Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De gekomen Koning.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gekomen Koning.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want zie, een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven, en de heersciiappij is op Zijn schouder. Jes. 9:5.

(Kerstfeest).

Het Kerst-Evangelie van Jesaja predikt ons reeds in duidelijke taal de heerlijkheid van het geboren Kind in de kribbe en dus van het Kerstfeest zelf.

Het wordt in drie zinnetjes hier gezegd. Driemaal wordt in telkens verscheidene aanduidingen gezegd, wat de geborene is. En daarin is zulk een schitterende opklimming: 'Kind, Zoon, Koning.

Kind, ja, een zwak en klein kind. Maar straks groeit het op en wordt "het man. Zoodat te kort doet aan den verschuldigden eerbied voor Jezus, wie alleen als kind Hem op Kerstfeest begroet.

Zoon, man, de sterke man. Maar meer — de heerschappij is op Zijn schouder. Van Zijn schouders hangt de tro-tscbe koningsmantel af, die teeken is van Zijn koninklijke heerschappij. Zoodat ook hij nog niet de heerlijkheid van het Kerstfeest beleeft, die Jezus van 'Nazareth als mensch en onzer één erkent en begroet.

Als ge recht Kerstfeest vieren wilt, dan moet ge buigen voor den wereldtroon, waarop Jezus Christus gezeten is.

Dat is het Kerstfeest: Jezus de Koning. De heerschappij is op Zijn schouder. Al wat leeft en ademt is onderworpen aan Hem. Alle volken. Alle rijken. Alle engelen. Alle duivelen. Al wat in de hoogte en de diepte leeft en woelt.'Al wat bidt en'al wat vloekt. Al wat knielt en al wat de Revolutie propageert.

De gemeente des Heeren doet goed, het blijde feit van Bethlehems krib in dit teeken te zien: dat de heerschappij op Zijn schouder is; dat dat Kind Koning is; ' dat de geboren Koning over al wat is regeert.

Zoo zie het de gemeente altijd. Maar bovenal, als het anders lijkt; als het woord is aan den trotschen mensch en aan de donkere machten van de hel, die hun revolutionair geschreeuw opheffen, dat hunner het Koninkrijk is.

En daarom bovenal nü. De wereld worstelt nu over de vraag naar het Koninkrijk. Dat is de vraag, die de dagen beheerscht en de menschen verteert, wie koning zal zijn. Als in razernij woeden de volken om de "heerschappij. ' ; '•

En de ontzette menschheid ziet angstig toe in afwachting van den chaos, die komt. Is er dan niemand, die de teugels kan grijpen en de verf dwaasde volken tot bezinning brengen en aan de wereld de wet voorschrijven zal?

In het midden van die dagen verschijnt het Kerstfeest. De arme mensch viert zijn Kerstfeest nu. Maar het brengt geen verlichting in zijn. an^st en het-doet geen licht schijnen in zijn donkeren wanhoopsnacht. Want dat Kerstfeest is alleen maar een liefelijk symbool van vrede, die er tóch niet is. Over den stormnacht toovert het een poëtisch waas zonder inhoud. Het spreekt alleen van een Kind. En wat doet dat Kind voor de wereld nu?

Straks is dat Kerstfeest weer voorbij, en de wereld is weer even arm en donker als voordien.

Niet waar? Zóó is het Kerstfeest der wereld zonder God.

Maar die Jezus den Heere toebehoort door levend geloof, ziet de dingen anders; anders, omdat zijn Kerstfeest anders is.

Jezus is niet alleen het Kind in de kribbe. Niet slechts de mensch, de zoon. Maar Hij is de Koning; de heerschappij is op Zijn schouder. Er is niemand, die regeert, dan HIJ.

Welk een glans straalt dan van Bethlehems kribbe over alle dingen heen. Over de wereld. Over het heden en over de toekomst. Over ons leven en ons sterven. Over de donkere dagen van nu.

We wéten niet, wat het wordt. 'Wat de toekomst is van ons land. Of geweld , en onrecht zullen zegevieren, dan of vrede heerschen zal. Of de ellende nog dieper zal wonden en feller zal slaan. Of misschien het helsche spook van de Revolutie ook hier den hemel zal kleuren met rossen laaienden gleed.

AVordt het soms angstig in een hart, dat zich aan het Kind der kribbe overgegeven had?

O, maar ge zijt toch niet vergeten: de heerschappij is op Zijn schouder? Bethlehem predikt, het Kerstfeest ro'ept door de donkere tijden heen: Jezus de Heere regeert.

Niet in Moscou wordt het lot der wereld beslist, en niet in Berlijn en niet ergens in een der wereldsteden, maar in Jeruzalem, dat boven is, door het geboren Kind van Bethlehem.

Naar het woord van den profeet: Uit Sion zal de Wet uitgaan, en des HEEREN Woord uit Jeruzalem.

In dat teeken sta voor de 'ontzette gemeente des

Heeren het Kerstfeest nu. Uw hart zij niet ontroerd. De heerschappij is op

Z ij n schouder. Uw Jezus regeert!

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 december 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

De gekomen Koning.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 december 1931

De Reformatie | 8 Pagina's