Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

A. D. te H. Mag een ouderling der Chr. Ger. Gem. ook lid zijn van een socialistische vereeniging ?
Dit betaamt geen enkel christen, hoeveel minder dan een voorganger der gemeente!

J. W. te H. Uwe opvatting van Exodus 34:21 is juist. De toevoeging: „in den ploegtijd en in den oogst zult gij rusten” wijst er ons op, dat, al staat er ook nog zooveel op het spel, het gebod des Heeren moet gehouden worden. Maar al te veel wordt, bij het zoeken van Zondagsrust, de heiliging vergeten. Alleen die werken zijn op den rustdag geoorloofd, welke dienen tot oogenblikkelijke bewaring des levens.

J. W. te H. In het huwelijksformulier wordt gezegd: gij zult… aan de vrouw als het zwakkere vat hare eere geven; aangezien gij medeërfgenamen der genade des levens zijt, opdat uw gebed niet verhinderd worde. Op welke wijze onthoudt de man de eere aan de vrouw, om alzoo oorzaak te worden, dat het gebed verhinderd wordt ?
Wijlen Prof. P. Biesterveld teekent bij dit gedeelte van het huwelijksformulier aan: „Ons formulier is vreemd aan de nieuwerwetsche idee van de emancipatie van de vrouw, (d.i. het gelijkstellen van de vrouw met den man. L.) Het begint dit deel met de roeping van den man als „hoofd der vrouw” te omschrijven. Hij is dat werkelijk, gelijk reeds hieruit blijkt, dat Christus het huwelijk nam als beeld voor de verhouding tusschen Zichzelf en de gemeente. Hij is het Hoofd en zoo de wijsheid, de troost en de bijstand Zijner gemeente. Eene eervolle plaats is dus den man bereid, maar die brengt ook verplichtingen mede. Het mag niet maar zijn een regeeren om te regeeren, doch een regeeren in wijsheid tot troost en tot bijstand. Dan moet in zijn regeeren uitkomen, dat de liefde het beheerscht. Christus heeft Zijne gemeente zoo lief! Zoo moet de man zijne vrouw liefhebben als zijn eigen lichaam. Die liefde doet ook aan de vrouw, als het zwakkere vat, de eere geven d.i bij haar wonen met verstand en waardeering, haar als des mans hulpe alle eere biedend. Geen vernedering is hier bedoeld voor de vrouw — neen, zij is met den man mede-erfgenaam der genade des levens. Brutale overheersching, een handelen zonder liefde, brengt den vloek van het verhinderen des gebeds met zich”.
We teekenen hierbij nog aan:
De man als „hoofd der vrouw”, hoofd des gezins heeft de roeping op te treden als priester in zijn huis, niet slechts als voorbidder in het verborgene, maar in het openbaar voor de zijnen. Hoe zal hij dat kunnen doen, als hij zijne vrouw veronachtzaamt, als hij niet in ware liefde met haar leeft, als hij haar niet eert als de hem door den Heere gegeven hulpe, als de moeder zijner kinderen? Het gebed is een teere zaak; daar kan niets zijn tusschen het hart en het gebed of het wordt weerhouden.
Het eeren van het zwakkere vat zal er moeten zijn, zullen we in waarheid kunnen zeggen;
Ons hart, o God, die alles ziet,
Veroordeelt ons in ’t naadren niet.

A. (Amsterdam) L.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 augustus 1913

De Wekker | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 augustus 1913

De Wekker | 4 Pagina's