‘Alles dan wat u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo, want dat is de Wet en de Profeten’
Mattheüs 7:12
De omgekeerde wereld
Bij Mattheüs zien we hoe de Here Jezus Zijn onderwijs begint met die ingrijpende woorden van de Bergrede. Dit is het eerste blok van Jezus’ onderwijs bij Mattheüs. Je kunt de parallel opmerken met het Oude Testament, waar de wet, de Tora, vooropgaat. In de boeken van Mozes ontmoeten we de God van Israël. Hij heeft ons geschapen, en Hij heeft het voor het zeggen. En wie kan volbrengen wat Hij zegt? Een beetje gretig erkennen we met de Heidelbergse Catechismus als gevraagd wordt ‘Kunt u dit alles volkomen houden?’ ‘Nee, want van nature ben ik geneigd God en mijn naaste te haten.’
Even overtuigd schakelen we door naar de boodschap van wedergeboorte en bekering, en dat de verlossing er is vanwege de verzoening van de zonden door het bloed van Christus. Het ene nodige! Geloven in Hem, de gekruisigde Christus! Ik belijd dat met mijn hele hart. En hopelijk u ook! Eigenlijk konden we dat ook al erkennen op grond van het Oude Testament – in de offerdienst, in Psalm 103, in Jesaja 53 om niet meer te noemen!
Waarom dan die radicale Bergrede ook bij de Here Jezus als het pontificale begin van alles? Zelfs met verwijzing naar de Wet en de Profeten, zoals in bovenstaand woord? Kies zelf maar een van die teksten uit Mattheüs 5, 6 en 7 en proef de woorden ‘nederig’, ‘zachtmoedig’, ‘barmhartig’, en ‘liefde voor de naaste’, zelfs voor ‘je vijand’ enzovoort …
Is dat wettisch? Nee, want wettisch blijft zo makkelijk in vormen hangen. Nee, het gaat over ons hart! En tegelijk over alles wat bij Jezus Christus hoort!
Hoe haaks staat dit op de wijsheid van de wereld. Daar gaat het over macht, over ik en wij tegenover de anderen. In de week dat ik dit schrijf komen vanzelf de namen Poetin en Trump boven. Het gaat in de wereld over assertief zijn, over wat we niet hoeven te pikken, over de strengste asielwetten ooit, over ik meer dan jij, over ‘wie heeft het voor het zeggen?’ en over ‘hebben we wel een meerderheid?’ Aantallen, coalities, winnen, gelijk krijgen zit in het bloed van de mens.
Hoe komt het dat ook de kerk mij in gedachten komt? De Here Jezus is gekomen om niet alleen de tafels van handelaren om te keren, maar ook harten, levens om te zetten. Hoe is bij Hem opnieuw geboren worden, omkering, ja een omgekeerde wereld realiteit. ‘Zo zal het onder u niet zijn’, zei Jezus, ‘maar wie onder u groot wil worden, die moet uw dienaar zijn.’ Hoe is in de kerk de stem van ons Hoofd doorslaggevend! De Zoon des mensen kwam om te dienen en Zijn leven te geven als losprijs voor velen. Kan de kerk anders dan door Zijn Geest Hem volgen?
Het lijkt wel zo: partijen, aanhang werven, deuren dicht houden, verplichtingen aan de gemeenschap der heiligen trotseren, het beter weten dan het heilig Woord van God, want we leven nu in deze tijd, en in deze wereld. Eigenlijk het hele model van de wereld.
Hoe bevrijdend die ene stem te volgen die niet geteld, maar alleen gevolgd hoeft te worden. De stem die je niet hoort zeggen: ‘Ga’ – dan alleen tegen Zijn verrader – maar steeds weer: ‘Kom!’
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 2025
De Wekker | 20 Pagina's