Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Structuur in het bestuur - pagina 82

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Structuur in het bestuur - pagina 82

Een kritische visie op bestuurlijke vernieuwing

2 minuten leestijd

5. De provincies in het middelpunt

5.1 Inleiding De discussie over de bestuurlijke vernieuwing raakt ook de positie van de provincies.1 Het is opvallend dat de rol van de provincies in dit proces lange tijd onderbelicht is gebleven. Niet geheel ten onrechte is de provincies wel verweten dat zij hieraan zelf mede schuldig zijn geweest. Een andere reden van de tot voor kort geringe belangstelling voor de provincie is de onduidelijkheid over de plaatsbepaling van dit bestuursorgaan in de bestuurlijke organisatie. Enkele jaren geleden is in dit beeld een wijziging opgetreden. De provincies hebben zich bezonnen op hun eigen functioneren. Daarbij is onderkend dat zij zich actiever moesten opstellen. In dat verband is vooral van belang dat constructief wordt bijgedragen aan een mogelijke oplossing van de actuele maatschappelijke vraagstukken. Daarvoor werd een intensivering van de provinciale samenwerking van wezenlijk belang geacht. Het Interprovinciaal overleg (IPO) werd daarom nieuw leven ingeblazen. Dit cultuurveranderingsproces is bekend geworden onder de noemer "Naar provincies-vande-toekomst".2 Ten behoeve van het nieuwe profiel van de provincies is op verzoek van het IPO door een drietal hoogleraren een preadvies uitgebracht.3 Inmiddels lijkt deze wijziging in strategie vruchten af te werpen.4 Zoals in het vorige hoofdstuk reeds is vermeld heeft het kabinet-Kok nadrukkelijk gekozen voor een hoofdstructuur met drie bestuurslagen. Dit houdt onder meer in dat de taken die in de loop van de tijd terecht zijn gekomen bij de zogenaamde hulpstructuren opnieuw moeten worden verdeeld over gemeenten en provincies. 1.

2. 3.

4.

82

Zie o n d e r m e e r d e door de Guido de Brèsstichting gepubliceerde commentaren: B. Grisnich, Grootstedelijk beleid; van provincie-arm naar provincieloos? (1992) en van P. Hoek, De provincie in de toekomst (1994). A.G.J.M. Rombouts, "Naareen nieuw profiel voorde provincies", in: Openbaar bestuur 1995/5, blz. 9. Th.A.J. Toonen, A. Kreukels en R.J. in 't Veld, Vernieuwing van politiek en bestuur in de provincie; pré-advies ten behoeve van 'de provincie van de toekomst', april 1994. Zie het rapport van de IPO-auditcommissie,D/c/j/erè(/de toekomst; Provincies in beweging; verslag van een rondgang langs de provincies februari 1996.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Brochures (SGP) | 132 Pagina's

Structuur in het bestuur - pagina 82

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Brochures (SGP) | 132 Pagina's