Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Houden van dieren - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Houden van dieren - pagina 19

Samen werken aan een verantwoorde veehouderij

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het Joodse en Griekse denken zijn elementen van een antropocentrische visie op de verhouding mens en dier terug te vinden. De Griekse filosoof Aristoteles (384-322 v. Chr.) schreef bijvoorbeeld: ‘Redeloze dieren zijn er ten behoeve van de mens. Aangezien de natuur niets onvolledigs maakt, en niets er zo maar voor niets is, moet de conclusie zijn dat zij alle dieren heeft gemaakt omwille van de mens.’ Onder invloed van de stoïcijnen staat het dier ook lange tijd symbool voor datgene wat overwonnen moet worden: domheid, losbandigheid en driften. Dit alles werd gedeeld door middeleeuwse filosofen en theologen. Thomas van Aquino (1225-1274) vond dat dieren ‘aangeboren slaven’ waren die door God op de aarde waren gezet om door de mens gebruikt te worden. Bepaalde vormen van dierenmishandeling konden bij hem niet door de beugel: het zou schade op kunnen leveren voor de eigenaar van het dier. Hoewel in de zeventiende eeuw wordt ‘ontdekt’ dat het lichaam van de mens erg veel lijkt op het lichaam van gewervelde dieren, blijft de positie van het dier ondergeschikt. De invloedrijke filosoof en wiskundige René Descartes (1596-1650) stelde dat dieren geen bewustzijn hebben, niet kunnen communiceren en ook geen pijn kunnen lijden. Dieren zijn machines met een lichaam. De Duitse filosoof Immanuël Kant (1724-1804) deelt de visies van Thomas van Aquino en Descartes, maar hij gaat wel een stap verder. Hij veroordeelt dierenmishandeling niet alleen omdat het schade op kan leveren voor de eigenaar van het dier (naar Aquino), maar ook omdat het kan leiden tot wreedheid tegenover mensen. Het is opmerkelijk dat met name deze opvatting, gevoegd bij het algemene ‘opvoedingsideaal’ van de Verlichting, gezorgd heeft voor de oprichting van de eerste dierenbeschermingsorganisaties in het begin van de negentiende eeuw. Dat geldt ook voor de oprichting van de ’s Gravenhaagsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren (de huidige Dierenbescherming) in 1864.

19

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012

Brochures (SGP) | 124 Pagina's

Houden van dieren - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012

Brochures (SGP) | 124 Pagina's