Het Getal van het Beest
„De Zangers aan de glazen zee,” zooals Johannes ons die teekent in Openb. 15, zijn ontleend aan de geschiedenis van oud-Israël. Vervolgd door de wereldmacht van toen (Egypte), en door Gods wondere hand door de Roode Zee doorgeleid, zong Israël zijn triumflied op de stranden der ontkoming. Dit was type, voorbeeld, van hetgeen eenmaal in de voleinding der eeuwen ten volle zou worden vervuld. De Bruidkerk des Heeren door de wereldmacht vervolgd, maar door haar Koning, dwars door de oordeelen heen, ter overwinning, tot volle verlossing gevoerd; dan zal zij haar lied opheffen op de stranden der eeuwigheid, tot eeuwige verheerlijking Gods. Het is alles één en dezelfde gedachte, ééne geschiedenis. De wereldmacht, het is de georganiseerde zonde, welke zich, met al de haar ten dienst staande middelen, werpen zal op de Bruidkerk van Jezus.
De georganiseerde zonde in de worsteling tegen het koninkrijk Gods, de georganiseerde genade.
Dat deze wereldmacht hier wordt voorgesteld onder het beeld van een monsterachtig beest, behoeft niet te verwonderen. Ik noem ditmaal slechts eene reden; nl. in de wereldmacht zien we de poging belichaamd van den mensch, om den mensch door den mensch te verlossen; maar dan wordt de mensch ten slotte beestachtig; hoe geweldiger de mensch hierbij optreedt, hoe beestachtiger hij in de practijk verschijnt. De geschiedenis van onze dagen geeft daar overvloediglijk bewijs voor. Alles ligt verscheurd en vernield door den klauw en muil van dit monster; ziel en lichaam; personen en gezinnen, maatschappijen en volken.
Dat beest nu heeft ook een getal: 666. Naar Oostersche symboliek duidt het getal een karakter aan. Zoo ook hier. Daar zijn al wat pogingen aangewend, om dit getal recht te verklaren. Men heeft er in willen vinden den naam van Nero, van den Paus, van den anti-christ; van de ketterij der Gnostieken, enz. De jongste opvatting, onlangs voorgedragen door een Duitsch theoloog, is, dat 666 zou beteekenen de Bolsjewistische revolutie. Wat de idee aangaat, voelen we altijd nog het meest voor de volgende opvatting: 666 is de uitkomst van een optelsom, waarvan 6 de grondgedachte is; n.l. aldus: 6 plus 10 × 6, plus 10 × 10 × 6 = 666. — Natuurlijk, nu komt het aan op de vraag: wat beteekent hier dan 6? — Nu is 6 het bijna volle; want het is slechts één beneden 7. — En 7 is het getal van de volheid, van de volheid uit goddelijk oogpunt; het is het getal des huwelijks met God, der Godsgemeenschap, het sabbathagetal; in 7 bereiken mensch en wereld alzoo hun vervulling en bestemming. — Nu is 6 echter daar één beneden. Dat is dan ook het niet-goddelijke, het is het menschelijke in zijn hoogste opstreving, maar niet toegekomen tot de vervulling in God; het is het getal van den mensch, van den mensch in zijn zelfverlossingspogingen; in zijn hooge voornaamheid, maar buiten en beneden God, het is de mensch in zijn prachtigste leelijkheid, en in zijn leelijkste prachtigheid. — Maar het is niet de mensch van 7, niet de sabbathsmensch, niet de mensch die tot zielsvervulling in God is gekomen. Het is dus tevens de mensch der onvoldaanheid, der teleurstelling, dit baart de droefheid der wereld, en den dood. Slechts wedergeboorte uit water en Geest kan de mensch uit 6 in 7 brengen. Waar de mensch daaraan vijandig blijft, zien we nu iets anders gebeuren; n.l. daar gaat hij voort om dit 6 al sterker en dieper, alzijdiger te ontplooien; hij vermeerdert het met 10 × 6; ja eindelijk met 10 × 10 × 6. — Dit wordt dan de zich uitlevende mensch; voor wien geen zedewet, geen religie, geen ordeningen of banden meer bestaan; de beest-mensch, dien we in onze dagen helaas maar al te zeer kennen. —
Naar deze gedachte zou 666 dan in zich besluiten al de idee van den zich vergodenden mensch der zelfverlossing, dan vallen daaronder alle verschijnselen in de wereldgeschiedenis, welke getuigen van een mensch, die God verloren heeft, en het in zichzelf terug zoekt. De wereldrijken; de Romeinsche keizers; het Pausdom, de valsche wijsbegeerte, de Revolutie enz., het is dan alles een element in dit 666. —
Utrecht. WISSE.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1926
De Wekker | 4 Pagina's