Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Langs den Indischen heirweg.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Langs den Indischen heirweg.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er zijn optimisten en er zijn pessimisten, ook ten opzichte van de klanken, die gehoord worden van de zijde van hen, die „opgang" maken. S t anley. Joiie^g'-^was dé man een paar jaar geleden — en voor velen nu nog.

Er zijn optimisten en er zijn pessimisten.

Er zijn ook Gereformeerden onder hen. • - . .. .: i-; ; .:

Maar er zijn er ook, die eerst gereformeerd zijij, , «i daarna iets anders. , „.iijaB

Tot de laatsten behoort, geloof ik, DsRen ting, . als\, „^.hij in „De Geldersche Kerkbode" schrijft over S t a n-1 e y ..'., Jones en Ghandi: .„. „• .jr

Een paar jaar geleden verscheen een wérk vaiF ; , , Stanley Jones, dat onder den titel: „Christus langs den Indischen heirweg" in het Nederlandach .w.e.rd .vertaald. , , „ en door duizenden werd gelezen. - ., <

De schrijver van dit boek is zeer optimistisch ge-''••' stemd ten opzichte van den voortgang van het Christendom in Indië. - ., ., - , :

Reeds beweegt. zich Christus langs den Indischen heirweg, zooals Hij eeuwen geleden Zich bewoog langs de wegen van Judea en Oalilea, om Zijn onderdanen \ te vergaderen en het Evangeüe der Koninkrijks te prediken.

Hooge verwachtingen koestert daarbij de schrijver van Mahatmah Gandhi, den bekenden Hindoe, wiens naam thans dagelijks in de bladen genoemd wordt.

Tot beschaming van de Christelijke Zending, zojo meent de Auteur van het bovengenoemde boek, moet worden geconstateerd, dat het den Zendingsarbeid niet gelukt is, om in 50 jaar tot stand te brengen, wat de Indiër Gandhi in korten tijd heeft gedaan, n.l. om de beteekenis van het kruis aan de Indische bevolking te doen verstaan. Vandaar, dat Gandhi zoo ongeveer de voorlooper van Christus wordt, al is hij zelf dan ook niet tot het Christendom bekeerd.

Hij baant den weg, die straks door den Christus zal . worden bewandeld.

Hij opende de oogen zijner volksgenooten voor de kracht van het kruis.

En als gevolg daarvan zal straks de prediking vaa den gekruisten Heiland weerklank vinden in duizenden van harten en wordt reeds de dageraad aanschouwd van den nieuwen, blijden dag, die voor Indië aanbreekt, als het Christus als Koning zal eeren en aanbidden.

Zooals we reeds hierboven neerschreven, is het boek van Stanley Jones door duizenden gelezen en werkte 'dit boek er toe mede, dat van Gandhi's woord en werk groote verwachtingen werden gekoesterd. '

Neiar onze overtuiging was het een groote en principiëele fout van den schrijver, dat hij het kruis, dal • wil zeggen het lijden, door den nationalen volksheld Gandhi vrijwillig op zich genomen, als hij wegens

overtreding der wetten gestraft wordt, vereenzelvigt met het kruis van Christus!

Ga: ndhi's kruis verklaart Christus' Kruis!

Alsof deze beide ook maar iets met elkander.te maken hadden!

Alsof Christus, evenals Gandhi, de nationale held van Israël is geweest, gekomen om de nationale vrijheid uit te roepen!

Wanneer hij dat ware geweest, dan zouden de Joden het „Kruis Hem! kruis Hem!" nimmer hebben uitgeschreeuwd voor den zetel van Pontius Pilatus!

Maar dan waren wij ook nog in onze zonden en hadden we geen Middelaar en Zaligmaker!

Gelukkig! het kruis van Christus heeft een gansoh andere beteekenis dan het martelaarslijden van den een ©f anderen leider des volks, die vrijwillig eigen lot en leven neerlegt op het altaar, dat aan het belang en het welzijn van zijn volk is gewijd.

Maar daarom mag Gandhi ook niet als heraut van Christus op den Indischen heirweg worden beschouwd

Evenmin mogen er zulke heerlijke verwachtingen van den arbeid van dezen bekenden Indiër worden gekoesterd, terwijl we volstrekt niet kunnen deelen in hei optimisme, dat weldra de Christianiseering van de Hindoe-volken verwacht!

De geschiedenis van den dag bewijst, dat Gandhi niet, zooals Johannes de Dooper eenmaal deed, heenwijst naar het Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt, maar op revolutionaire wijze zich verze! 'tegen het wettig gezag, zijn volksgenooten aanspoort tot ongehoorzaamheid aan de overheid en daarbij zijn kracht zoekt niet in een gewelddadig optreden, maar in lijdelijken tegenstand, waardoor hij in de oogen van zijn partijgenooten met de martelaarskroon wordt gesierd.

Dat is niet de weg van Christus, den Gekruiste op •; Golgotha!

" Deze Kruiseling gehoorzaamdel

Hij onderwierp Zich tijdens Zijn omwandeling op aarde aan de over Hem gestelde machten.

Hij erkende het gezag van Pilatus.

Hij sprak uit, dat Zijn Vader aan Zijn rechter, die vonnis over Hem velde, daartoe de macht gegeven had.

Gandhi is r.evolutionair in zijn optreden en zoekt alleen nationale vrijheid voor zijn volk.

Èn zulk een prediker kan niet de heraut zijn van den Christus, Die tegen de revolutie zich keert. Die in de wereld gekomen is, niet, om de nationale vrijheid te schenken aan Zijn volgelingen, maar om de vrijheid der kinderen Gods te verwerven door Zijn lijden en sterven, door Zijn vloekdood aan 't kruis, waardoor aan Gods recht werd voldaan en waardoor het leven werd verworven.

Met het boek van Stanley Jones wordt gedweept. Ook in onzen kring werd het door niet weinigen met vreugde begroet!

Er staan schoone gedeelten in, waarmede we winst kunnen doen.

Maar zooals de feiten thans bewijzen, wijst de schrijver toch naar de verkeerde zijde en.-verwacht hii_in. oppervlakkig optimisme het heil voor Indië van een kant, vanwaar het nimmer komen zal!

En 'Gandhi moge door zijn vrijwillig lijden en zijn lijdelijk verzet een grooten invloed oefenen op de wijziging der Indische mentaliteit, dit blijft vast, dat het (jode behaagd heeft, omdat de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, door de dwaasheid der prediking, de dwaasheid van het kruis, maar dan van het kruis van den Christus der Schriften, zalig te maken, die gelooven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 1930

De Reformatie | 8 Pagina's

Langs den Indischen heirweg.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 mei 1930

De Reformatie | 8 Pagina's