Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kaaskeuring

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kaaskeuring

2 minuten leestijd

Donderdagochtend van 9-12 uur staat in mijn agenda ‘kaaskeuring’. Het is de week van de najaarsmarkt inclusief optocht, kermis, kaaskoningin en de kaaskeuring.

Die ochtend loop ik een kaasgroothandel binnen. In het kantoor ofwel de kleine kantine zijn zo’n tien mensen met een witte jas aanwezig. Zij gaan de kazen keuren en komen van heinde en ver. Een dame heeft de leiding en alle keurmeesters en -meesteressen gaan samen de eerste kaas keuren, zodat ze eenzelfde gevoel bij de scores hebben. De grote ronde kaas wordt eerst uitvoerig bekeken. Is het omhulsel glad en effen of zitten er onregelmatigheden aan? Is de korst egaal? Vervolgens wordt met een soort grote appelboor door de korst heen een stukje eruit gehaald. Vervolgens wordt met een soort dolk gekrast op de zijkant van de kaas om die vervolgens op het speciale houten blad met een ijzeren draad in tweeën te trekken. De helften worden goed beruikt en bekeken.

Nu de keurmeesters geijkt hebben, gaan ze uiteen in drie groepen. Ik ga zitten bij de tafel voor bijzondere en oude kazen. En dan behandelen we elke kaas uitgebreid. Bij het proeven hoor ik begrippen als bitter, nestig en nisine. De keurmeesters bespreken alle aandachtspunten en geven de scores. Als burgemeester van Bodegraven hoor ik erbij en krijg ik ook elke keer een stukje.

En ik, ik hoor dat Bodegraven voor de kenners het centrum van de Nederlandse kaashandel is. Ik leer van allerlei technische aspecten van de kaas en proef elke keer mee. En de ene is lekkerder dan de andere. De keurmeester heeft een kaaswinkel en na een kritische vakmatige beoordeling zegt hij mij: ‘Deze kaas is zo uitverkocht in mijn winkel.’ De gebruikers smullen dus van een kaas die vakmatig geen goede beoordeling krijgt.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 november 2023

De Wekker | 24 Pagina's

Kaaskeuring

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 november 2023

De Wekker | 24 Pagina's