Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overbelaste gezinnen - pagina 34

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overbelaste gezinnen - pagina 34

Een vergelijkende studie met het oog op een rechtvaardiger inkomstenbelasting

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Gehuwden die een verzoek tot echtscheiding of scheiding van tafel en bed indienen én niet meer op hetzelfde adres staan ingeschreven, zijn niet langer fiscale partners. Verder geldt dat iemand niet meer dan één partner voor de fiscaliteit kan hebben. Als partners door opname in een verpleeghuis of verzorgingstehuis vanwege medische redenen of ouderdom niet langer op hetzelfde adres staan ingeschreven, kan worden verzocht om de kwalificatie als partners te behouden.

3.3 De huidige tariefstructuur De gecombineerde inkomstenbelasting en premieheffing voor box 1 ziet er voor niet-pensioengerechtigden zo uit: Belastbaar inkomen meer dan

Maar niet meer dan

Inkomstenbelasting

Premieheffing

Totaal tarief

18.628

18.628 33.436

1,85% 10,8%

31,15% 31,15%

33,00% 41,95%

33.436

55.694

42%

-

42%

52%

-

52%

-

55.694

Tabel 2

Tariefstructuur inkomstenbelasting Nederland

Het gemiddelde inkomen in Nederland bedraagt 44.858 (belastingjaar 2010). De verschuldigde inkomstenbelasting volgt uit de vermenigvuldiging van het belastbare bedrag met de bovenstaande tariefschijven. De beschrijving van de belastbare grondslag (waarover moet inkomstenbelasting worden betaald?) valt buiten het bestek van dit commentaar. Wel kijken we naar de grondslagverlagende aftrekposten en de belastingverminderende heffingskortingen die verband houden met gezinnen en arbeid. Deze zijn immers bij uitstek van belang voor de draagkracht van een samenlevingsverband. Een aftrekpost heeft een andere uitwerking dan een heffingskorting.

34

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2011

Brochures (SGP) | 75 Pagina's

Overbelaste gezinnen - pagina 34

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2011

Brochures (SGP) | 75 Pagina's