Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Boek in bedrijf

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Boek in bedrijf

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe pas je als ondernemer bijbelse principes toe in je bedrijf. Of anders geformuleerd: hoe werkt het Boek in bedrijf. Daarover spreekt Daadkracht met Anton Niese en Leen Lievaart.

Anton Niese en zijn vrouw Patricia richtten in 1990 TopTech op. Een uitzendbedrijf met zeven vestigingen van waaruit technisch personeel bij bedrijven wordt ondergebracht. Leen Lievaart is directeur van Crown Companies Nederland (CCN). Na als management-consultant en leidinggevende bij verschillende bedrijven te hebben gewerkt, rust hij nu christenondernemers toe. Sinds 1994 als zelfstandig ondernemer. Bovendien is hij bestuurder van de stichting Europartners bij de opzet en uitbouw in (Oost-)Europa van het werk onder christenondernemers. Principes spelen per definitie een rol bij een thema Achtergrondartikel > Hoe pas je als ondernemer bijbelse principes toe in je bedrijf. Of anders geformuleerd: hoe werkt het Boek in bedrijf. Daarover spreekt Daadkracht met Anton Niese en Leen Lievaart. Het Boek in bedrijf Tekst: Willem-Henri den Hartog Anton Niese, directeur TopTech bedrijf, ten goede of ten kwade. Lievaart neemt het Oost-Europese bedrijfsleven als voorbeeld. ‘Je ziet daar hoe het bedrijfsleven vastloopt als afspraken niet nagekomen worden. Laat uw ja ja zijn en uw nee nee. Dit is één van de principes die Jezus ons leert. In de Bijbel staan circa 500 teksten over gebed, maar ruim 25 00 teksten gaan over bezit en geld. Het duidt op het belang van dit onderwerp voor mensen. De principes in de Bijbel zijn gegeven opdat het ons welga, om ondernemers voor de valkuilen in het bedrijfsleven te behoeden.’

Vanuit dit perspectief vond Niese het belangrijk dat wanneer hij een eigen bedrijf zou starten, hij het van meet af aan zou inrichten volgens christelijke principes. Centrale vraag volgens Niese hierbij is: ‘Wie zijn we als mens en wie zijn we als bedrijf?’ Antwoord op deze vraag vond men door de Tien Geboden te vertalen naar de bedrijfsuitoefening van TopTech. De bedrijfscode vormt vanaf 1993 het uitgangspunt van het handelen van iedere dag. De geest van de wet is vertaald voor het werken in de uitzendbranche. De tien principes bieden op deze manier een licht op het pad voor de medewerkers om geloofwaardig over te komen. Gods wet als uitgangspunt zorgt er intern voor dat medewerkers een richtsnoer hebben. Extern hoopt TopTech door de hoge moraal van de bedrijfscode een hoogwaardige dienst te leveren. Door de recente schandalen in het bedrijfsleven en de individualisering zijn bedrijfscodes de laatste tijd tot een soort modeartikel geworden.

Waarom koos Niese in 1993 al voor het hanteren van een bedrijfscode? Niese zag in zijn eerdere betrekking hoe het niet moest en zag in dat eerlijk en geloofwaardig zakendoen een fundament nodig heeft. Vanuit CBMC International (Connecting Business Men to Christ) kreeg hij handvatten aangereikt hoe hij op dit fundament, de bijbelse waarden, normen en principes, een bedrijf zou kunnen inrichten. Door de bedrijfscode weet het personeel waar men aan toe is en kan men elkaar toetsen aan de bedrijfscode. Op een natuurlijke wijze kan men elkaar op eventuele missers aanspreken. Dit zijn geen loze beloften, maar het is een levende praktijk, licht Niese toe. ‘Onlangs kon ik voor 500 euro een op illegale manier verkregen adressenbestand krijgen. Nadat me dit aanbod een paar keer gedaan werd, zwichtte ik. Ik ging met die adressen van uitzendkrachten naar een van mijn vestigingsdirecteuren. Hij zei: ‘Anton, wat doe je, dit is niet conform je bedrijfscode!’ Ik werd gecorrigeerd. Ik had een zwak moment en gelukkig waren er mensen die me terechtwezen. Dat bewijst de meerwaarde van de code. We zijn als bedrijf nu eenmaal niet zonder zonden. Maar met elkaar proberen we door middel van de code wel tot eer van God te ondernemen.’

Niese pionierde op het gebied van principieel ondernemen. Voor christelijke ondernemers is het soms een zoektocht om vanuit het geloof hun bedrijfsvoering in te richten. Ze worden helaas niet altijd door hun predikanten begrepen. Predikanten zien hen vaak als wilde paarden tussen de volgzame schapen’, zo stelt Lievaart. ‘In de preek krijgen de ondernemers geen antwoord op de dilemma’s waar zij mee worstelen. Kerken willen wel graag de financiële bijdrage uit het bedrijf, maar dragen zelf geestelijk weinig bij aan het bedrijf. Daarom vinden ondernemers steun bij elkaar, mits er een veilige omgeving is.’ CCN en CBMC bieden zo’n plek waar christenondernemers een open en eerlijk gesprek kunnen voeren over zaken die hen bezighouden.’

Is het geloof niet slecht voor je business? ‘Met die vraag worstel ik ook vaak’, beaamt Niese. ‘Het tegendeel is gelukkig waar. Ik heb nog nooit negatieve reacties gehad, of dat er een klant wegliep. Ik krijg juist veel positieve reacties. Een groot installatiebedrijf zei onlangs: ‘Van een bedrijf met die principes willen we personeel afnemen.’ ‘Geloof is geen garantie voor succes’, wil Lievaart meegeven. ‘Ook christenondernemers kunnen failliet gaan, maar niets is rijker dan als ondernemer God op Zijn Woord te vertrouwen; dat geeft je leven meer zin en toekomst!’


Wij …
1 Ondernemen in afhankelijkheid, want we vertrouwen op God en durven Hem op zijn woord te nemen.
2 Houden de communicatie levend, want een correcte beeldvorming en initiatief tot gesprek lost veel problemen op.
3 Maken geen misbruik van macht, want in zijn Naam past alleen dienend leiderschap en helende woorden.
4 Staan regelmatig stil en genieten, want we willen leren van onze fouten en blij zijn met wat goed ging.
5 Tonen respect voor ouderen, want hun ervaring en levenswijsheid is te kostbaar om niet te benutten.
6 Zijn creatief en open voor nieuwe ideeën, want scheppend bezig zijn is pas echt leven, het is zonde om ideeën te torpederen.
7 Blijven trouw aan beloften, want relaties gaan stuk als we ons niet aan onze afspraken houden.
8 Maken een eerlijke verdeling, want de arbeider is zijn loon waard en heeft goede hulpmiddelen nodig.
9 Baseren onze mening op feiten, want iemands goede naam besmeur je toch niet met roddel en halve waarheden.
10 Gunnen de ander zijn succes, want hebzuchtige afgunst vergiftigt het bedrijfsklimaat en vergalt je leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Woord en Daad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2007

Daadkracht | 28 Pagina's

Het Boek in bedrijf

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2007

Daadkracht | 28 Pagina's