Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vrijheid, die blijft.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vrijheid, die blijft.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nu het vrij heidsprobleem voor onze generatie ongekende vormen heeft gekregen, is het van bellang dat* we als christenen ons goed realiseeren dat wij een vrijheid bezitten, die onder alle levensomstandigheden ons deel blijft.

Velen onzer zullen zichzelf - verwijten, maar al te oppen'! akldg en ondankbaar genoten te hebben de vrijheid, die ons thans ontvallen, of liever, door Gods beschikking over ons land, ontnomen is. Welke christen van vandaag kent niet dat zelfverwijt?

Het is dan ook goed ons te bezinnen op de vrijheid, die wij behouden mochten, op de Christelijke Vrijheid, opdat we dubbel dankbaar dien zegen genieten en ook hier niet vervallen tot een oppervlakkigheid en sleur, die we onszelf in zoo menig opzicht al te verwijten hebben.

De christelijke vrijheid is een stuk realiteit van het christenleven, dat voor alle zijden van ons leven van beslissende beteekenis ia.

De jroclamatie der christelijke vrijheid is i^eeds in onze eerste levensdagen over ons leven uitgeroepen. Toen wij in den naam des Zoons gedoopt werden, verzegelde ons de Zoon, dat hij ons wascht in Zijn bloed van al onzo zonden, ons in de gemeenschap Zijns doods en Zijner wederopstanding inlijdendo, alzoo dat wij van onze zonden bevrij d en rechtvaardig voor God gerekend worden. Ziedaar het fundr.rcnt der christelijke vrijheid, waarvan ook Christus spreekt in Johannes 8:36: Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zoo zult gij waarlijk vrij zijn.

Wat zijn er niet een vrijheidsoorlogen gestreden in den loop der eeuwen. Deze vrijheid echter beihoeven wij nooit te bevechten, ze is doon Cbristus voor ons verworven en ze wordt ons eigendom door de werking van den Heiligen Geest, Die immers bij onzen doop verzekerde ons te willen toeeigenen hetgeen wij in Christus hebben? Paulus getuigt dan ook: Waar do Geest des Heeren is, daar is vrijheid. (1 Cor. 3:17b).

Hoewel de belijdenis dezer christelijke vrijheid gemeengoed is der christelijke Kerk, is toch de schriftuurlijke visie op deze zaak eerst verworven door de reformatoren. Vooral Calvijn is het, die in zijn Institutie deze belijdenis tot klare formu- Icering brengt en van drie zijden belicht, n.l. als de geestelijke vrijheid van Gods kind tegenover de heerschappij der zonde; vrijheid tegenover den vloek der wet en geestelijke vrijheid in middelmatige dingen.

Dit eerste en voornaamste punt — bevrijding uit do macht der zonde — stelt ons voor den eisch ons rekenschap er van te geven wat eigenlijk vrijheid is. In een referaat over „De ware vrijheid" zegt Prof. W. J. Aaldersi):

„Door van ware vrijheid te spreken werpen wij onwillekeurig een donkere schaduw op het schoone, lichtende woord. Vrijheid niet zonder meer maar wai-e vrijheid. Dit beteekent dus dat niet elke vrijheid de ware is, dat er ook valsche"vrijheid, schijn van vrijheid, caricatuur van vrijheid bestaat"

Inderdaad, er is op dit punt zóó veel gebondenheid aan de leugen, zóó veel geloof in valsclie profetie dat het noodig is ons te realiseeren wat vrijheid is. Het kan nuttig zijn eerst vast te stellen wat vrijheid niet is. Vrijheid is niet ongebondenheid, niet speelsche willekeur, niet onbegrensd zelfbeschikkingsvermogen van een zich souverein wanend individu. Zoo zijn er helaas bij duizenden, die dit vrijheid noemen en in deze vrijheid opgaan. Het zijn de sterke mannen van Psalm 2: de heidenen, die woeden; de volken, die ijdelheid bedenken; de koningen der aarde, die zich opstellen en met de vorsten der aarde beraadslagen tegen den HEERE en Zijn Gezalfde, zeggende: Laat ons hun banden verscheuren en hun touwen van ons werpen!

Dat is de vermeende vrijheid van den zondigen, onwedergeboren mensch. „Die in den hemel woont zal lachen, de HEERE zal hen bespotten" voegt David 2) er in heilige ironie aan toe.

Vermeende vrijheid in brutale verwerping van Gods wet — het is slavernij der zonde. Wie de zonde doet is een dienstknecht der zonde, zegt Christus. 3)

En d i t is nu het eerste stuk der chr'istelijke vrijheid — naar klassieke formuleering*) — dat Gods kind, van nature een slaaf der zonde, door Christus uit het diensthuis der zonde is vrijgemaakt.

Vrijheid is dan de door Christus geschonken mogelijkheid weer te leven naar de door God ge-

wilde crealuurlijke beslemming. Echte vrijheid geniet dan de beelddrager Gods, die gelioorzaamt aan de levenswei door zijn Schepper hem gesteld en zoo aan zijn levensbestemming beantwoordt. Vrij, in den zin van onbegrensd souverein, is alleen God. Een aardig onderscheid lussdien „vrij zijn" en „vrijheid bezitten" maakt Balderdijlö^) in deze dichtregels:

„Slechts God is vrij, slechts God bestemt [Zichzelvon . „En vrijheid is vereening met dien God."

Christus schenkt ons het nieuwe leven van ware vrijheid, waarvan Paulus spreekt: nu vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijl gij gemaakt dienstknechten der gerechtigheid. ^)

Maar al is deze echte vrijheid een stuk realiteit van hel chrislenleven, toch wordt de bevrijding van de zonde hier op aarde nog, niet volkomen. In het hart van den christen voeren de afvallige en de weer op God gerichte zelflieid een dagelijkschen strijd. En dat is geen geringe strijd! Ziende op zijn eigen zonde kan Paulus bitter klagen, , maar anderzijds doet de zekerheid der overwinning hem bij voorbaat juichen van de kroon der rechtvaardigheid. Die strijd, gestreden in de wapenrusting Gods uit Efeze 6 voert tol de overwinning, , waarvan Luther zong: Wij gaan ten hemel in. En erven koninkrijken.

'Christus als het Hoofd en de Wortel der herschapen en herboren menschheid voert in en met die menschheid den strijd legen Satan.') Het fundament der christelijke vrijheid is gelegen in het middelaarswerk van den Heere Jezus Christus, Die heel Gods schepping gered heeft van den vloek der zonde en zoo geschonken heeft: leven in vrijheid, d.i. leven naar crealuurlijke bestemming. En dit geldt voor heel den kosmos! Evenmin als wij maar één zijde van de lijdelijke werkelijkheid zouden mogen of kunnen onttrekken aan het Koningschap van Christus, evenmin kunnen wij van één zijde verklaren dat zij niet getroffen was door den vloek der zonde en niet weer door Christus herkregen heeft haar oorspronkelijken zin, haar door God bepaalde zijnswijze in den tijd.

Zoo is mogelijk geworden het leven in de vrijheid, waarmede Christus ons vrijgemaakt heeft. Dat is die vrijheid, die blijft. Geen enkel schepsel zal ooit vermogen aan den christen die vrijheid te ontnemen. In die christelijke vrijheid is gelegen het geheim van de onuitputtelijke levenskracht van den christen. Echt, volop bloeiend en uitbottend leven is slechts mogelijk iia volle vrijheid. Die vrijheid nu blijft het eigendom van den christen ook in tijden van zorg, en druk, van nood en beproeving.

Ook dan, ja vooral dan, manifesteert zich in het chrislenleven de juistheid van Paulus' woord: Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in den dienst van God gekomen, hebt gij tol vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven, s)

Zoo kan de christen, bewust van de door Christus voor hem verworven vrijheid, hel leven aan.

Hij kan het aan ook als de stormen woeden. Naarmate de lijden zwaarder worden en de macht der zonde steeds feller in de bewogen wereld zich doet gelden, wordt hij te sterker zich bewust de universeele beteekenis van wal Christus voor hem verworven heeft. En Ie sterker gaal hij beseffen wat het zeggen wil: .... tol vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven.

Zoo koerst zijn levensscheepje verder door de fel bewogen levenszee en hij behoeft geen ondergang te vreezen omdat Cilarislus Zelf de richting bepaalt en hij zeker kan zijn van hel einde: hel eeuwige leven.

Dal doel hem zelfs in de branding instemmen met hel lied van Guido Gezelle:

Mei hel Kruis in top Zoo varen wij Door 't wereldtij Ten hoogen hemel op!


1) Prof. Dr W. J. Aalders, Van Godsdienst en Leven, pag. 191.

2) Hand. 4:25.

3) Joh. 8:34.

«) Dr H. H. Kuyper, De Christelijke Vrijheid, pag. 10.

5) In „De voet in 't graf".

») Roni. 6: 18.

'') Ds C. Veenhof, In Kuypers lijn, pag. 43.

S) Rom. 6:22. Nieuwe Vertaling N. B. G.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1940

De Reformatie | 8 Pagina's

De vrijheid, die blijft.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1940

De Reformatie | 8 Pagina's