‘We kunnen elkaar dienen door mee te denken in opvoedsituaties’
“Ik ben blij met wat de moederkring betekent in het samen nadenken over geloof en gezin”, mailde Cora Otter-van den Bosch in antwoord op de vraag of ze geïnterviewd wilde worden over haar rol als ‘kartrekker’ van een van de moederkringen van de CGK Bennekom. “Dus ik werk graag mee aan een artikel voor De Wekker.”
Enthousiast is Cora Otter (54) zeker. Ze is moeder van vier zoons in de leeftijd van 28 tot 15 en al vijftien jaar lid van dezelfde moederkring. “In 2009 stond ik samen met anderen aan de wieg van de moederkringen in onze gemeente. We hadden behoefte om met elkaar na te denken over geloof, gezin en geloofsopvoeding. Toen we begonnen zat de jongste in de Maxi-Cosi, nu zit hij in vwo 4. De groep bestaat uit zeven vrouwen. Dat is een mooie grootte: je kunt nog steeds een groepsgesprek voeren als iemand niet kan, en tegelijk is de groep niet zo groot dat het onpersoonlijk wordt. Onze kring is grotendeels hetzelfde als vijftien jaar terug. Jullie gaan langzamerhand richting een omakring, zei mijn man grappend. Het is mooi om met elkaar mee te groeien in de verschillende fases in het gezin. Iedere fase heeft weer haar eigen behoeften. Toen we startten, hadden we allemaal een jong gezin, en leefden bij ons vooral vragen over geloofsopvoeding. Hoe geef je vorm aan christelijke feestdagen? Welke symbolen gebruik je daar bijvoorbeeld voor? Daarna voerden we veel gesprekken over sociale media. En de laatste tijd gaat het meer over geloofskeuzes die onze kinderen maken en hoe ze staan als christen in de maatschappij. We hebben het bijvoorbeeld over het doen van belijdenis en wat een goede houding is als je kinderen afstand nemen van de kerk. We komen één keer in de maand samen bij iemand thuis. Die huiselijke sfeer is belangrijk: we voeren vertrouwelijke gesprekken met elkaar.”
Die gesprekken krijgen meestal vorm aan de hand van boekjes (zie kader). Soms gaan die boeken over opvoeden, andere keren meer over vrouwzijn. De moeders hebben inmiddels een hele stapel boeken gelezen en staan ook open voor een andere invulling van de ochtend. “Laatst hebben we bijvoorbeeld naar aanleiding van het nieuwe jeugdbeleidsplan van onze gemeente daarover gesproken. En, een ander voorbeeld: de afgelopen jaren zijn behoorlijk wat jongeren uit de kerk vertrokken. Niet met een hoop bombarie, maar zo stilletjesaan, haast ongemerkt. Hier vroeg de kerkenraad aandacht voor. Toen zijn we op een ochtend gaan bidden voor alle gezinnen en hebben we de namen van alle kinderen uit de gemeente genoemd. Dat was erg mooi om te doen. Het is belangrijk dat ook jongeren die wat meer afstand nemen van de kerk niet vergeten worden. Dat helpt mij zelf ook. Een van onze kinderen komt niet meer in de kerk. De moederkring is een plek waar altijd voor hem gebeden wordt. Dat voelt heel kwetsbaar, maar is ook heel waardevol. We lijden als het ware met elkaar mee. Onze kinderen zijn immers ook de kinderen van de gemeente.”
De moederkring is een wezenlijk onderdeel van kerk-zijn, vindt Otter. “Opvoeden doe je met vallen en opstaan. Juist in de gemeente kun je elkaar ook wat dit betreft tot steun zijn, door naar elkaar te luisteren en met elkaar mee te leven. We zijn niet voor niets aan elkaar gegeven, maar kunnen elkaar dienen door mee te denken in opvoedsituaties. Ook proberen we met onze kring een kring te vormen om onze jongeren in de gemeente. Als moeders mogen we elkaar daarin opscherpen en bemoedigen.
Kinderen zijn het mooiste wat je toevertrouwd wordt. Omdat ze zo kostbaar voor je zijn, is het goed om met anderen te bespreken hoe je hen in geloof wilt opvoeden.”
Na al die jaren is Otter meer en meer overtuigd geraakt van het belang van de moederkring: “Ik zou de kring niet graag willen missen! Ik heb wel gedacht: de kinderen worden ouder en de agenda is vol, moet ik er niet mee stoppen? Maar ik ben blij dat ik het niet heb gedaan. Vanuit veiligheid dingen met elkaar kunnen delen is van grote toegevoegde waarde. We leven ook praktisch met elkaar mee, in ziekte en zorg. Drie van onze moeders hadden dit jaar een examenkandidaat in huis. Dat levert natuurlijk spanning op, en dat delen we dan in de groepsapp.”
In Bennekom zijn nog twee andere moederkringen actief. Als ‘oudgedienden’ denken Otter en haar mede-kringers als het nodig is met nieuwe kringen mee. “We helpen ze graag op weg, geven boekentips en delen hoe wij te werk gaan. We zijn de nieuwe generatie graag ten dienste.”
Bestaat er naast die drie moederkringen ook een vaderkring? “Nee, dat niet. Ik vind het lastig te zeggen waarom dat het geval is. Misschien omdat vaders vanouds en nog steeds gemiddeld meer werken dan moeders? Maar uiteraard hebben vaders ook hun rol. Ik ga eens navragen of vaders ook behoefte hebben aan zo’n kring.”
De moederkring in Bennekom besprak onder meer deze boeken:
• Els van Dijk, De hunkerende generatie
• Sarina Brons-van der Wekken, Opvoeden, boeiend en vermoeiend
• Jos de Kock, Opvoeden is gekkenwerk
• Michelle Anthony, Hemelse huizen
• Bert Reinds, We hebben allemaal wat!
• Mark en Lindsey Melluish, De tijd van je leven
• Sarianne en Lieuwejan van Dalen, Prediker voor jou
• Max Lucado en Jenna Lucado, Tien vrouwen uit de Bijbel
Dienen in de kerk
In deze serie vertellen CGK-leden over de manier waarop zij een steentje bijdragen in hun gemeente. Wat maakt hun taak zo mooi, en wat drijft hen? Vandaag deel 27: Cora Otter-van den Bosch is een van de initiatiefnemers van een moederkring in Bennekom.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 2024
De Wekker | 20 Pagina's