Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geweldiger.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geweldiger.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Doch de HEERE in de hoogte is geweldiger dan het bruisen van groote wateren, dan de geweldige baren der zee. Psalm 93:4.

(Bij de Jaarwisseling.)

Twee gedachten beheersclien dit woord van God: geweldig zijn. de baren der zee, maar geweldiger is de HEERE. Boven het feit, in de stellende trap geconstateerd, staat dat, waarvoor de vergelijkende trap moet worden gebruikt.

Geweldig is het bruisen der groote wateren, en van de baren der zee. Daarbij denkt ge hier niet aan een schildering van een natuurlafereel. Dat is slechts het beeld, waarin een ander nog vreeselijker gebeuren geschilderd wordt.

De groote wateren, de baren der zee — dat zijn de groote machten, die het leven der volken in beroering brengen. De geweldige Itrachten, die het in de wereld doen stormen. Groote mogendheden en hun politiek. Groote, wereldomvattende combinaties, die naar men zegt, den loop der geschiedenis beïnvloeden in het geheim, zonder dat men aan de oppervlakte daarvan iets ziet. Geweldige geestesstroomingen, die de publieke opinie veroveren en Iciüen in nooit gekende sporen.

Voorbeelden behoeven niet te worden gegeven. We denken ailen direct aan zeer bizondere invloeden op allerlei terrein, waarvan we de inwerking nu ondergaan, over het algemeen ten ongunste. Invloeden, die de wereld dreigen te voeren naar den ondergang.

En de dichter van Psalm 93 noemde dat alles: het bruisen van groote wateren, de geweldige baren der zee.

Maar daarnaast schrijft hij van de macht des HEEREN. Die noemt hij met hetzelfde woord, maar — dan gezet in de comparatief: de HEERE in de hoogte is geweldiger.

Hoe groot de macht des HEEREN is, leest ge liier niet. Wie zal dat ook meten en zeggen? Wie zal Zijn mogendheen verhalen? Het is ook niet noodig, want iets anders staat hier: dat de HEERE geweldiger is. Van de twee machten, die tegen elkaar worstelen om den voorrang en de zege, is de HEERE de geweldigste. De winnende. Die alleen den loop der geschiedenis bepaalt.

In wiens hand en wiens plan alle volken en conferenties en bonden en combinaties en machinaties niets dan dienende slaven zijn. Is de artillerist niet geweldiger dan het geschut? Is de ruiter niet geweldiger dan het paard? Is de electro-ingenieur niet geweldiger dan de motor is? Zóó, ja, van verre zóó, is de HEERE geweldiger dan. de geweldige baren der zee.

1934 is voorbijgegaan. Nog enkele uren, on dan is het jaar weggevlucht, en verleden geworden, dat nooit terugkeeren zal.

Wat we hebben gezien, is het bruisen van de groote wateren, van de geweldige baren der zee. Beroering der volken. Het stormen van sterke machten. Het pogen van groote mannen. Het grijpen naar groote resultaten. En onder dat alles beefde de aarde. De volken stonden ontzet te staren naar het rumoer, dat het menschenleven beven doet.

We kwamen onder den indruk van de geweldige krachten, die pogen te bepalen liet pad waarlangs de geschiedenis der wereld zal gaan. We zagen inderdaad, dat geweldige machten aan het werk 'zijn op deze aarde, ten goede of ten kwade. Het beefde vaak in onze ziel over zooveel macht, die zich wierp op het stuurrad der geschiedenis.

Maar — dat ééne hebben we gezien: de HEERE in de hoogte was geweldiger! Volken en regeerders hebben getracht, uitkomst te vinden uit de nijpende ellende, en lot heden mislukte het: de HEERE was geweldiger; de HEERE, die met Zijn oordeelen nog niet aan het einde gekomen is.

Het menschelijk genie en de menschclijke energie klommen steeds hooger, en sommige dwazen meenden reeds, dat door deze prachtresultaten bewezen was tiel koningschap van den menschmeester; maar God brak het stuk als speelgoed, als snippers papier, die door den stormwind worden voortgejaagd. De HEERE in de hoogte was geweldiger.

Christenen hebbeu vaak gebeefd bij het razen van den storm, die de volken in hun voorspoed sloeg, en soms gevraagd, of er voor hen wel een plaats blijven zou om te kunnen staan zonder vergaan — maar de HEERE in de hoogte was geweldiger.

Op den Oudejaarsavond zingt triumfeerend en vernederend, beschamend en troostend dat lied van Gods comparatief ons in het oor — dat, hoe hoog ook de macht klimmen mag van den geweldigen mensch, de HEERE in de hoogte allijd geweldiger blijft.

Zoo was het. Zoo is de geschiedenis. En zoo is de profetie. Tegenover het geweldige van den mensch zal God steeds in den comparatief blijven staan.

Wie zal zeggen, wat 1935 brengen zal aan ontplooiing van de macht van den mensch en tegenover het geweld van de groote baren der zee?

Nog hooger slaan van de geweldige golven? Nog driester oplaaien van het ongeloof en de vijandschap? Nog vreeselijker slaan van de bange nooden? Nog donkerder vallen van den nacht?

Meer te vragen is niet noodig. Ge kunt het zelf vermenigvuldigen eindeloos.

En misschien zal wat het komende jaar zal geven't©'aaösehouwen aan machtsoötplooien" raö de groote machten, die hier heerschen, wel kunnen worden samengevat in het woord der bewondering of der ontzetting: geweldig. Misschien nog véél meer intensief en extensief dan wat vroegere jaren gaven te aanschouwen.

Maar uw hart worde niet ontroerd. Tegenover God staat alle macht steeds in de minderheid. God staat altijd hooger. Altijd zal triumfeerend zeggen het Woord van God: de HEERE in de hoogte is geweldiger.

Dat is op zichzelf geen vertroosting. Wat baat dat voor u, en wat maakt dat uit, wie geweldiger is? Behalve, als ge in Jezus Christus bij dien God geborgen zijt.

Uw Koning heeft gezegd: Mij is gegeven alle macht in den hemel en op de aarde.

Dat troost de Zijnen ook bij den ingang van dit nieuwe jaar.

Zie dan maar rustig onder de oogen in het scheidende en in het komende jaar de geweldige machten, die grijpen en dringen naar de heerschappij — met de wetenschap des geloofs: de HEERE in de hoogte is geweldiger.

Rust mijn ziel, uw God is Koning,

Heel de wereld Zijn gebied.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 december 1934

De Reformatie | 8 Pagina's

Geweldiger.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 december 1934

De Reformatie | 8 Pagina's