Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Matth. 9:38

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Matth. 9:38

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

B. G. te ‘s Gr. vraagt:
„Wie hebben wij in Matth. 9 : 38 te verstaan onder „de Heere des oogstes,” en waarom wordt hij zoo genoemd?”
Volgens Matth. 9 : 36 ziet Christus met een oog van innig medelijden op de schare in Israël neer. Die schare is als eene kudde zonder herder, eene vermoeide en verstrooide schare, welke de rechte leidslieden mist. Immers de mannen op Mozes’ stoel gezeten leggen hun lasten op te zwaar om te dragen. In vers 37 vergelijkt Christus nu die schare, die de rechte leeraars mist, bij eene oogst, die rijp is gemaaid te worden, maar geen maaiers heeft. Het volk is onbevredigd met de leer van geboden en inzettingen, het heeft thans predikers noodig van het evangelie der vrije genade. Dat Israël is de wijngaard des Gods van Israël, God de Vader is de eigenaar van den oogst en daarom roept Christus zijn discipelen toe: Bidt dan den Heere des oogstes God den Vader om arbeiders, die maaien, wat anderen gezaaid hebben.
Onder ‘t Oude Verbond was gezaaid, nu is de volheid des tijds gekomen en zal de oogst beginnen. Zelfs in Samaria is volgens Joh. 4:35 de oogst gerijpt. Ook in gelijkenissen spreekt Christus van den Vader als de Heer des wijngaards en als de Landman. Eerst zijn de profeten als dienaren gezonden, daarna zond de Vader den Zoon, en waar nu de Zoon is gekomen om het verlossingswerk te volbrengen, daar wordt Hij wel door de landlieden gedood , doch verwerft daardoor tegelijk het heil voor de zijnen. Daarom moet den Vader gebeden om arbeiders, die werken in het werk des Heeren.
Christus zendt wel als de verheerlijkte Middelaar en koning zijner kerk zijne dienaren en mag als zoodanig aangebeden worden, doch tijdens zijne omwandeling op aarde was Hij nog vernederd en bedoelt Hij den Vader als den Heer des oogstes.
P. S. Het adres van de Vragenbus is: P. J. M. de Bruin, Galileëstraat 8, den Haag, en niet Utrecht.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 november 1912

De Wekker | 4 Pagina's

Matth. 9:38

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 november 1912

De Wekker | 4 Pagina's