Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Houden van dieren - pagina 66

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Houden van dieren - pagina 66

Samen werken aan een verantwoorde veehouderij

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

God houdt zich blijvend met Zijn schepping bezig (Psalm 104, en ook Genesis 6-9). God is betrokken bij elk leven. In de mogelijkheden van de voortplanting die er in de schepping gegeven zijn voor de dieren, betekent het ook dat er ruimte is voor de mens om in te grijpen. Tegelijkertijd roept het de vraag op waar de grenzen liggen. Als elk dier binnen het geheel van de schepping zijn functie heeft, kan het dier dan gebruikt worden voor iets wat daarbuiten ligt, zoals het laten aangroeien van menselijk weefsel? Of mag er geconcludeerd worden dat wat blijkbaar kan in en met de schepping, daarmee ook de ruimte is die God aan de mens heeft gegeven? De ethicus prof. dr. W. H. Velema merkt hierbij op dat dit ‘samen-engelijktijdig-geschapen-zijn’ beperkingen oplegt aan het menselijk handelen.22 Het dier is medeschepsel van de mens. Om onze schuld is het zelfs een medezuchtend schepsel. Het dier mag daarom niet als een product of als een ding worden behandeld. Het dier moet dier blijven. Hij is van mening dat hierdoor grenzen zijn gesteld aan de ethische toelaatbaarheid van diverse veeteeltmethoden en het sleutelen aan dierlijke erfelijke eigenschappen.

4.3.2 Zondeval Na de zondeval is het opvallend dat Adam en Eva hun schaamte proberen te bedekken door vijgenboombladeren (Gen. 3:7). Ter bedekking van hun schaamte zorgt God echter voor een andere bedekking: rokken van vellen (Gen. 3:21). Daarmee wordt impliciet verwezen naar het doden van een of meer dieren door God Zelf. Meteen nadat Adam en Eva het paradijs hebben verlaten, is er sprake van offers. Wat er ontvangen is van God, wordt teruggegeven aan God als een teken dat alles van Hem is. Hoewel er veel geofferd is in de tijd van het Oude Testament, ging het uiteindelijk niet om de offers op zichzelf. Psalm 50 waarschuwt dat het gaat om de gestalte van het innerlijk, van het hart als centrum vanwaaruit de beslissin22

Heideveld, 1995.

66

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012

Brochures (SGP) | 124 Pagina's

Houden van dieren - pagina 66

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012

Brochures (SGP) | 124 Pagina's