Val je op of val je om?
THEMA
Een spannende vraag voor een christen: val je op of val je om? Dat gold voor de gelovigen in het Oude Testament, denk aan de vrienden van Daniël in Daniël 3. Zouden ze buigen voor het beeld van koning Nebukadnezar of de dood riskeren door te blijven staan? Maar het geldt nog altijd.
Hoe je het wendt of keert, het is uiteindelijk van tweeën één: of je valt in deze wereld al meer op doordat je voor het geloof stáát en – vaak struikelend, weliswaar – wilt blijven volharden in de strijd van het geloof. Gods eer en de gehoorzaamheid aan Zijn wil staan dan bovenaan. Of je valt om doordat je bezwijkt voor verleiding en verdrukking. Je laat je onopvallend met de stroom van deze wereld meevoeren. Je dient dan jezelf in plaats van God, want zo laat de wereld je met rust. Dat laatste is de reële verzoeking voor christenen: wegduiken voor de confrontatie, ook al wil je tegelijkertijd Jezus echt volgen.
Stroming
Een van de symbolen van het christendom is de ichthusvis, het herkenningsteken in de vroege kerk om op een onopvallende manier van de ander te weten te komen of hij of zij ook christen was. Het woord ichthus betekent in het Grieks gewoon ‘vis’. Maar ichthus vormt ook een acroniem waarbij elke letter staat voor andere woorden, in dit geval: ‘Jezus Christus, Zoon van God, Redder’. Deze belijdenis was en is het signaalwoord voor de vervolgde en verdrukte kerk. Want zoveel is wel duidelijk vanaf het eerste begin: het belijden van de naam van Jezus Christus gaat gepaard met lijden. Het is niet voor niets dat het Griekse woord voor belijden, marturein, hetzelfde woord is als voor martelaar. Belijden is lijden. Jezus zei in Johannes 16 dat de wereld Zijn discipelen haat, omdat ze Jezus eerst gehaat hebben. Petrus zegt in 1 Petrus 4: 12 dat weerstand ons niet moet bevreemden. Het hoort erbij. Daarom is dat teken van de vis veelzeggend. Want een levende vis zwemt tegen de stroom in, geeft niet op ondanks de weerstand van het water. Een dode vis daarentegen laat zich willoos meevoeren door de stroom. Wie belijdt bij de God van Israël te horen, krijgt te maken met de tegenstroom van deze wereld. En dan komt het erop aan of je met de wereld blijft meedoen, of geleid door de Heilige Geest volhardt in het dienen van God.
Vergis je niet: stroming is heel listig en gevaarlijk. Elk jaar komen er mensen aan de kust van Nederland om omdat ze bij het zwemmen gegrepen worden door stromingen. Aan de oppervlakte lijkt het rustig en omdat ze er niet op bedacht zijn en niet sterk genoeg, worden ze meegezogen. Dat geldt in de strijd van het geloof net zo.
Verleiding
Genesis 3: 15 kun je zien als het ‘script’ voor de rest van de Bijbel en de wereldgeschiedenis tot Jezus’ wederkomst: ‘En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en tussen deze vrouw en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht. Dat zal u de kop vermorzelen en u zult Het de hiel vermorzelen’. Duidelijk is dus dat vanaf het paradijs weerstand erbij hoort voor Gods volk. De meest beproefde methode van de satan om tegen Gods volk te strijden is verleiding.
Het is wonderlijk te bedenken dat christenen in de vervolgde kerk voor óns bidden. Waarom doen ze dat? Andersom lijkt logischer. Maar zij vinden onze situatie juist heel erg, want de satan bombardeert ons met verleidingen waardoor we makkelijk worden weggezogen bij de Heere vandaan. We worden lauw en flauw in het geloof. Beseffen wij op welke (verborgen) manieren wij worden tegengewerkt om ons geloof in Christus te belijden? Wij worden haast elk moment van de dag verleid om voor onszelf te kiezen, voor een makkelijk leven, in plaats van gehoorzaam te zijn aan de Heere en te leven in het licht van de wederkomst – ook al brengt dat zelfverloochening en strijd met zich mee.
Daniël
Wat Daniël en zijn vrienden overkwam toen ze aan het hof van Babel terechtkwamen, laat zien hoe listig verleiding is. Zij kwamen als gevangenen uit de bovenlaag van de bevolking. Ze waren meegenomen naar het hof om daar heropgevoed te worden, gehersenspoeld door alle denkbeelden en gewoonten van het Babylonische rijk. Ze kregen namen die niet meer naar de God van Israël verwezen, maar naar de Babylonische goden. En ze moesten mee-eten van de tafel van de koning, onrein voedsel dat aan de afgoden gewijd was.
Volgens mij is de situatie in Nederland niet zo heel anders. Door alle schermen en stemmen in ons leven worden we overspoeld met de denkbeelden en gewoonten van de wereld zonder God. We hebben vaak niet eens door welke wereldse agenda in boeken, films en series bewust en onbewust wordt gehanteerd, zodat we alle zonden waar God van gruwt normaal gaan vinden. We kunnen ons gemakkelijk verontreinigen door mee te doen met de wereld om ons heen. Dat was voor Daniël de gemakkelijkste oplossing: gewoon mee-eten. Geen gedoe. Er zullen vast nog meer Joodse jongens geweest zijn aan het hof. Het kan maar zo dat ze gezegd hebben: ‘Ach joh, neem het niet zo nauw, we zijn hier toch niet thuis? Zo erg is het niet’. Maar Daniël en zijn vrienden weigerden. Waarom? ‘Daniël nu nam zich in zijn hart voor zich niet te besmetten’ (Dan. 1: 8). Daniël was voorbereid op de sterke stroming. Zijn hart was op God gericht.
Omvallen
Ben jij al eens bijna of helemaal bezweken voor de verleidingen van deze wereld? Heb jij je ogen laten vullen met de gemakken en de lusten van deze wereld, zoals Lot deed in Genesis 13? Hij zette vervolgens zijn tenten op tot bij Sodom en even later woonde hij erin … Ben jij bezweken voor de macht van het geld en de rijkdom? Dat gebeurt. Er zijn christenen die, net als Demas, de tegenwoordige wereld liefkrijgen (2 Tim. 4: 10). Voor je het in de gaten hebt, leef je als christen meer bij wat je ogen zien dan bij wat je oren horen uit Gods Woord.
Daarom bidden die vervolgde christenen voor ons. En terecht. Johannes waarschuwde al in 1 Johannes 2: 15-17: ‘Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.’
Vervolging
Discipelen van Jezus krijgen niet alleen te maken met verleiding, maar ook met vervolging. Hoe komt het nu dat christenen worden vervolgd? Wat doen zij verkeerd in de ogen van de wereld? Nu, iedereen die door de Heilige Geest wederomgeboren is, wordt vernieuwd naar het evenbeeld van Christus. Oftewel: wie van Jezus is, gaat op Jezus lijken. Christenvervolging gaat ten diepste niet om christenen, maar om Christus Zelf. Christus wordt zichtbaar in het leven van Gods kinderen. Daarom.
Petrus legt dat uit in zijn eerste zendbrief, die hij stuurt aan ‘vreemdelingen’. Deze christenen hadden daar altijd al gewoond, maar werden vreemdeling door het geloof in de Heere Jezus. Ze werden burger van een ander Rijk en gedroegen zich steeds meer zo. In 1 Petrus 4: 3-4 beschrijft Petrus dat buren en familieleden het vreemd vinden dat de christenen niet meer meedoen met de manier van leven van de wereld. Ze maken nu andere keuzes. En ja, als je niet meeloopt, sta je erbuiten. Daardoor komt de hitte van de verdrukking in alle hevigheid op hen af.
Ik maak me geen illusies. Dat komt in Nederland ook steeds meer. Toegegeven, wij hebben strikt genomen nog niet te maken met christenvervolging. Maar hoe meer je in onze maatschappij aan de ‘gewone’ dingen van Gods Woord vasthoudt
– aan het geloof in Jezus als dé (enige) Weg, dé Waarheid en hét Leven; aan de trouw in de kerkgang; aan het heerlijke van het Bijbelse huwelijk; aan de waarde van het leven –, hoe ‘vreemder’ je in onze maatschappij wordt. Lees het boek De geheime kerk van Jan Vermeer en je ontdekt dat vervolging en uitsluiting hier binnenkort realiteit kunnen zijn.
Maar dat moet ons niet bevreemden alsof ons iets vreemds overkomt. Jezus zegt in de Bergrede: ‘Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij. Verblijd en verheug u, want uw loon is groot in de hemelen’ (Matt. 5: 11-12).
Volharding
Hoe houden die christenen uit 1 Petrus het vol? Hoe blijf je stáánde in plaats van om te vallen? Petrus wijst hen op wie ze zijn in Jezus Christus. Hij wijst op het einde van alle dingen dat nabij is, op de toekomst die zeker is. Hij wijst op het feit dat ze door God Zelf zijn uitverkoren, gekocht en betaald met het kostbare bloed van het Lam. Hoe blijven ze staande? Doordat Christus regeert en doordat God voor hen zorgt. Volharding kan alleen als je ziet op Christus Zelf, Die zei: ‘Heb goede moed, Ik heb de wereld overwonnen’ (Joh. 16: 33). Het kan alleen als je het oog gericht houdt op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof (Heb. 12: 1-3). Hij weet wat lijden is, Hij heeft zo’n tegenspraak van de zondaars tegen Zich verdragen. En Hij is Overwinnaar.
Ik vind dat trouwens een geweldig troostrijke benaming van Christus: ‘Voleinder van het geloof’.
Ik kan mijn geloof niet voleindigen. Ik kan niet in eigen kracht staande blijven. Als het aan mij ligt, val ik om, ook na ontvangen genade. Maar in Zijn genade raapt Hij gevallen zondaars weer op. Hij zal Zijn werk afmaken in de volharding der heiligen. Zo klinkt het gebed van een kind van God: ‘Laat de werken van Uw handen niet los’ (Ps. 138: 8).
Gebed
Dat is het sterkste wapen in de strijd tegen alle weerstanden: het gebed. Door het gebed tot God vluchten, omdat Zijn kracht in zwakheid wordt volbracht. Door het gebed voorbereid zijn op de listen van de boze, gesterkt door de genade die in Christus Jezus is.
Het trof me wat ds. J. Overduin (schrijver van Hel en hemel van Dachau) zei over zijn jaren in het concentratiekamp. Hij had samen met zijn vrouw al jaren vóór de oorlog gebeden dat als het moeilijk zou worden, de Heere hem zou sterken zodat hij Hem niet zou verloochenen. Hij was voorbereid. Niet omdat hij sterk was, maar omdat zijn God sterk was en omdat hij naar Hem toe was gevlucht.
Val je op of val je om? Wie zichzelf kent én gelooft in Christus, zegt: ‘Ik wankel niet, want Hij staat vast’.
Want God is ons ten schild in het strijdperk van dit leven
en onze Koning is van Isrels God gegeven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juni 2023
De Wekker | 36 Pagina's