Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Radio-misbruik

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Radio-misbruik

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uit één onzer gemeenten ontvingen wij een schrijven, waarin geklaagd wordt, dat leden der gemeente des Zondags thuis blijven en alzoo de openbare godsdienstoefening verzuimen en gemakshalve voor de radio blijven luisteren. Gaarne vernam men hierover onze meening.
Wij moeten dit zeer afkeuren als in strijd met Gods Woord, dat ons beveelt de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Ook strijdt dit met Zondag 38 van onzen Catechismus, welke als eisch van het vierde gebod zegt: „dat ik inzonderheid op den Sabbath, dat is, op den rustdag tot de gemeente van God naarstig kome om Gods Woord te hooren, de Sacramenten te gebruiken, God, den Heere openlijk aan te zoeken en den armen christelijke handreiking te doen.” Dit alles verzuimt men als men thuis naar eene preek door de radio blijft luisteren. Dit wordt dan zonde tegen het vierde gebod. Het is ook een miskenning van het geloofsartikel: „Ik geloof de gemeenschap der heiligen.” Gods goedkeuring kan hierop niet rusten. Wat voor zieken een zegen kan zijn, wordt door de gezonden gemaakt tot een misbruik van de radio. Alleen in den weg van Gods ordonnantiën ligt zegen. Dat ondervond Thomas, toen hij een week na de opstanding van Christus in het gezelschap der discipelen was; maar welk eene schade leed zijne ziel, toen hij aan den avond der opstanding buiten de gemeenschap der heiligen bleef en de komst des Opgewekten in de vergadering der discipelen miste. Alleen in Gods weg wordt het vervuld: Die zijn weg wel aanstelt, zal Ik mijn heil doen zien.
P.J.M. de Bruin

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 juni 1929

De Wekker | 4 Pagina's

Radio-misbruik

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 juni 1929

De Wekker | 4 Pagina's