vergeving. Je zult merken dat een schuldbelijdenis dan nooit oprecht voldoende is, al kon je de dader wassen in zijn tranen. Vergeving gaat vooraf aan een herstel van de relatie (als die al mogelijk is!).

De Apeldoornse Studie is een pallet aan onderwerpen rond dit delicate thema. Interessant is wat dr. D.J. Steensma over onvoorwaardelijke vergeving schrijft: ‘vergeving kan ook aan erkenning van schuld voorafgaan’. Lezenswaardig is ook het artikel van Bram de Muynck over vergeving als pedagogische kwestie.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 2022

De Wekker | 24 Pagina's

‘Vergeving druist tegen het gevoel in’

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 2022

De Wekker | 24 Pagina's