Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verblinding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verblinding

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is een doofheid, welke men Oost-Indische doofheid noemt. Er is eene verblinding van denzelfden aard. Wij behoeven niet ver te zoeken om die te vinden. Wat zelfs modernen en volstrekt ongeloovigen opmerken willen gereformeerden niet zien. Hoe zeer in het tegenover ons staande kamp wordt opgemerkt dat Dr. Kuyper hoe langer hoe verder afdwaalt is te zien in hetgeen »de Telegraaf” overneemt uit de „Nieuwe Rotterdamsche Courant”:

Een Universiteit op Gereformeerden grondslag.

De „N.R.Ct.” bevat een eerste artikel naar aanleiding van het betoog van dr. A. Kuyper, dat voor de stichting der Vrije Universiteit gekozen moet worden de engere formule: »op den grondslag der Gereformeerde beginselen en niet die, dat de grondslag te zoeken is in de Heilige Schrift, zonder nadere bepaling.”
In zijn nadere toelichting van deze uitspraak zegt de leider van de anti-revolutionairen, dat de Bijbel op zichzelven geen voldoende grondslag tot samenwerking is.
»Zeer zeker, — zegt de heer Kuyper — de lezing der Schrift tot eigen stichting der ziel gaat rechtstreeks op eenvoudige wijze toe en ook is er, gelijk onze vaderen beleden, die klaarheid en genoegzaamheid in de Schrift, dat elk kind van God” — dat is naar Calvinistisch standpunt elk tot zaligheid voorbeschikte — »er den geloofsweg ter zaligheid in vindt. Maar, gelijk ieder toestemt, is het ons daarom bij het oprichten van vereenigingen en bonden en genootschappen en stichtingen, en zoo ook op staatkundig terrein niet te doen. Wat we dan noodig hebben te weten is, welke beschouwing over den mensch, over het huiselijk, het maatschappelijk, het burgerlijk leven, en zooveel meer de ware is .… Het is dan niet genoeg, dat ge zegt: Wij zijn het er saam over eens, dat de Schrift ons leiden moet, maar ge moet nader bepalen, hoe gij te weten komt, wat die Schrift wil en bedoelt.”
En dan vervolgt de heer Kuyper, dat de meening van hen, dat de Schrift als een wetboek is na te leven, veranderd is. »Stellige uitspraken geeft ze niet dan bij uitzondering en het overgroot deel van haar inhoud is historie, zijn zielsuitingen, profetiën over ondergegane volken, of ook wetten en regelingen voor heel andere toestanden. Zelfs stuit, wie enkel tekst naast tekst legt, gedurig op geheel tegenstrijdige uitspraken, en het spreekwoord herinnert ons, dat bij zoo oppervlakkige methode elke ketter zijn letter heeft…”
Deze verklaring nu schijnt de »N.R.Ct.” van belang toe.
Belangrijk, omdat zij niet wist, »dat het gif der moderne wetenschap zoo diep bij den anti-revolutionairen leider was doorgedrongen.”
Wel heeft zij van die zijde meer vernomen, dat de Bijbel geen wetboek is, dat men slechts heeft op te slaan, om daaruit politieke wijsheid te putten, maar nieuw was haar de erkenning, dat de tekst van den Bijbel vol tegenstrijdigheden is; dat het overgroot gedeelte van het boek geen licht kan geven voor de wetenschap en de staatkunde van dezen tijd; dat de Bijbel, tenzij dan gehanteerd door »kenners”, eer een bron van tweedracht, dan van vereeniging is.
De »N.R.Ct.” vraagt nu, of het geen tijd wordt, dat de anti-revolutionairen hun schibboleth wijzigen en niet langer spreken van scholen met den Bijbel, maar van scholen op Gereformeerden grondslag.
Met de verklaringen van dr. Kuyper stemt overeen, dat, ondanks den Bijbel, aan de Calvinisten vergund wordt te gelooven, dat de aarde om de zon draait. Met die erkenning zal men hun, naar het de »N.R.Ct. voorkomt, evenmin kunnen verbieden zich op zuiver wetenschappelijke gronden te vereenigen met de leer van Darwin omtrent de afstamming van den mensch, afgescheiden van de verdere gevolgtrekkingen van philosophischen aard, die door sommigen als de leer der evolutie worden verkondigd.”

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 1900

De Wekker | 4 Pagina's

Verblinding

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 1900

De Wekker | 4 Pagina's