Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

En gij zult Mijne getuigen zijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

En gij zult Mijne getuigen zijn

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hand. 1:8b.

Volgens de mededeeling van Lukas behoorde het bovenstaande tot de allerlaatste woorden, door den Heere Jezus tot de Zijnen gesproken, vóór Hij voor hunne oogen opvoer ten Hemel. Beginnende van Jeruzalem en voortgaande tot aan het uiterste der aarde, wisten Zijne dienaren nu, wat zij te doen hadden. Als met eigen hand had de Heere hunnen lastbrief geschreven; daaraan ha den zij zich ie houden; daarin was alles samengevat:getuigen van alles, wat zij gehoord en gezien hadden. Geen navolgen van kunstelijk verdichte fabelen, maar krachtig in den Heere, welbewust en verzekerd van de waarheid der zaak, altijd en overal als getuigen van hunnen Heere en Zaligmaker optreden. Gewichtige taak, heerlijke roeping, voortreffelijkste aller werkzaamheden: getuigen van Jezus te zijn.
En hoe zullen mannen van zoo geringe afkomst, van zoo lagen staat, — hoe zullen die Galileesche mannen hunnen last kunnen volbrengen? Hun getuigenis zal tegenspraak, hun optreden vijandschap doen openbaar worden. Hun Heere en Meester is vervolgd en aan het kruis gedood, en zonden zij niet hetzelfde te wachten hebben? Zeker, want Jezus zelf had hun dit voorspeld; maar geen nood, want de belofte des Vaders zou hun geschonken worden en zij zouden ontvangen de kracht des Heiligen Geestes. Slechts weinige dagen zijn te Jeruzalem onder bidden en geloovig wachten doorgebracht. De dag van het Israëlitisch Pinksterfeest is aangebroken. Eendrachtelijk, als broeders van 't zelfde huis, is men liefelijk vergaderd, en ziet, daar komt de door Jezus beloofde Trooster. De Heilige Geest wordt uitgestort! En met dien Geest vervuld, spreken deze mannen, als getuigen van Christus, de groote werken Gods. Getrouw aan hunne roeping en zending, gedoopt met den H. Geest, sterk in den Heere, hebben Christus' apostelen aan het getuigen van Christus hun leven gewijd, en hebben voor alle volgende eeuwen allen dienaren des Heeren een voorbeeld gegeven, hoe men van Christus moet getuigen. En de gewijde historie leert ons, dat de Heere medewrocht en hoe er velen toegebracht zijn tot de gemeente, die zalig werden.
Herinnert het u, dienstknechten des Allerhoogsten, gezanten van den verhoogden en verheerlijkten Middelaar! dat Jezus heeft gezegd, ook tot a heeft gezegd: „Gij zult Mijne getuigen zijn!”
Wars van het spreken over kerkelijke quaesties, over politiek, over twistvragen van allerlei aard en alle dergelijke dingen, hoore men u alom van de groote werken Gods gewagen.
Dat alleen beantwoordt aan de behoefte van arme zondaars. Daardoor alleen zal God Drieëenig verheerlijkt on geprezen worden. De wereld ligt in het booze. De afval neemt steeds toe. Alle vijandelijke machten spannen samen tegen God en Zijnen Gezalfde.
Niet door kracht noch door geweld, — niet door menschelijke wetenschap en kunst, maar door de kracht en de genade des Heiligen Geestes zal Jezus' Koninkrijk alom komen.
Herinnert het u, christenen! wat de Heere Zijnen dienaren heeft opgedragen. Wacht niet anders, bidt en begeert niets anders, dan dat de Heere hen daartoe vorme en bekwame. Tracht in denzelfden geest der liefde en des geloofs, evenals op dien eersten nieuwtestamentischen Pinksterdag samen te komen, waar de Heere u roept. Volhardt in gebed en geloof. Jezus leeft! Verheerlijkt aan 's Vaders rechterhand, ziet Hij in genade en ontferming op u neder, waar ge uwe stemme tot Hem opheft en uwe ziele voor Hem uitstort.
In vele opzichten is 's Heeren kerk aan eene dorre aarde gelijk geworden. Velen zeggen; „Wie zal ons heit goede doen zien?”
Maar als andermaal de Geest uit de hoogte mocht komen en als een vuur ging werken in de harten van zondaren, dan zou een nieuwe en heerlijke lentetijd aanbreken.
Andermaal zonden dan zonen en dochteren profeteeren, spotters zullen beschaamd, zondaren verslagen worden, en al het volk des Heeren zal zich verheugen in het heil van Jabobs God, Getuigen van Jezus! Dat kenmerkt de ware prediking des Evangelies, maar ook het werk der genade in het hart van den zondaar. Hebt gij Jezus in onverderfelijkheid lief gekregen, — hebt gij Hem aangenomen als uw Heiland en Verlosser, — is Hij uw leren geworden, wees dan, ieder in zijnen kring, met de gaven u geschonken, een getuige van Christus. Een getuige tegen alle on- en bijgeloof, tegen alle ongerechtigheid, tegen alle formalisme, — in één woord, tegen alles, wat in strijd is met bet heilig Woord van God. Toont der wereld, dat gij niet haar, maar Christus toebehoort. Gevoelt gij u onmachtig en onbekwaam in uzelven, weet dan, dat de genade Gods tot alles genoeg is.
Genoeg, om een getuige van Hem te zijn, die u heeft liefgehad met een eeuwige liefde.
Genoeg, om u te doen volharden tot den einde.

Wijlen ds. J.W.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 1924

De Wekker | 6 Pagina's

En gij zult Mijne getuigen zijn

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 1924

De Wekker | 6 Pagina's