Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Die onrecht doet, dat hij nog onrecht doe; en die vuil is, dat hij nog vuil worde; en die rechtvaardig is, dat hij nog gerechtvaardigd worde; en die heilig is, dat hij nog geheihgd worde. En ziet, Ik kom haastigUjk " Openbaring 22 : 11, 12a.

„Dub en Dieutu” in het licht van Christus* - wcrkprogram.

De wijzer op Gods klok verspringt straks een jaarminuut. Wat zegt dat ons? Accentueert het ons boven alles, dat Christus met haast op weg is naar Zijn komst ?

Ziet, Ik ben haastiglijk komende — zegt de Verheerlykte Heiland eigenlijk. Hij is er due al de eeuwen, Hij is er vandaag reeds mee bezig. Hij zet „Oud en Nieuw" in het licht van Zijn werkprogram.

„Wie onrecht doet, .hij' doe nog meer onrecht; wie vuil is, hij worde nog vuiler; wie rechtvaardig is, hij bewijze nog meer rechtvaardigheid; wie heilig is, hij worde nog meer geheiligd". (Vertaling Ned. Bijb. Gen.)

Is dat wel het program van Christus' werk? Hier gaat het toch over het doen van menschen? Goddeloozen en rechtvaardigen? ' ,

Zeker, de Heere Christus richt Zich hier tot menschen. Hij wil, dat er schifting komt in de wereld; dat de menschen zich in woord en in wandel, uitspreken, aan welken kant van de groote scheidings- Ujn 5MJ staan; de uitgroei van wat ieder innerlijk is moet openbaar komen.'

Maar dat gaat niet buiten Hem om. Dat is de vrucht van Zijn verschijning op aarde; is Hij niet gezet tot een Teeken, dat weersproken zal worden, opdat de gedachten openbaar zouden worden?

Christus was met dat werkprogram al bezig, toen Hij „in. het vleesch jvandelde": jvie met Hem in aan^ raking komen, gaan niet neutraal aan Hem voorbij, doch moeten partij kiezen. Ze worden „nog vuiler'', die Schriftgeleerden en Farizeeën, in wier booze harten het satanisch anti-bedrijf wortelt. Ei" komt uit wat er in zit! Ze bewijzen „nog meer rechtvaardigheid", die schuchtere armen van geest, aan wie de verborgenheid van het Koninkrijk geopenbaard is, omdat zij wel wilden worden als kinderen. Er komt uit wat er in zit! Zoowel bij Kajafas en Annas, als bij Nicodemus en Jozef. ^

Met dat werkprogram is Christus bezig, nu Hij de Hu or der heerlijkheid is. Hij stelt op het vlak van dit aardsche leven de verkondiging van het Evangelie. Hij heeft daarin de hjnen van iieils- en wereldhistorie laten beschrijven — de klokken doen luiden, die der wereld toeroepen: „Maranatha!" — ja, mèt en in die verkondiging stelt Hij den eisch tot uitgroei van wat de mensch innerlijk is — Hij i's haastiglijk komende, en hoe dichter de wijzer op Gods klok naar het uur van twaalf voortschrijdt, hoe scherper de demarcatie-lijn moet zichtbaar worden tusschen de twee groepen, waarin de menschheid ten diepste uiteen- Valt: eenerzijds de „vullen", zij, die „onrecht doen" — anderzijds de „rechtvaardigen", zij, die „heilig zijn".i

Die scheidslijn loopt niet louter aldus: de wereld, de „vullen" — de Kerk, de „heiligen" —; neen, ze loort óók door de Kerk heen. En dat maakt Christus' werkprogram ernstiger nog, aangrijpender. Hij begeert zeer, de harten te verdeelen, ook onder 'hen, die op Zijn Naam gedoopt zijn. Laat er maar uitkomen, wat er in zit!

Wij begrijpen dat goed van de tweede categorie, nietwaar? Maar die eerste dan? Dat kan Christus toch niet in Zijn werkprogram opnemen: dat er zonde op zonde gestapeld wordt? Geeft Hij dan hier een vrijbrief, om maar meer onrecht te doen? En is dat niet tegen Gods wil in? En is dat nu Evangelie-prediking?

.Rustig trekt de Heiland ook dit in de prediking van Zijn getuigenis. Want Hij weet, dat het Woord „een oordeelaar der gedachten" is. Dat het doet, wat God behaagt. Dat het aantrekt öf afstoot. En dat door de verkondiging van het Evangelie de Raad des HEEREN vervuld en uitgewerkt wordt. De Geest werpt vuur op de aarde. Dat vuur loutert öf verteert. En daarom wil Christus, door Zijn Woord, alle camouflage wegrukken. Er moet uitkomen wat er in zit.

Hij trekt ook ons „Oud-«n Nieuw" in Zijn werkprogram.

Dat maakt de verspringing der jaren zoo diepemstig: we hooren er in doorklinken het „Maranatha!"

En dus moet het helder tot ons doordringen: èn het jaar, dat stervende, èn het jaar, dat komende is, zija belangrijk, omdat ze Zijn werkprogram dienen. Hij wil de antithese volstrekt maken, 't Moet al klaarder publiek worden, wie „pro-menschen" zijn en wie „antimenschen". En zóó moeten we den jaarovergang zien. En dus is dit de vraag van het jaareind zoowel als van het jaarbegin: aan welken kant der scheidslijn sta ik? Wat beteekende het jaar, dat straks uitgeluid wordt, voor Christus' werkprogram? Bracht het vrucht voort voor Zijn Rijk ? Gaf het beloften voor Zijn oogst? En wat zal het nieuwe jaar beteekenen voor mij? Zal alles wat het omvat en mij raakt. Hem dienen ?

Straks hooren we de menschen spreken, de grooten der aarde, in macht en invloed. De pers staat hun ten dienste, èn de omroep.

dienste, èn de omroep. We worden overstelpt met „Oudejaarsoverzichten" en „Nieuwjaarsprogramma's". Maar wie gelooven - — ze nemen er kennis van, ja — doch ze beseffen het: veel belangrijker is 't te luisteren naar de verkondiging van Christus' werkprogram — en daarom is het roeping, niet slechts in het Oudejaarsuur, doch ook op denNieuwjaarsd a g zich door Christus' ambtsdragers te laten convoceeren tot den Dienst des Woords — want Hij komt met haast! En de , , acta" der mensehen zijn het „actum" van Zijn komen! Hij is bezig, de wereld en de Kerk te doen rijpen voor Zijn oogstuur. Hij werkt hard, om er uit te halen, wat er in zit. De „vuilheid" moet tot haar hoogtepunt klimmen, èn de „rechtvaardigheid!" Maranatha!

„Oud en Nieuw" in het licht van Christus' werkprogram — hoort: één ding is mogelijk, nu we nog in het heden der genade verkeeren: dat is bekeering, reformatie. Zoolang we de klok hooren tikken, zoolang we ffijn stem hooren, klopt Hij op de deur van ons hart.

En dan leggen we al de schuld van ons leven in 't jaar, dat sterft, voor Hem neer. En dan bevelen we al onze nooden en zorgen en vragen aan Zijn liefde aan. Hij teekent bqven „Oud en Nieuw" Zijn kroon.

Wie dat ziet, bidt, in den overgang der jaren: Heere Jezus, werk met haast Uw program uit... köm, Heere Jezus, ja kom

Apeldoorn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 december 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 december 1946

De Reformatie | 8 Pagina's