Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wedergeboorte - pagina 144

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wedergeboorte - pagina 144

3 minuten leestijd

138

D e wedergeboorte

is een reële verandering

van het hart

Reformatie liep bij de dogmatiek der gereformeerde orthodoxie veel minder gevaar om te denatureren dan bij hen, die zich heden beijveren om haar te herscheppen — ik spreek in Kohlbrüggiaanse stijl — in het nogal wisselende beeld van neokantiaanse en existentiahstische philosophieën. Dat de wedergeboorte in het hart van de zondaar een qualitatieve verandering werkt, is overigens niet alleen een opvatting van de oude gereformeerde dogmatici, maar dat hebben ook de gereformeerde kerken in haar confessies uitgesproken in woorden, die voor tweeërlei uitlegging niet vatbaar zijn. Met name de grote synode van Dordrecht (1618 en 1619) heeft dat gedaan en zij is daarbij er niet voor teruggeschrokken om juist die terminologie te gebruiken, waarop tegenwoordig de critiek van Kohlbrüggianen en Barthianen bij voorkeur haar scherpste pijlen richt. In het derde en vierde hoofdstuk van de vijf artikelen tegen de Remonstranten stelt zij voorop, dat ,,de mens van den beginne naar het beeld Gods geschapen is, versierd in zijn verstand met ware en zahge kennis van zijn Schepper en van andere geestelijke dingen; in zijn wil en zijn hart met gerechtigheid; in al zijn genegenheden met zuiverheid; en overzulks geheel heilig is geweest. Maa r door het ingeven des duivels en zijn vrije wil van God afwijkende heeft hij zich zelf van deze uitnemende gaven beroofd, en heeft daarentegen in plaats van die over zich gehaald blindheid, schrikkelijke duisternis, ijdelheid en verkeerdheid des oordeels in zijn verstand, boosheid, wederspannigheid en hardigheid in zijn wil en zijn hart; mitsgaders ook onzuiverheid in al zijn genegenheden" ^^). ,,En ten gevolge daarvan", zo leert zij verder, ,,worden alle mensen in zonden ontvangen, en als kinderen des toorns geboren, onbekwaam tot enig zaligmakend goed, geneigd tot kwaad, dood in zonden en slaven der zonde. En willen en kunnen tot God niet wederkeren, noch hun verdorven natuur verbeteren, noch zich zelf tot de verbetering daarvan schikken, zonder de genade des Heiligen Geestes"^'). En tegen deze donkere achtergrond van de algehele verdorvenheid des mensen wordt dan de wedergeboorte beleden als het goddelijk genadewerk, waardoor Hij de dode zondaar levend maakt en uit de geestelijke dood doet opstaan. W a n n e e r God ,,zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert en de ware bekering in hen werkt, zo is het, dat Hij niet alleen het evangelie hun uiterlijk doet prediken en hun verstand krachtiglijk door de Heilige Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking •"•'=) Art. 1. 3*) Art. 3.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologische Universiteit Kampen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's

De wedergeboorte - pagina 144

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1952

Vrijmakingsbrochures | 346 Pagina's