Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De mug uitzijgen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De mug uitzijgen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In No 1 van „De Wekker” staat onder „Vragenbus” eene fout. Ge kunt daar lezen: Er zijn van die vragen, die mij denken doen aan „de mug uitzuigen.” Ge zult dit in Matth. 23 : 24 te vergeefs zoeken. Daar staat uitzijgen. Dit is de eenige plaats, waar dit woord in de Schrift gevonden wordt. Door deze woorden te verwisselen doet men geweld aan de juiste beteekenis van den tekst.
Laat ons eerst eens lezen: uitzuigen.
Dan zoude de Heere tot de Schriftgeleerden en Farizeën gezegd hebban: „Gij blinde leidslieden, die de mug uit zuigt en den kemel doorzwelgt.” Wij moeten dan besluiten, dat beide, mug en kemel genade vinden in de oogen dier verleiders. Wel wordt de kemel geheel verzwolgen en van de mug — 't moet dan een bitter beetje geweest zijn — alleen het sappige, het vochtige, maar toch, men gebruikt ze beide. Zooveel nu zullen wij allen wel gevoelen, dat mug en kemel beelden zijn, waaronder Christus de zonden voorsteld. De tekst zegt dan dus niet anders, dan dat de Farizeën kleine en groote zonden liefhebben.
En nu het woord: uitzijgen.
Dit woord is gevormd door de verbinding van uit en zijgen.
Van iemand, die in onmacht valt, zegt men, dat hij neerzijgt. Water zijpelt tusschen steenes door. In beide voorbeelden beteekent het zakken, langzaam zakken.
Uitzijgen beteekent: door zijgen, d. i. zakken laten, iets verwijderen, dezelfde beteekenis als zeven of ziften. Met welk doel doen we dit? In den regel om af te scheiden, wat verwijderd moet worden. En nu denken wij aan een drank, b.v. melk. Wil ik deze zuiveren van onreinheid, dan moet de melk gezift worden. De melk loopt dan door den doek of de zeef, die ik er voor gebruik; de onreinheid blijft op den doek of in de zeef liggen. Door de melk te laten zakken heb ik de onreinheid er van afgescheiden. Zie nu den Farizeër. De drank — wij hebben hier met beeldspraak te doen — is onzuiver. Er ligt eene mug in! En nu moet alles in het werk gesteld werden, om die mug te verwijderen. Zoo legt hij den vinger bij elke overtreding. De kleinste wordt gewraakt. Wee, die eene mug zou doorslikken! Maar dezelfde Farizeeër heeft ook een drank, waarin niet eene mug maar een kemel ligt. Wat doet hij daarmede? Och, die onreinheid acht hij zoo klein, dat hij gerust den beker aan den mond zet en — den kemel doorzwelgt Zoo komt de beteekenis van hetgeen de Heere zeide tot haar recht en zien wij den Farizeër van voorheen en ook die van nu aan de kaak gesteld. Over het minste valt hij, terwijl hij in het groote zich schuldig maakt. Zoo heeft hij den mond vol veroordeeling en verdoeming over degenen, die in het kleine struikelen, maar zelf ontziet hij zich niet zich schuldig te maken aan het groote.
Zoo ge ziet is het geene muggenzifterij, om onderscheid te maken tusschen uitzuigen en uitzijgen.
Apeldoorn
F. Lengkeek

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 1921

De Wekker | 4 Pagina's

De mug uitzijgen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 1921

De Wekker | 4 Pagina's