Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Inperking van den vaccine-dwang

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Inperking van den vaccine-dwang

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een klein maar desniettemin zeer belangrijk wetsontwerp is door de regeering ingezonden bij de Tweede Kamer. Het dient, zooals Dr. Kuyper het zelf heeft genoemd, tot inperking van den vaccinedwang. Reeds jaren heerschte de door het liberalisme ingevoerde vaccinedwang, en drukte op de conscientiën van vele ouders die stonden tusschen de keus: met gemoedsbezwaar toch tot inenting hunner kinderen over te gaan, of dezelve van onderwijs verstoken te laten. Dien dwang opheffen, zooals door velen gewenscht wordt, kan Dr. Kuyper ook niet. Immers hij moet rekening houden met Rome, dat zich evenals het liberalisme daartegen verzetten zou, zoodat geen meerderheid daarvoor in de Tweede Kamer te vinden zou zijn. Toch heeft Zijne Exc. getracht dien dwang in te perken, en al geeft dat ontwerp dan ook niet wat wij wenschen, toch zijn wij reeds dankbaar voor de poging om eenigszins de knellendste banden los te maken. Voor de openbare scholen blijft de vaccinatie verplicht, doch voor de kinderen van de ouders, die tegen de inenting gemoedsbezwaren hebben, wordt de bijzondere school ontsloten, wanneer die ouders toelating vragen voor hun ongevaccineerd kind en het schoolbestuur of het schoolhoofd geen bezwaar heeft het verzoek van die ouders toe te staan en aan den Minister aanvraag te doen. Op zulk een aanvraag verleent de Minister dan ontheffing, nadat van die ontheffing kennis is gegeven aan het publiek, zoodat de ouders der kinderen weten, dat naast hun kinderen niet-gevaccineerden op de schoolbanken zitten. Indien er niet al te groote vertraging in den wetgevenden arbeid komt, zou de wet tot inperking van den vaccinedwang 1 Januari 1904 in werking kunnen treden. Hoe dankbaar echter ook voor dit wetsontwerp, waar het tegemoet komt aan gemoedsbezwaren van zoovele Christenen in ons land, toch ligt er een groot bezwaar in, dat geen ontheffing wordt verleend, wanneer niet het schoolbestuur of het hoofd, wanneer er geen schoolbestuur is, de aanvrage daartoe bij de regeering inzendt. Wenscht het schoolbestuur geen ongevaccineerde kinderen toe te laten, dan is er voor de bezwaarde ouders geen uitweg om hun kinderen ter school te zenden. De ouders worden alzoo afhankelijk gesteld van de besturen of van het schoolhoofd. En dit nu is zeer ongewenscht, doch wij vreezen dat op heden niet meer te verkrijgen is, daar Rome zich tegen meerdere vrijheid zou verzetten. De liberalen roepen nu al ach en wee, en spreken met het oog op de inperking van den dwang: „hier wordt de eerste schrede gezet op den verkeerden weg, waarop al verder en verder zal gegaan worden.” Een ander roept uit dat nu de zegeningen van Jenner’s uitvinding teloor zullen gaan en een derde klaagt over die arme Christenouders die geen gemoedsbezwaren hebben tegen de vaccinatie en nu om der gezondheidswille van hunne kinderen dezelve van de Christelijke school naar de openbare zullen moeten zenden, willen zij hunne kinderen niet besmet zien door die ongevaccineerde kinderen die op de Christelijke school naast de hunne zitten. Bij het lezen van al die jeremiades uit het liberale kamp over het gevaar van besmetting des lichaams, denkt men onwillekeurig: mocht er eens zooveel vrees zijn voor het gevaar waarin de onsterfelijke zielen verkeeren. Wat baat het of men de geheele wereld gewint of alles aanwendt tot verbetering der volksgezondheid en men straks schade lijdt aan de ziel. De geest onzes tijds denkt alleen aan het stoffelijke, het materialisme zoekt de dingen dezer wereld, het ijvert voor ontwikkeling, volksgezondheid, stoffelijke vooruitgang enz., maar het is onbekend met het beginsel der Heilige Schrift: dat de godzaligheid tot alle dingen nut is en de belofte heeft des tegenwoordigen en toekomenden levens. Waar eerst Gods Koninkrijk en Zijne gerechtigheid wordt gezocht, daar staat de Heere ook voor het tijdelijke in en zal men den rechtvaardige niet verlaten zien noch zijn kroost zoekende brood. Het materialisme kent dan ook geen gemoedsbezwaren, het aanbidt de stof, vergoodt de inenting en wil dan ook veel liever de minderheden, hoe bezwaard ook in hunne conscientiën, onderdrukken en dwingen, dan iets toe te staan, waardoor de aangebeden stofgodin van haar verheven voetstuk zou kunnen vallen. Moge de inperking van den vaccinedwang de eerste schrede zijn op den weg, die tot geheele afschaffing van den dwang leidt.

D.B.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 april 1903

De Wekker | 4 Pagina's

Inperking van den vaccine-dwang

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 april 1903

De Wekker | 4 Pagina's