Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bestuurlijke vernieuwing - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bestuurlijke vernieuwing - pagina 5

Reactie op: Rapport bijzondere commissie Vraagpunten (de Commissie Deetman)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

enkele uitgangspunten 1. Basis politiek handelen SSC kiest haar uitgangspunt voor het politieke handelen in de Tien Geboden of de zedewet (Exodus 20:1-17). Deze geboden worden ook wel aangeduid als de Tien Woorden (Deut. 4:13). Deze wet is als criterium en richtsnoer onvervangbaar. Hier ligt dan ook een beslissende norm voor het beleid van de overheid. Ook zij is gebonden aan Gods Wet. De kwaliteit van het overheidsfunctioneren moet allereerst getoetst worden aan deze normen. 2. Overheid(sgezag) God heeft de overheid aangesteld als Zijn dienares. De overheid regeert bij de gratie van God. Het overheidsgezag is dan ook niet verankerd in de wil van (de meerderheid van) het volk, maar is gezag, ontleend aan de Allerhoogste, en moet ten dienste staan van leven en welzijn van de onderdanen. Deze notie geeft het staatsgebouw een vast fundament en dient, mede met het oog op onze historie, in de Grondwet en andere wetten beleden te worden. Het beginsel van de volkssouvereiniteit staat tegenover het beginsel dat het hoogste gezag berust bij God en niet bij het volk. God bekleedt mensen en overheden met gezag. Het gezag is in onze visie opgedragen aan de Kroon en niet aan het volk. Ontwikkelingen die tenderen naar volkssouvereiniteit worden afgewezen; wat overigens geenszins betekent dat wij volksinvloed afwijzen en de volksvertegenwoordiging geen controlerende of medewetgevende funktie zouden toekennen. Meer directe democratie betekent naar onze overtuiging volstrekt niet een grotere legitimiteit van het overheidsoptreden. 3. Grondlijnen van het constitutioneel bestel Het is een voorrecht dat ons land een constitutionele monarchie mag zijn onder het Huis van Oranje-Nassau. Lettend op de Nederlandse verhoudingen en op de regeringsvormen in andere staten is de constitutionele monarchie met een parlementair stelsel een goed werkbare vorm om Nederland te besturen. Evenredige vertegenwoordiging als beginsel van ons huidige kiesstelsel moet onaangetast blijven. Dat betekent dat wij afstand nemen van suggesties die de evenredigheid aantasten (districtenstelsel); alsmede van ideeën die strijden met het vertegenwoordigend stelsel, bijvoorbeeld voorstellen om de democratie directer te maken. 3

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1991

Brochures (SGP) | 23 Pagina's

Bestuurlijke vernieuwing - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1991

Brochures (SGP) | 23 Pagina's