Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Houden van dieren - pagina 70

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Houden van dieren - pagina 70

Samen werken aan een verantwoorde veehouderij

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de Schepper heeft gedaan. Deze functie van de mens wordt in verschillende beelden weergegeven: stadhouder, Gods vertegenwoordiger, scheidsrechter en herder. Heersen betekent hier zorgen voor en beschermen van nuttige dieren en het bestrijden van schadelijke dieren. Barth wijst op de andere context: toen werd veelmeer de mens bedreigd in zijn bestaan, nu is het vooral het dier dat bedreigd wordt in het (voort)bestaan. Het onderscheid tussen mens en dier ligt in de Godsrelatie. De mens is naar het beeld van God geschapen. Mens en dier mogen dus nooit aan elkaar worden gelijkgesteld. De mens mag dieren gebruiken. In Gen. 9:1-5 krijgt de mens de opdracht om over dieren te heersen en hun vlees te eten. Ethische implicaties Barth stelt dat er een wezenlijk verschil is in de omgang met het leven van bloemen en planten en die met dieren. Bij bloemen en planten worden ze vaak niet vernietigd, maar kan er opnieuw een vrucht komen. Bij dieren wordt er wel uniek leven gedood. Hij betrekt de omgang met dieren vooral op een persoonlijk ethisch vlak. Als er dieren gedood moeten worden, dan moet dat de uitzondering zijn en niet de regel. Elke keer moet het besef er zijn en blijven dat het zo niet bedoeld is. Persoonlijk moreel besef is belangrijk voor de tussentijd, in de wetenschap dat het straks heel anders zal zijn. Barth memoreert daarin het respect voor al het geschapen leven. Hij betrekt dat op een persoonlijk vlak: elke gelovige slager zou met voorzichtigheid moeten slachten in de hoop op een nieuwe toekomst.

4.4 Toepassing voor de praktijk Lange tijd is de omgang met dieren binnen de christelijke theologie en ethiek geen thema geweest. Het wordt de kerk ook wel kwalijk genomen dat juist in een cultuur die door het christendom mede bepaald is, het heeft kunnen leiden tot in ogen van sommigen diermisbruik op grote commerciële schaal. 70

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012

Brochures (SGP) | 124 Pagina's

Houden van dieren - pagina 70

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012

Brochures (SGP) | 124 Pagina's