„Bevindelijk preeken.”
Bij bet wijduiteenloopend verschil van oordeel over de vraag welke methode van preeken als de beste moet worden aangemerkt, hoorden we meermalen door eenvoudigen en ongeletterden als bijzonder aantrekkelijk en aanbevelingswaardig aan het „bevindelijk preeken” de voorkeur geven boven alles. ’t Ia hierbij natuurlijk de vraag, om een goed en juist oordeel te vellen, wat men dan door „bevindelijk preeken” verstaat.
Ook hieromtrent bestaat nog aanmerkelijk verschil. Sommigen bedoelen hiermede niets anders dan dat de prediker geheel zijne prediking in wat men bevinding noemt doet opgaan. Of de tekst verklaard wordt en tot zijn recht komt, doet er minder toe, zoo zegt men, als het leven in zijn geheele werkelijkheid met de verschillende gemoedsgesteldheid en gestalten der vromen daar maar goed in uitkomt. Een zeker godgeleerde zeide van zulk prediken: men gebruikt dan slechts een tekst als kapstok om de preek aan op te hangen. Anderen gaan niet zoo ver en verstaan door bevindelijk preeken, dat de prediker de waarheid in zijn tekst uitgedrukt, niet al te abstract behandelt, maar daarbij zoowel aan de onderwerpelijke als de voorwerpelijke zijde der waarheid recht laat wedervaren. Nog anderen zijn zoo sterk gekant tegen en zoo zeer afkeerig van alles wat naar bevinding gelijkt, dat men dit onvoorwaardelijk veroordeelt en niet zelden met den min liefelijken naam van „ziekelijk” bestempelt. Beter is het, niet te vragen wat menschen in dezen zeggen of willen, maar wat de Heere zegt en gebiedt.
Aan Zijne apostelen gaf de Heere Jezus last om het evangelie te prediken. Aan Timotheus schrijft Paulus: predik het Woord. En op de vraag: hoe hebben Christus en Zijne apostelen gepredikt? laat de H. S. ons niet in het onzekere. Alle prediking, onder wat vorm ook, welke hiervan afwijkt en hiermee in strijd is, moet onvoorwaardelijk worden veroordeeld en verworpen.
Als het Woord wordt gepredikt naar den eisch en de meening des Heiligen Geestes, zal de gemeente niet te klagen hebben over te veel of te weinig „bevinding,” Paulus wenschte in de gemeente niet anders te weten dan Jezus Christus en dien gekruist. Dat was de hoofdinhoud van Paulus’ prediking.
Uit hetgeen we omtrent het leven en de werkzaamheid van dezen apostel uit de H. S. weten, is duidelijk, dat de Christus prediking van Paulus niet slechts inhield, wie en wat Christus is als de Zaligmaker van zondaren, maar ook wel degelijk antwoord gaf op de vraag, hoe en op wat wijze de zondaar deel krijgt aan Christus en welk heil uit dat deelgenootschap van Christus voortvloeit. Natuurlijk zou zelfs Paulus in een tijd als de tegenwoordige niet aan de critiek zijn ontkomen, welke den een doet zeggen dat de prediking te onderwerpelijk en den ander dat zij te voorwerpelijk is. Wie Christus predikt, die predikt het Woord, en wie het Woord predikt, die predikt het Evangelie, waar Christus middenpunt en hoofdinhoud van is. De inhoud van den lastbrief door Christus Zijnen dienaren uitgereikt, luidt: Predikt het evangelie allen creaturen. Wie als dienaar in dezen zijn heilige roeping bewust is, heeft niet te vragen, hoe menschen het gaarne willen. Ook niet hoe menschen daarover oordeelen. Zij die, op wat wijze ook, menschen zoeken te behagen en volksgunst zoeken in te oogsten, zijn dienaars van menschen en niet dienaars Gods.
Spurgeon zegt in een zijner werken zoo terecht: Alle prediking, waar Christus in gemist wordt, mist het doel. Men verlieze echter nooit uit het oog, dat onder evangeliedienaren groot onderscheid van gaven kan zijn. Zij in wier hart de vreeze Gods woont en dien het waarlijk om het heil van onsterfelijke zielen is te doen, mogen onderscheiden zijn in gaven, maar ze zullen denzelven Geest openbaren.
Oorzaak van velerlei dwaling is, dat er overal nog hoorders zijn, die liever hooren van de weldaden dan van den persoon van Christus. Daardoor komt men in de praktijk tot het scheiden van hetgeen niet te scheiden is. Predikers teekenen zich door hunne prediking, maar ook hoorders teekenen zich. Hierover hopen we nader nog wel eens iets te zeggen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 december 1905
De Wekker | 5 Pagina's