Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Korte samenvatting van het referaat van Ds. R. de Vries te Alblasserdam, gehouden in de Gereformeerde Kerk te Sliedrecht op Zaterdag 21 April 1945 / - pagina 4

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Korte samenvatting van het referaat van Ds. R. de Vries te Alblasserdam, gehouden in de Gereformeerde Kerk te Sliedrecht op Zaterdag 21 April 1945 / - pagina 4

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

diepste zin Christus) en 3 :29: .,Indien gij dan van Christus zijt, zoo zijt gij Abrahams zaad en naar de beloftenis erfgenamen." In zijn volSe en diepe zin genomen is het Verbond dus opgericht mot de uitverkorenen of geloovigeu. Wij moeten beide zijden van deze waarheid des Verbonds vasthouden. Fout gaat, wie zegt: Het Verbond is opgericht met de uitverkorenen en aan de ongeloovigeu binnen de Verbondskring heeft; het niets te zeggen. Maar fout gaat ook, wie zegt: Het Verbond is opgericht met de geloovigen en hun zaad, met allen op dezelfde manier; een ongeloovige en een geloovige behooren in gelijke zin tot het Verbond; Ismaël en Izaiik staan als bondelingen op éen lijn. Wie met de bezwaarden van tegenwoordig — aldus het Verbond opvat, houdt geen plaats over voor de diepe kern van het Verbond. Het kan in het diepst niet meer zijn: de verzoening met God door Christus, want die valt niet al het zaad der geloovigen ten deel. Het wordt vervaag 1 tot een zekere rechtspositie en kan niet meer zijn het onwankelbare Verbond der genade, dat vaster is dan heuvelen en bergen. Wij moeten daarom bij het Verbond wel onderscheiden tusschen een in- en uitwendige zijde. Niet om daarin twee verhouden te zien, maar het een beschouwend als de uitwendige openbaring van het ander, /^iet die is een Jood (bondeling!), die het In het openbaar is, maar die het in het verborgen is", Kom. 2 ; 28. Behooren de ongeloovigen tot het Verbond?

Zonder twijfel! En ze ontvangen naar Gods bevel het teeken daarom in den lieiligen doop. God beveelt om te doopen de geloovigen en hun zaad, zonder éen uitzond ring. Ook tot hen gaat in de doop uit het ernstig en welmeenend aanbod van Gods genade en de dringende noodigiug om dat te aanvaaraen met een oprecht geloof. En weigeren zij op zoo groote zaligheid acht te geven, dan staan ze te bock als verbondsbrekers, die do'>r de Verboudswraak zullen 'vorden getroffen. Ze zijn dus nooit ware Ijondelingen geweest. Maakt een man die zijn vrouw verlaat zich soms niet aan echtbreuk schuldig, omdat hij in zijn hart haar nooit heeft lief gehad? In ruimereu zin genomen beliooren tot het Verbond alle gedoopten, zooals heel het volk Israël een heilig volk was. En in die ruimeren zin zijn alle kinderen vau geloovige ouders Verbondskinderen, maar in hot diepst zijn het alleen de geloovigen. In liet Nieuwe Testament woidt do term ,.kind Gods" dan ook slechts gebruikt voor hen, die het zaligmakende kindsschap bezitten. Eu daarnaar hebbeu wij ons te richten. De doop.

De doop is het toeken en zegel van het Gonadevorbond. Hij bevestigt aan don doopeling de onwankelbare belofte van het eeuwig heil, dat lij;t opgesloten in de verzoening met God door het bloed van Christus. De doop onderstelt geloof, evenals het Heilig Avondmaal. De S'icrainenten zijn alleen mg-esteld voor de geloovigen (Avondmaalsformulier.) Zie Markus 16 vers IG; Die geloofd zal hebben en gedoo]it zal zijn . . , . Kunnen we nu den kinderdoop met den vohvassenendoop op óeii liju stellen? M. a. w. kunnen we ook de kinderen der geloosigen beschouuen als geloovigen? Het antwoord daarop geeft hot üenndeverbond, dat opgericht is met de geloovigen en hun zaad. Krachters de Verbondsbeloften kouden we ook de kinder, n van geloovigen voor wedergeborenen, totdat hot tegendeel blijkt, l i t dit zaad immers bouwt God telkens weer zijn gemeente opDoopen

we nu

op

grond

van veronderstelde wedergeboorte?

Neen! Wij doopen een kind niet op grond van eenig menschelijk vermoeden omtrent hetgeen in het ]<inderhart aanwezig kun zijn. De doop

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1945

Vrijmakingsbrochures | 6 Pagina's

Korte samenvatting van het referaat van Ds. R. de Vries te Alblasserdam, gehouden in de Gereformeerde Kerk te Sliedrecht op Zaterdag 21 April 1945 / - pagina 4

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1945

Vrijmakingsbrochures | 6 Pagina's