Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Houden van dieren - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Houden van dieren - pagina 21

Samen werken aan een verantwoorde veehouderij

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

(1983) schrijft hij dat mens en dier dezelfde inherente waarde hebben. Ieder wezen dat in staat is om de betere of slechtere kwaliteit van zijn of haar leven lichamelijk en psychisch te beleven in ruimte en tijd, vindt hij waardevol op zichzelf. Tegenover het utilitarisme van Singer stelt hij daarom dat men de mogelijkheid voor een individu om aangename of goede ervaringen mee te maken nooit mag ontnemen met een beroep op het algemeen belang. Het gedachtegoed van de hiervoor genoemde filosofen heeft de dierenrechtenbeweging geïnspireerd en in het zadel geholpen. Enkele bekende dierenrechtenorganisaties zijn het Animal Liberation Front (bekend om zijn gewelddadige acties) en organisaties als Wakker Dier (opgericht omdat de Dierenbescherming weinig aandacht had voor de intensieve veehouderij), Stichting Varkens in Nood en het Anti-Bont Comité. In 2002 krijgt de dierenrechtenbeweging ook een politieke tak: de Partij voor de Dieren. Samen met GroenLinks pleit deze partij voor het opnemen van dierenrechten in de Grondwet. Een belangrijke katalysator voor de veranderde visie op de verhouding mens en dier is Darwins evolutietheorie. Niet voor niets citeert de hedendaagse filosoof Paul Cliteur in zijn boek Darwin, dier en recht (2001) Darwin: ‘De mens denkt in zijn arrogantie dat hij het werk is van een God, maar veel bescheidener en ook meer in overeenstemming met de waarheid zou het zijn te zeggen: hij is geschapen uit de dieren.’5 De dierenrechtenbeweging richt haar pijlen mede op de christelijke moraal. De essayist Rudy Kousbroek hekelde in 2004 de christelijke cultuur: ‘Behalve dat het verbod om te werken op de Sabbat ook voor de os en de ezel geldt, bevat onze Judeo-Christelijke cultuur geen richtlijnen over de behandeling van dieren. Er is alleen de beschamende “licence to kill” van Genesis 9 vers 2 (…). Voor zover het 5

Cliteur, 2001, p. 37.

21

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012

Brochures (SGP) | 124 Pagina's

Houden van dieren - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012

Brochures (SGP) | 124 Pagina's