Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overbelaste gezinnen - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overbelaste gezinnen - pagina 31

Een vergelijkende studie met het oog op een rechtvaardiger inkomstenbelasting

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De belastingvrije sommen werden vervangen door heffingskortingen. Het voordeel daarvan is dat het netto resultaat niet afhankelijk is van het tarief. De korting is voor iedereen immers even groot. De uitwerking van de heffingskorting voor fiscale partners is een voortzetting van de regeling zoals die vóór 2001 gold. Wie een heffingskorting niet volledig kon benutten, kon deze nog steeds verrekenen met het belastbare inkomen van de andere partner. Het partnerbegrip werd verbreed. Ook geregistreerde en nietgeregistreerde samenlevers golden voortaan als fiscale partners. De eersten kenden dezelfde fiscale behandeling als gehuwden en waren uit hoofde van hun kwaliteit fiscale partners. Voor nietgeregistreerde partners gold de eis van het voeren van een gezamenlijk huishouden. Ieder jaar kon worden geopteerd voor het fiscale partnerschap. Ook veranderde de manier waarop inkomensbestanddelen aan partners worden toegerekend. Fiscale partners mochten gemeenschappelijke inkomensbestanddelen vrij aan elkaar toerekenen. Zolang maar 100% werd aangegeven, ging de fiscus akkoord. Ten slotte versterkte de focus op arbeidsparticipatie, vooral door de vervanging van het arbeidskostenforfait door de arbeidskorting.

3.2

Individueel belastingplichtigen en fiscale partners anno 2011 De Wet IB 2001 anno 2011 is een individuele heffing die deels rekening houdt met het gemeenschappelijk inkomen en de gezinsdraagkracht. Het Nederlandse stelsel is dus een mengvorm van een splitsingsstelsel en een geïndividualiseerde heffing. Individueel en gemeenschappelijk inkomen De hoofdregel is dat de belastingplichtige die het inkomensbestanddeel geniet of waarop het inkomensbestanddeel drukt, dit bestanddeel in zijn of haar eigen belastingaangifte verwerkt. Voor de inkomensbestanddelen voor box 3 (de fictieve vermogensrendementheffing) geldt dat degene van wie deze bestanddelen zijn, deze in zijn of haar aangifte verantwoord. Met als uitzondering 31

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2011

Brochures (SGP) | 75 Pagina's

Overbelaste gezinnen - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2011

Brochures (SGP) | 75 Pagina's